
1976-1980
An exhibition from the  

pages of Drum magazine



All proceeds from the booklet and the exhibition, which are sponsored  
by Total SA, will support bursaries for black photographers.



participated in the publication from the time he bought the 
magazine from Bob Crisp in 1952 to the time he sold his South 
African publishing interests to the corporate publishing house, 
Nasionale Pers in 1984. Drum is as much his legacy as those of us 
who worked on the magazine.

There are two schools of thought on Jim Bailey. Some, myself 
included, believe he provided a vital outlet for emerging black 
writers, journalists and photographers and in so doing created 
the beginnings of a mass black reading audience across English-
speaking Africa. Others believe he was less interested in his 
audience than in his bank balance and posterity.

As with all such controversies, the truth probably lies 
somewhere in the middle and the jury will remain out on Bailey’s 
contribution to African journalism until other Drum writers and 
photographers around the continent write their memoirs and 
until the media academics and biographers pick over the bones of 
Drum and its late publisher. 

There can be no disagreement, however, that Drum looms large 
in the story of black journalism in South Africa and elsewhere in 
Anglophone Africa. Whatever the motives of its publisher, the 
magazine left its mark on those who worked there and more 

D
RUM MAGAZINE is perhaps unique among South African 
publications in that it alone chronicled the apartheid 
years from a black perspective. 

This booklet is published to coincide with a Drum 
Exhibition at the National Festival of the Arts in 

Grahamstown, 30 years after the June 16, 1976 student uprising 
that changed the face of South Africa forever. 

More South Africans are alive today who had no direct 
experience of these turbulent times than those who did. It is 
appropriate therefore to record those times through the pages of 
Drum magazine. The pages featured in this booklet (all produced 
before computers reached the newsroom) are taken from the 
Drum 1976-1980 Exhibition and provide a glimpse of those 
challenging times.

The text is written by Tony Sutton who was executive editor 
at Drum during the latter part of the seventies. It is written as a 
memoir of his association with the magazine and its late owner/
publisher, Jim Bailey.

Drum remains a controversial topic. Much of the controversy 
revolves around Jim Bailey, multimillionaire publisher and son 
of mining magnate, Sir Abe Bailey. Bailey financed and actively 

THIRTY YEARS AFTER THE REVOLUTION



pertinently on its millions of loyal readers.
That Drum holds a special place in South African journalism is 

incontrovertible. The number of books, academic papers, articles 
and movies that turn on Drum suggests that it fills an important 
space in African journalism. 

Twenty five years after Tony Sutton and I left Drum, we 
realise that our time on the publication coincided with one of the 
most important periods in South Africa’s history, but also with 
an important chapter in the annals of South African journalism 
for it was a time when the apartheid government was intent on 
perverting the independent Press. Our battles with John Vorster’s 
Department of Information and its sinister machinations need to 
be recorded. 

Of course, one can never recapture the spirit or the threat of 
the times in which we lived and worked. South Africa is a totally 
different place in 2006 from what it was when we worked at Drum 
in the seventies. It has shed the snakeskin of totalitarianism for 
democracy and in so doing has created a free citizenry and 
constitutionally entrenched a free Press. 

Perhaps Drum played some part in all of this. I like to think 
it did.

Kerry Swift
Johannesburg
June 16, 2006



DRUM
1976-1980

By Tony Sutton



T 
HE CHARADE took place twice a week. Jim Bailey, Drum 
magazine’s owner and publisher, would slouch into my office 
and, in his distinctive, clipped English public school accent, 
demand, “Tony (always pronounced Tinny), if you have a 
moment; let’s take a look at the content of our next issue.” 

I’d shift the rubbish off the guest chair, give him time to sit down, 
call in co-editor Stan Motjuwadi, and we’d focus on the acetate chart 
occupying the top half of an adjacent wall, discussing and adjusting 
the scribbles that represented the 120 or more pages of the next issue 
of Drum. 

An hour or so later, the scrawl on the wall adjusted to include 
his story ideas and a pile of tearsheets from our East and West 
African editions lying expectantly on my desk, Bailey would leave to 
interrogate the general manager about the causes of the company’s 
ever-parlous finances or to hand his long-suffering advertising manager 
a list of clients his staff would be chasing “if they weren’t such idle 
boneheads”. As soon as the door closed, I’d reach across the desk, grab 
the tearsheets and drop them into a filing cabinet. Then I’d slide open 
the top drawer of my desk, pull out the roughly-stapled proofs of the 
real pages of Drum and leaf through them, confident that by the time 
the magazine came back from the printer a few weeks later, Bailey 
would have forgotten the stories he’d left with us or – even better 
– he’d have jetted north to cause chaos, consternation and confusion 
in the offices of sister publications in London or Nairobi.

Most of the time Stan and I would get away with the deception 
but occasionally Bailey would notice something was missing. Then, 
a day or so after publication, he’d suggest I join him “for a spot of 
lunch. And bring a couple of copies of the magazine with you …” The 

two-hour session – always over prawns in a cheap Portuguese diner in 
downtown Johannesburg – would invariably begin with a tirade about 
my general failings (“Tinny, how many times do I have to tell you…”), 
followed by a litany of recent infractions of Drum’s long-standing – and 
mainly irrelevant – golden rules regarding white space, column rules, 
rules around photographs, no green covers, the need to remember the 
ratio of stories about people of other races, headline size, picture size, 
blah, blah, blah …). A bollocking for omitting his favourite East or 
West African yarn of the month would follow and, for dessert, I’d be 
treated to a repetition of one or – if I was lucky – more of Jim’s greatest 
African exploits (How I Got Rid of Idi Amin was his favourite, if you 
really want to know). Plus, always, more stories from other parts of 
Africa that “should be placed in our next issue”.

To be fair, some of the stories Bailey offered were first rate; indeed, 
a glance through the files of Drum in the ’70s reveals a truckload of 
insights into Idi Amin’s evil regime in Uganda, together with photo 
essays of the executions of unfortunate plotters against various African 
despots. But many of the other yarns were of dubious quality, such as 
one from Kenya that languished in my filing cabinet for many months. 
This article dealt with a peasant farmer who had been hauled into 
court after being caught in a sexual tryst with a chicken, a coupling that 
resulted in the bird’s death. The story, accompanied by photographs 
of the guilty gent and the dead chicken’s ‘bereaved husband’ (trust 
me, you don’t need any more information), escaped from our editorial 
graveyard to become the last spread produced by news editor Kerry 
Swift and I after we’d resigned to run our own business in mid-1981. 
The headline was, of course, ‘Murder Most Fowl’. 

The eccentric – that word is an understatement: one of the richest 



men in South Africa he was also the worst-dressed and often mistaken 
for a hobo – Bailey’s often-strange views of what constituted Drum 
journalism were matched by the bizarre names he bestowed on his 
various magazines, titles that embarrassed their cringing (always male) 
editors and, I’m sure, confused the hell out of readers: Trust (subtitled 
the mid-month Drum), Love and True Love (all of which I edited during 
my first year in South Africa) and their Nigerian counterparts, Sadness 
and Joy, come immediately to mind. Fortunately, Bailey didn’t launch 
Drum – he bought it from its founder, former Springbok cricketer Bob 
Crisp in 1952 – or it would probably have been called Faith (or Hope 
or perhaps even Charity). On reflection, however, even the title Drum 
is confusing: when I first saw the name while scanning a jobs board 
days after been made redundant when the British national Daily 
Express closed its Scottish operation in Glasgow in 1974, I thought the 
magazine was probably devoted to, well, playing drums …

MY SIX YEARS with Bailey began when, having been put right about 
the nature of the magazine, I joined Drum as assistant London 
editor for its Kenyan and Nigerian editions, the pages of which were 
produced in Fleet Street before being air freighted as film to Nairobi 
and Lagos for publication. One morning, after 10 months in the job, 
I received a phone call from Johannesburg asking, “Tinny, would you 
like to come to Johannesburg for a year to fix two of my women’s 
magazines?”

“When?” I replied. 
“Next week,” was the reply.
Disbelieving, and with a hand over the phone’s mouthpiece, I called 

the rest of the staff into my office to make sure it was the real Jim on 
the line and not one of them doing a Bailey impersonation. Then I 
asked the caller to repeat the message. Six weeks later I was in Jo’burg, 
with wife Julia, two infant kids, a one-year contract and return tickets 
to Heathrow (know your enemy, my London colleagues had warned 
me), but minus a work permit (“Don’t worry about that, Tinny; we’ll 
get you one when you get here”). 

Sitting in a squalid office on the third-floor of a dilapidated 
warehouse – grandly named Drum House – in Eloff Street Extension, 
I pondered my sanity, wondering how I’d allowed Bailey to persuade 
me to travel 6 000 miles to edit a couple of newsprint women’s 
magazines titled Love and True Love. (I was the third editor of True 
Love, now one of SA’s biggest women’s magazines. The first scooted 
off to China, while his successor decided he had made a bad career 
move and quit on his first day in the office). My staff consisted of two 
reporters, both male, one of whom left Drum House in the company of 
a large policeman three hours into my first day and didn’t return for six 
months, while the second only bothered to show up on pay day before 
disappearing back into the township shebeens for another month. 
Alerted to the lack of staff, Bailey suggested using the telephone 
operator as a part-time reporter … I did.

After nine months with True Love (Love had been released from 
its publishing misery several months earlier), I said farewell to the 
magazine and moved two offices down the corridor where, with 
veteran writer Obed Musi, I took on the editing of Trust, for what 
turned out to be the final two months of its short and unmemorable 
13-month existence. The day after the closure of that magazine, 
launched to fill the gap should Drum get a permanent banning, I was 



pondering my imminent journey back to Fleet Street when Bailey told 
Obed and I that we should make no plans for the immediate future 
as we’d be running Drum, which was then produced from offices in 
Pritchard Street, as soon as he’d “fixed up a few things.” 

Those “few things” included relocating Drum to Eloff Street 
Extension and axing every member of the magazine’s editorial staff 
with the exception of editor Stan Motjuwadi. My immediate task, as 
executive editor, Bailey informed me, would be to tell Motjuwadi of 
that decision. Not on your life, I thought, as I declined the dirty work, 
leaving him to deliver the bad news. Stan responded as I’d expected, 
by threatening to walk out and take the story to the daily newspapers. 
So Bailey – ever a coward when it came to inter-personal decisions 
– backed down, the editorial team moved with the magazine and 
Obed Musi came to work the next morning to discover he was now 
the assistant editor.

We hit the jackpot with the first issue of Drum produced in its 
new home, largely the result of a superb photo-essay by freelance 
photographer and former Drum staffer Alf Kumalo, of a fracas in 
central Johannesburg where three soldiers and a number of plain-
clothes policemen had attacked peaceful protesters at the inner-
city’s Park Station. Bailey insisted that the story accompanying the 
photographs should be handled with kid gloves so we wouldn’t 
fall foul of the ban-happy censors of the apartheid government’s 
Publications Control Board. The pictures, he reasoned, would 
generate enough outrage from readers – and the government 
– without embellishing them with provocative text. So the four-page 
display was accompanied by a low-key story beneath the headline, 
‘The Affair At Park Station’. Prophetically, however, the caption on 

the final photograph warned, “Surely this display of violence was 
unnecessary and shouldn’t happen again.” 

That no one was listening became apparent a couple of months 
later when the state’s violent overreaction to a march by Soweto 
school kids heralded the beginning of a revolution. 

Glancing through my bound copies of Drum almost 30 years after 
the events of June 16, 1976, I was surprised at how little space we had 
devoted to the riots in the issues (July and August ’76) that followed, 
even checking that pages hadn’t been torn out. Then I remembered 
that the uprising had occurred soon after the magazine had switched 
from fortnightly to monthly publication and we were still trapped by 
brutal print deadlines (six weeks from delivery of pages to the printer 
in Durban to printed magazines) geared for timeless features, not 
breaking news. So the coverage of one of the most momentous events 
in South Africa’s history is limited to just four pages, with a cover 
teaser – ‘THE RIOTS: Why They happened’ – hastily pasted across the 
corner of a front-page photograph of an anonymous local beauty. 

Inside that July ’76 issue are reports by Stan Motjuwadi, headlined 
‘The Telegraphed Punch’ and Joe Thloloe, who wrote about ‘The 
Day Our Kids Lost Faith’, each story accompanied by photographs 
by Mike Mzileni, who was soon detained without charge as part of 
a state crackdown on publications and journalists. An un-bylined 
piece, also penned by Motjuwadi, made the point that “For 25 years 
Drum has been saying that if South Africa were to have a revolution 
of social conscience and recognize the brotherhood of Man under the 
fatherhood of God, there could be no violence and no threat from 
foreign powers. For our variety of races and colours is perhaps our 
greatest asset.” 



The state reaction to the following issue amazed us all: It was 
judged so inflamatory that the government didn’t just follow its 
normal practice and ban the issue from sale, but made possession of it 
a criminal offence, an action that was usually reserved for the loudest 
of the hard-core political journals. Yes, the rhetoric was angrier, but 
it hardly called for bloody insurrection. Motjuwadi demanded, “Every 
adult South African, black and white should hang their heads in shame. 
The whole blood curdling affair of Hector Peterson, only 13, riddled with 
bullets, stinks to high heaven. Every white South African finger drips with 
the blood of Hector for ramming Afrikaans down his throat” etc, etc), 
while captions to Mike Mzileni’s chilling photographs were emotion-
charged (“One of the victims of the riots, his fist still clenched in the black 
power sign, lies dead …”). However, both of those italicized quotes 
were given in the ensuing banning order, among a wide-ranging and 
nit-picking list of other infractions, as reasons why mere possession 
of the August issue of the magazine had become an offence. No 
mention was made in the banning order, however of another equally-
inflammable quote in the same issue, from a speech by Afrikaner Chief 
Justice Rumpff at a graduation of white students 56 days before the 
first shot had been fired in Soweto on June 16, “… social equality will 
have to be accepted and mechanisms for self-expression will have to 
be created. If there are whites who don’t like this, they had better go 
and find what they want elsewhere. In the long run South Africa has a 
great future for all of us provided whites are willing to educate, qualify 
and recognize the non-whites … so that they may walk side by side 
into the dawn that has broken over Africa, a dawn which in South 
Africa will not turn again to darkness.”

That harsh banning order had an immediate impact on the next 

issue, for Kumalo had supplied another provocative photograph that 
no other publication would print in the fragile days after June 16 
when the townships were ablaze. We had already placed the picture 
– showing the bodies of two dead Africans lying in front of a ‘hippo’, 
an armoured combat vehicle of the security forces – as a double-page 
spread in the completed early pages, but we killed the spread and held 
on to the picture for another four months, blowing it up to fill the 
opening two pages in Drum’s January 1977 photographic round-up of 
the previous year’s events, under the heading, ‘Year of The Hippo’.

Mike Mzileni’s continuing detention – he was released without 
charge the following year after 14 months in prison – was to become a 
major source of friction between journalists and management. When 
it became apparent that he wouldn’t be returning to the office quickly, 
Chester Maharaj – who had recently worked for us as Trust’s staff 
photographer – was brought in from Durban to fill the gap. But Bailey 
continually threatened to axe the jailed Mzileni from the company 
payroll, claiming that by being involved in politics, the photographer 
was in breach of Drum’s contract of employment (a contract none of 
us had seen or signed). Each time Bailey decided to fire Mzelini, Stan 
Motjuwadi dissuaded him by pointing out that there was no evidence 
that Mzileni had been involved in political action, and that the sacking 
of a journalist who had been detained while carrying out his job would 
hardly give comfort to the rest of our staff when they went to work 
in the townships. We thought common sense had prevailed until 
Motjuwadi came into my office one morning and furiously hurled a 
copy of the daily tabloid Post newspaper onto my desk. The paper’s 
lead story told how Bailey had, without telling us, chopped Mike from 
the payroll …



Our proprietor also showed his ambivalence towards his employees 
in his dealings with Casey “Kid” Motsisi, the sole link with Drum 
from its earlier golden years. Casey, by now a booze-sodden alcoholic, 
wrote a freelance monthly column that was usually ghosted by 
Motjuwadi and paid for by me. For months, whenever I claimed the 
freelance payment on my expense account, Bailey would question why 
we allowed Casey into the office and why we paid him for a column 
the magazine didn’t need. Yet, when his least-tolerated columnist died 
in mid 1977, Bailey did a quick u-turn, proclaiming the Kid’s genius at 
his Soweto graveside. As Motjuwadi pointed out afterwards, if Bailey 
had cared half as much for Casey alive as he did when he was dead, 
the graveside valediction might have been deferred a few more years.

I don’t believe that Bailey was responsible for Casey’s early death, 
but he certainly propagated and encouraged a culture of drunkenness 
that had affected the magazine’s editorial staff for many years. Most 
days when he was in town – he arrived at lunchtime and stayed late 
– he would call the editorial team into his office late in the afternoon, 
often herding in our driver and office cleaner as well – “Let’s ask our 
readers what THEY think” – to gauge reactions to his latest favourite 
story. After he’d described the tale, the cleaner would figure out the 
answer he wanted, mumble a few words of agreement and flee from 
the room. Then he’d send the bemused driver down the road for a 
couple of bottles of Government House port, his preferred hooch, 
and whatever the rest of us felt like drinking. Hours later, the bottles 
drained, he’d drag whoever was still sober down to the nearest 
shebeen … the result was an office full of hangovers and an editorial 
staff, me included, with varying booze-induced problems.

That November 1977 issue of Drum, in which Motjuwadi wrote 

his final tribute to Casey Motsisi, was also one of the few issues of 
the magazine that hit the streets without a pin-up on the cover. The 
pretty girl had been replaced by a striking photo-illustration of black 
consciousness leader Steve Biko, mortally injured by policemen in a 
cell at Port Elizabeth before being driven through the night to Pretoria 
where he’d been pronounced dead. We had no photographs of the 
banned Biko in our shambolic filing system and couldn’t get any 
from the Jo’burg papers, so I persuaded Donald Woods, editor of the 
Daily Dispatch in East London to send us a couple of black and white 
pictures. The best went to freelance artist Alex Groen, who created a 
striking coloured photo-illustration for what has become one of the 
most reproduced covers in Drum’s history – just check the T-shirts on 
Soweto streets next time you’re there. Our Cape Town writer Jackie 
Heyns persuaded poet Adam Small to write a 1 000-word tribute 
– “Steve Biko is dead. I will not share in the heroics of praise that 
suddenly resounded all around him as his corpse lay there. I have no 
wish to be part of the excesses of white liberal people in response to his 
death: the accolades that suddenly discovered the ‘towering’ stature of 
Steve Biko.” – while a freelance photo-journalist (I think it was Willie 
Nkosi but, as Drum rarely carried photo bylines, I can’t be certain) 
brought in a memorable set of pictures of the funeral, including the 
striking image that we chose for our opening spread, showing Biko 
lying in an open coffin with mourners gathered around. 

(Operating on the sound, but possibly lazy, journalistic principle 
that a good idea was worth repeating, Drum’s cover early the 
following year for the issue commemorating the death of banned 
PAC leader Robert Sobukwe – described in a tribute by Stan 
Motjuwadi as “the REAL father of black consciousness in this 



country” – featured similar artwork by Groen.) 
The Biko issue of Drum enjoyed record sales, but a couple of 

months later in January 1988, we fouled up the production of an 
interview by Stan Motjuwadi with Ntsiki, Steve Biko’s widow. A 
full-page photograph of a tearful woman clutching a handkerchief to 
her mouth accompanied the single page of text. Unfortunately, and 
embarrassingly, the photograph was not of Ntsiki Biko – her picture 
had been transposed with that of the mother of an innocent man 
hanged for murder that should have accompanied a story on an earlier 
spread. This mistake resulted in a grovelling apology to both women, 
followed by another two-hour interrogative lunch with Jim Bailey, 
who had decided I was entirely to blame for the error, even though 
the pictures had been correctly placed when I had sent them to the 
printer – and I was thousands of miles away on a four-week vacation 
in Britain when the botched press check was made by our Durban 
office manager. Ah, well …

Fortunately, though, that incident cost us nothing but an apology 
and a few angry words. But a story we published soon afterwards had 
Bailey digging into his pockets – and it was all due to Alf Kumalo, 
who had supplied a set of pictures for Stan Motjuwadi’s story about 
a cop-turned-bank-robber-turned-killer called Edian Ntulu, who 
had just been sentenced to death. Among the photographs, which 
included a marvelous shot of an off-duty Ntuli boozing with his 
pals in a shebeen that became our opening spread, was one of a 
white guy sitting astride a large motorcycle. According to Kumalo, 
this was a certain Mr Poulakis, whom we described in our caption 
as “The group’s explosive expert … he turned state evidence …” 
Unfortunately Kumalo’s explosive expert turned out to be an innocent 

motorcyclist from Benoni … so we were forced to apologise in print 
again and this time our groveling was accompanied by a large chunk 
of Bailey’s petty cash.

That made us cautious about some of our other investigations, 
including the final in a series of exposes by reporter Ernest – now 
Morakile – Shuenyane, our entertainment specialist. We’d already 
run stories in which he’d highlighted the shenanigans of a number of 
black record producers and showbiz promoters (the assistant of one 
of Shuenyane’s victims caused momentary panic when he ran into 
our office screaming that he had a gun and was going to shoot our 
reporter. We calmed him down and sent him back to his boss after 
telling him Shuenyane was out of town). 

Then Morakile wrote a story about a white record producer who 
had been handing out wads of cash to persuade DJs to promote songs 
recorded by his black artists. Because we could get no conclusive 
evidence or photographs of money changing hands, we took the 
advice of lawyer Keith Lister and killed the article, much to the disgust 
of Shuenyane, who soon left – to become a radio station DJ. His anger 
was validated several years later after I’d left Drum when I met the 
producer at a record industry party, where he admitted the payola. 
It was, he claimed, the only way to get airplay for local black artists; 
everyone was doing it. 

PHOTOJOURNALISM was, as it always had been, one of the great 
strengths of the magazine, despite high advertising ratios that greatly 
limited the space available for photo display. Along with Chester 
Maharaj and Austrian freelancer Gottfried Chmelar, both of whom 



specialized in sport and entertainment, Cliff Ranaka was one of 
Drum’s most featured young photo stars in the latter part of the ’70s, 
many of his best works being photographs of spontaneous violence 
in the dangerous Johannesburg streets. Knife attacks, shootings 
and vicious assaults were his forte, earning accolades from readers 
including a letter from a fan in Alexandra, who made this comment 
after a string of such stories, “So, Cliff Ranaka does it again. First, he 
gives us pictures of a knife attack in the middle of Jo’burg . Then that 
magnificent set of pictures of the tsotsi gang being arrested which, 
I felt, could not be bettered. What happens? Last month he comes 
up with an even better set, Battle of the Sexes.” In the office, we 
wondered when Ranaka would take more peaceful pictures . . . 

The authors of other photo essays are harder to determine as Drum 
had not yet got round to crediting freelance photographers. There 
was a reason: Bailey insisted that once a photograph appeared in the 
magazine it belonged to him, no matter how much the photographer, 
and the law, might disagree. That partly explains why there was such 
an acrimonious dispute years later over who owned the copyright to 
Drum’s massive archive of photographs. 

Most of our writers – staffers such as Motjuwadi, Manu Padayachee 
and Pat Cohen excepted – were equally anonymous, either to shield 
the identity of contributors who worked for daily newspapers or 
because the writers just happened to be white. BBC staffer Justin 
Nyoka was Drum’s man in Rhodesia in the days before independence, 
but many of the contributions from that country in the final years 
of Ian Smith’s rule came from Gordon Farquharson, whose day job 
was reporting for an international news agency, while a number 
of exclusives were written by freelancers Chris van der Merwe and 

Belgian Hugo Merkxx, both of whom were jailed by the heavy-handed 
Mozambican authorities. 

Another by-lined writer was Emelda Sekgalakane, recruited from 
the Northern Transvaal by Stan Motjuwadi. She specialised in rooting 
out bizarre tales of sorcery and murder that still plague an area where 
‘witches’ are burned to death whenever lightning strikes, and where 
children are slaughtered so that their bodies may be used for magic 
spells. News editor Kerry Swift spent hours coaxing the mind-boggling 
stories from her.

Swift, after Stan Motjuwadi, was my main associate during my 
years at Drum, joining as editor of True Love in mid-1977 – the fourth 
editor in the year since I’d left the post, the others unable or unwilling 
to deal with either the eccentricities of Jim Bailey or the squalor of 
the office – before leaving on a journalism scholarship to study for a 
master’s degree at York University in England a year later. He returned 
from the ivory towers of academe to become Drum’s news editor in 
the summer of 1979, when we were in the middle of a vicious battle 
for survival with Pace, a rival magazine that had been funded by the 
government’s Info department and launched six months earlier. 

In a nutshell the Pace story was this: Bailey had been approached 
several years earlier by London businessman Christopher Dolley, who 
wanted to buy Drum and Bailey’s other African publishing interests. 
When Bailey nixed the deal, he was told a new magazine would be 
started in South Africa to put him out of business. Simple enough, but 
the whole affair became dirtier and dirtier as enterprising journalists 
at the Rand Daily Mail and Sunday Express exposed the political 
intentions of Dolley and his South African cohorts …

Rumours about the funding of Pace, the soon-to-be-launched 



magazine, had been brewing for the whole of 1978 and Drum’s newly 
appointed general manager Ted Sceales (his capacity for quaffing 
gallons of lunchtime champagne was legendary) had even launched 
our own spoiler, Black Ace, a sports monthly – although quite how 
that was going to confuse prospective readers of the new magazine 
evades me as much now as it did at the time. Then the Sunday Times 
confirmed in a front page splash at the end of 1978 what Jim Bailey 
had been saying for months – that the project, fronted by Hortors, a 
major SA printer-publisher – was a secret project of Eschel Rhoodie’s 
disgraced Department of Information. I recall my excitement when I 
bought that issue of the Sunday Times (it’s still lurking somewhere 
in my haphazard filing system), late one Saturday night from a street 
seller near my home in Jo’burg ’s Highlands North suburb, and rushed 
back to tell my wife that the magazine that was about to be launched 
against us was doomed before it began. 

I was wrong. Pace, edited by writer Lucas Molete, with Jack 
Shepherd-Smith, the country’s best-known magazine editor as 
managing editor, hit the streets with an interview with June 16 student 
leader Tsietsi Mashinini and we found ourselves in the thick of much 
public mud-slinging. Pace had already tried, unsuccessfully, to recruit 
most of our top journalists before its launch. In fact, I was probably the 
only staff member – with the possible exception of my driver and the 
cleaning staff – not to be approached, because (well, I hoped this was 
the reason) Jack Shepherd-Smith and I had not been good buddies since 
the evening, a year or so earlier when a large Reuter’s correspondent 
had been forced to restore the peace in a Swazi bar where we’d almost 
come to blows after I’d made a few unappreciated comments about 
Scope, the tit-and-bum magazine he was editing at the time.

Drum had carried a full-page piece about the owners of Pace in 
the final issue of 1978, but it was in January 1979 – the month Pace 
was launched – that we got into our stride with an article that 
linked the magazine to General Hendrik van den Bergh, the former 
boss of the state’s security police, while also pointing out that the 
Pace editorial staff had resigned en masse when the scandal broke, 
but had quickly been persuaded by their bosses to change their 
minds.

A month later, Shepherd-Smith was singled out for special 
treatment, after three of his senior black journalists had again quit 
(or, in the words of editor Lucas Molete, ‘dis-involved’ themselves), 
Drum’s Phil Selwyn-Smith commenting, in an unsigned piece, 
“When quiet-spoken Joe Thloloe, a Post reporter, asked him to 
comment on the latest staff upheavals, Joe was told to f… off. Not 
the language Mr Shepherd-Smith usually uses. He is normally well 
mannered, and rude only to the censors. So if his nerves are frayed 
to the extent that he can’t control himself when asked a legitimate 
question by a reputable reporter from a reputable newspaper, there 
is only one tonic we can suggest. Salusa 45 may help, but the cure 
will only be complete if he makes a clean break.”

(At least one black Drum journalist saw the irony in two middle-
aged double-barreled whitey colonials being the champions in a war 
of words about the future of competing black magazines.) 

Then it was the turn of Alf Kumalo, one of the Pace staffers who 
had actually quit, to speak out. This time it wasn’t his photographs 
that we were interested in, but the reasons why he had left his 
job as chief photographer at the new magazine. In a double page 
spread, Kumalo – the only man to have worked full time for both 



magazines – explained his departure from Pace, “I could not sleep 
well at night. I thought of all the crusading stories I had covered, 
stories spotlighting the sad plight of the banned, banished, harassed 
tax defaulters. What business did I now have to have any kind of 
dealings with a magazine financed by Info?”

Taking a break from the mud-slinging and character assassination, 
the March, 1978, issue of Drum took a lighter look at the affair, 
printing letters from readers, who’d been offered the chance to 
win R13 each for telling what they’d do if they could spend the 
R13 million (later revised to R30 million) that the government had 
squandered in trying to subvert the Press. Free education was the 
hands-down winner, followed by the electrification of the townships 
and more jobs. Surprisingly, perhaps, no one opted for a one-way 
ticket out of the country …

Then it was time for Bailey to break his long silence. He did it 
reluctantly because he hadn’t wanted to be drawn into the fight, 
preferring to orchestrate events from the sidelines. However, when 
he asked Stan Motjuwadi to write a full background to the story, 
Stan refused, pointing out that readers would rather the story came 
straight from the owner’s mouth. Bailey’s two-page essay, ‘I Accuse’, 
in the May 1979 issue, told how the Info Department had tried, 
three years earlier, to buy the liberal Rand Daily Mail newspaper, 
of which his family trust was the main shareholder, through front 
man and former South African rugby boss Louis Luyt. Luyt’s offer 
had been rejected so, using government money, he had launched 
The Citizen newspaper in an unsuccessful attempt to force the Mail 
out of business.

Bailey recounted how, after he had turned down the first offer 

to buy Drum, he was told that a new magazine would be started to 
put Drum out of business. He ended his essay, which also detailed 
other areas in which the Info department men had been trying to buy 
control of the media, with these words, “So, readers must be totally 
aware that the magazine Pace is operated by its Editor, Lucas Molete 
and its Managing Editor, Jack Shepherd-Smith on behalf of the South 
African Information Service as part of a world-wide scheme planned 
by General van den Bergh. There is no way these men can possibly 
say they were in ignorance of this. Their eyes are open.”

Pace collapsed a couple of months later and Shepherd-Smith 
was again under fire after the magazine was given free of charge 
to another publisher. Stan Motjuwadi wrote, “As far as we are 
concerned, Shepherd-Smith has dug his own journalistic grave. He 
went into Pace with his eyes open to the sinister implications of 
what he was doing and then as the truth of Pace’s propaganda role 
slowly emerged, he fought a rearguard action. We are not surprised 
his propaganda sheet Pace has collapsed under the burdens of his 
own deceit. Nor will we be surprised if Pace re-emerges in a blaze of 
publicity, attempting to launder its sinister connections.”

Prophetic words. Pace was relaunched by Caxtons, its new 
owners, and continued publishing until, losing circulation and cash, 
it was closed in 1993, a year before Nelson Mandela became the 
first black South African president. Drum had also had a change of 
ownership in 1984, when Bailey surprised everyone, not least the 
editorial staffers who’d fought the battle against Pace on his behalf, 
by selling to the Cape Afrikaans publishing giant, Nasionale Pers. 

Was the battle worth the effort and the ruined reputations? 
With 25 years’ hindsight, there are two answers. Politically, yes, 



it was absolutely the right thing to do; it’s our duty as journalists 
– and citizens – to do all in our power to prevent government from 
subverting the independent media, unless we enjoy the idea of living 
under an authoritarian dictatorship. But, it’s probably fair to say that 
once Pace had been launched, all our shouting had little significant 
effect on the magazine’s circulation – we certainly damaged its 
credibility and destroyed the reputations of the magazine’s senior 
staff, but that didn’t stop many thousands of readers from buying 
the magazine month after month. Conversely, despite all its cash, 
Pace didn’t kill Drum as its founders had threatened – in fact, Drum 
thrived, our issues during the early ’80s regularly hitting 160 pages 
with the circulation peaking at around 140 000 copies a month, 
almost triple those of its fortnightly issues five years earlier. And, of 
course, Drum is still alive today …

AFTER THE HECTIC and exciting year of helping to expose the Info 
Scandal, I found the magic of Drum was beginning to fade. My 
dissatisfaction was fueled by an increasing involvement with the 
radical alternative media – I had helped produce the much-banned 
Voice newspaper each week, was advising trade union editors, and 
had begun a 10-year association with Frontline, Denis Beckett’s 
political monthly magazine which, despite its slender circulation, 
was running some of the most incisive and relevant journalism in 
South Africa at the time. And my relationship with Jim Bailey was 
also becoming strained. I resented having to listen to his increasingly-
inane story ideas, and the post-publication lunches were becoming 
repetitive and angry. At the same time, I was unhappy with the 

incessant feuding with management over our tightly-rationed 
newshole, especially as we were still fighting an opponent with 
plenty of pages for editorial content, and the increasing number of 
worthless advertising sections that were being added. The inter-
departmental battle came close to bloodshed when advertising 
manager Ronnie Jordan pushed me through an inter-office window 
after a particularly nasty disagreement when I discovered he was 
giving away our precious and limited editorial space in exchange for 
Wool Board advertising.

The final straw for me – and I think for Bailey – came in the middle 
of 1981 when the proprietor came into my office, now expanded and 
shared with news editor Kerry Swift, demanding, “Tinny, let’s take 
a look at the next issue.” Instead of playing the usual charade of 
tolerance and subterfuge, I responded, “Fuck off, Jim, I’m too busy.” 
His response was immediate and impressive. Turning on his heel, he 
stormed out of the room, slamming the door so violently we thought 
the walls would fall down. The parting of our ways came a few 
months later when Swift and I were presented with new contracts 
that restricted our ability to take on outside work. As we were 
already running a freelance operation and had been approached by 
a number of other companies to publish magazines and newsletters, 
we resigned immediately. Our last day as employees of Drum came 
two weeks later when, after a monumentally boozed-up party, 
Stan Motjuwadi gave us a shattering send-off by breaking as many 
office windows in Drum House as he could reach, applauded by his 
cheering, inebriated colleagues. 

That, however, was not the end of our relationship with Bailey. 
A couple of months after Swift and I left, we received a letter from 



Drum’s lawyer Keith Lister threatening to sue us over a handful of 
photographs we’d used in a new magazine we were producing for 
a Soweto publisher. Although the pictures did not belong to Bailey 
and the photographers had given us permission to use them, he 
claimed copyright because they had been used in Drum. The case 
didn’t get to court; we trekked down to Eloff Street Extension and 
resolved the conflict over – what else – a bottle of Government 
House port.

Thereafter, after a year or so out of touch, Bailey began to invite 
me for occasional lunches, usually when he wanted me to work 
for him again (“Tinny, I need you back; you’re much more mature 
than when you used to worked for me.”). The meetings were 
always amiable, no matter how often I turned down his attempts to 
persuade me to run Drum’s operations in Nairobi (“Come for a year; 
you can leave your wife and kids in Jo’burg”), become managing 
editor of City Press newspaper, revive his London office (closed since 
a fall-out with his Nigerian operation, which had set up its own 
office in London), or help him launch a new publishing venture in 
Zimbabwe (also sans wife and kids). Only once was I tempted – too 
many sweet words, too much wine just before Christmas – but I 
sobered enough before lunch ended to turn acceptance of a job 
running his Nairobi operation (“Tinny, you’ll love the editor; he’s 
just been released from a death sentence”) into a qualified, “Send 
me a couple of copies of the magazine and give me a week to think 
about it,” before fleeing from the restaurant. When he rang for my 
acceptance, I turned him down the honourable way – blaming my 
wife, saying she’d threatened to divorce me if I took the job.

The most delicious irony came, however, in 1988, a few years after 

Bailey sold his magazines and City Press newspaper to Nasionale 
Pers. Now running my own firm, I became, for 20 hours a week, 
consulting managing editor for Nasionale’s black publications. And 
one of my duties was – echoes of all those hated lunchtime sessions 
years earlier – to meet with the editors and designers to critique 
each edition of Drum and True Love on the day after publication.

Bailey howled with laughter when, over lunch, I told him I had 
become Junior Jim!

IT’S NOW 25 years since I worked for Jim Bailey. He and Motjuwadi, 
and Molete of Pace, are dead. Shepherd-Smith has long retired. 
Drum is now an entertainment-oriented weekly without political 
content, Pace an empty memory. Those exciting days when we were 
fighting a government are a distant slideshow in my mind – but 
there are still times when I swear I can hear that distinctive voice, 
usually when I’m about to allow something to slip into my work 
that’s not quite the way I know it ought to be, “Tinny, how many 
times do I have to tell you …?”

© Tony Sutton, 2006

Tony Sutton was executive editor of Drum from 1976 until 1981. He is 
now president of News Design Associates, an international publishing 
consultancy based in Toronto, Canada, and editor and publisher of the 
internet magazine, ColdType.net



THE EXHIBITION
The pages that follow are all from Drum magazine and were part of an 

exhibition at the National Festival of the Arts in Grahamstown in 2006.







































































Sponsored by Total SA




