ESX"LER.A.

1neREADER

WRITING WORTH READING ® ISSUE 24 @€ MARCH 2008

AN awarqg_,, ;
n aw dig —1-{-‘”?!”‘!}'" J"t‘PO
Piclorter Ex
: TORTJO
mn the GLo

How Downing Street and the iritelligence services
" manipulated Britain’s leading liberal Sunday newspaper
into supporting Bush’s war on Iraq

A 24-PAGE EXCERPT FROM FI.A EARTH NEWS BY NICK DAVIES



GUAT
#RTH
NEWE Flat Earth News

NICK DAVIES | Nick Davies

1 award-winning reporicr EXPOSES
FALSEHOOD, DISTORTION .
PROPAGANDA i1 il GLOBAL MEDIA

Published by Chatto & Windus, London
Price £17.99

When award-winning — journalist Nick Davies investigated his own profession,
he found an industry in crisis — undermined by commercialism to the point
where most reporters are no longer able to go out and find stories or to make
contacts or even to check the facts which they recycle. Working with specialist
researchers from the University of Cardiff. Davies traced the source of thousands
of news stores stories and found they consisted overwhelmingly of unchecked
second-hand material from wire agencies and from PR. He went on to expose
the sophisticated new techniques of the PR industry and of a new machinery of
propaganda, both of which are now manufacturing pseudo-news on a huge
scale.

He developed dozens of sources in Fleet Street newsrooms and broadcasting
outlets and uncovered the story of the prestigious Sunday newspaper which
allowed the CIA and MI6 to plant fiction in its columns; the newsroom which
routinely rejects stories about black people, the respected paper that hired a
professional fraudster to set up a front company to entrap senior political
figures; the newspapers which support law and order while paying cash bribes
to bent detectives. Davies shows the impact of a corrupted news media on a
world where consumers believe a mass of stories as false as the idea that the
Earth is flat — from the millennium bug to the WMD in Iraq — and presents a new
model for understanding news.

This excerpt is Chapter 9 — The Blinded Observer.

ColdType

WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD
http://coldtype.net

2 TheREADER | BEEZZICER.AA. | March 2008


http://coldtype.net

THE BLINDED
OBSERVER

By NICK DAVIS
(An excerpt from his book, Flat Earth News)

funny thing happened to the

Observer’s US correspondent,

Ed Vulliamy, in the autumn of

2002. It started when he came

up with a new contact — a for-
mer senior analyst in the Central Intelli-
gence Agency named Mel Goodman. This
was an interesting contact for two rea-
sons. First, although Goodman had left
the agency, he had kept his security clear-
ance and had stayed in touch with his for-
mer colleagues and was able to get access
to highly classified documents. Second, he
had a big story: through these contacts, he
knew that, contrary to everything that
was being said by the American and
British governments, the CIA were report-
ing that Saddam Hussein had no weapons
of mass destruction.

Looking back at it now, that seems al-
most like a cliche, but in 2002 it was highly
important. Only a handful of journalists
had run stories to challenge the global Flat
Earth reporting about Iraqi weapons; and
those few dissenting stories were weak-
ened by the fact that they were based on
comments from unidentified officials.
Goodman not only had the story direct

He had a big
story: through
these contacts,
he knew that,
contrary to
everything that
was being said
by the American
and British
governments,
the CIA were
reporting that
Saddam Hussein
had no weapons
of mass
destruction

from the CIA, he was willing to go on the
record as a named source.

Vulliamy filed it all and waited for the
impact which it was bound to have on
the global debate about the impending
war. The funny thing was that the Ob-
server did not print it.

Over the following four months, as the
cries for war became louder, Vulliamy filed
it again. In total, he filed versions of Mel
Goodman’s revelations on seven different
occasions. The Observer, however, did not
print any of them.

A surviving copy of the seventh ver-
sion, filed two weeks before the invasion in
March 2003, reveals that it exposed much
of what the world learned only slowly in
the months and years that followed.

There was the intro clearly revealing
‘assurances to the Observer by one vet-
eran senior former CIA officer that Sad-
dam Hussein possesses no weapons of
mass destruction’.

There was the central charge of dishon-
esty: ‘The official, talking to the Observer
for some months now, accuses the Bush
administration of “manipulating intelli-
gence materials to make the case for war”

March 2008 | E=2SZ"E®R.4. | TheREADER 3



— manipulation by the White House, Pen-
tagon and other politically-appointed
masters whom the officer accuses of delib-
erately “cranking up” and “making fabri-
cated additions to” the work of CIA ana-
lysts over the threat posed by Saddam
Hussein, his links to al-Qaeda and his al-
leged weapons of mass destruction.’

And there was Goodman, on the
record: ‘Speaking exclusively to the Ob-
server, Melvyn Goodman was head of the
CIA’s Soviet desk during much of the cold
war. In an interview four months ago,
Goodman charged the Bush administra-
tion with “basing the case for war against
Iraq on a shoot-the-messenger syndrome,
ignoring the assessments by CIA analysts
which do not support the case for war, and
instead establishing intelligence cadres
made up of political appointees who Will
tell the President what he wants to hear”.’

This version of the story ran to more
than 1,500 words and went into consider-
able detail. It summarised the conclusion
of CIA analysts that there was no evidence
of the claimed link between Saddam and
al-Qaeda; relayed their scepticism about
claims of Iraqi weapons; revealed that nei-
ther the CIA’s ‘front-row analysts’ nor their
colleagues in the State Department had
any faith in the Iraqi National Congress,
led by Ahmed Chalabi, whose informa-
tion was still being taken seriously at this
time; and named the political officials in
the Pentagon and the State Department
who were obstructing the flow of honest
intelligence.

There were further powerful quotes
from Goodman, the intelligence veteran:
‘The entire enterprise is back to front from
an intelligence point of view. President
Bush will use whatever information suits
him, and if he isn’t getting it from the civil

4 TheREADER | BE=XZICER.A. | March 2008

FLAT EARTH NEWS

All of this flew
in the face of
the consensus
account of Iraq's
threat to the
world and of its
links with
international
terrorism.

All of it
subsequently
proved to be true
- when it was
too late to
influence the
debate on the
need for war.
Why did the
Observernot
print it?

service, he arranges for people to give it to
him. This leads to a cranking up of what
the intelligence analysts actually find and
to the politicisation of intelligence. It en-
tails acute frustration among some of the
best professional agents. You have to
imagine what it is like for the analysts.
You go to your political masters in the
White House or Pentagon, and deliver
what you know. They say: “We want this,
not that. We want X, not X. Go and get me
X"

All of this flew in the face of the consen-
sus account of Iraqg’s threat to the world
and of its links with international terror-
ism. All of it subsequently proved to be
true — when it was too late to influence the
debate on the need for war.

Why did the Observer not print it?

SOMETHING important happened to the
Observer in the build-up to the invasion of
Iraq. The problem was not simply that
they refused to print Mel Goodman’s rev-
elations. There were other stories of a sim-
ilar kind which also struggled to make it
into print. And the rejection of those sto-
ries occurred while the paper was engaged
in publishing a sequence of high-profile,
high-volume falsehoods about the alleged
threat from Iraq, some of which went far
beyond false claims that were made in
other media. As the deadline for invasion
drew nearer, the paper declared its support
for war.

This was a newspaper which histori-
cally had positioned itself on the left of
centre and had taken some pride in its
willingness to swim against the main-
stream, to confront the power elite if that
was what its principles demanded. Most
famously, the Observer had stood out
against the British invasion of Suez in 1956,



THE BLINDED OBSERVER

despite courting the scorn of the govern-
ment and the loss of some of its more con-
servative readers and advertisers.

And yet this newspaper which had
thrived on scepticism was seduced into
accepting unproven and extravagant
claims; this flagship of the left was towed
along in the wake of a determinedly right-
wing American government; on this cru-
cial, long-running story, the essential role
of journalism, to tell the truth, was com-
promised.

However shocking the Observer’s cover-
age may have been to some of its readers
and some of its reporters, there is an im-
portant sense in which it was not an aber-
ration. While the paper may well have lost
touch with its roots, its performance was
a classic example of some of the great un-
derlying weaknesses in modern journal-
ism.

+++++++++

TWO MONTHS after Islamist terrorists used
four planes full of civilians as flying bombs
in New York City, Washington DC and
Pennsylvania, the Observer announced
that the men responsible for this massacre
were linked to the Iraqi regime of Saddam
Hussein. This was a big story, billed as ‘A
Focus Special’, 2,500 words long, spread
across two pages, with a thick black head-
line. And it was wrong.

It was wrong in its headline claim of an
‘Iraqi connection’ to the attacks of 11 Sep-
tember 2001. It was wrong in its central
statement that the Iraqi regime had used
its intelligence officers to liaise with the hi-
jackers, wrong to imply that the regime
had trained them. It was wrong in much of
its detail.

The story was written by one of the

In the months
that followed
his claims about
the Iraqi
connection,
Rose produced
a series of
other stories
containing
claims which
do not stand up
to scrutiny

Observer’s most experienced reporters,
David Rose, a former crime reporter who
had become a specialist in intelligence and
terrorism. It was one of a sequence of high
profile and sometimes aggressive stories
which he wrote in the nineteen months
between those infamous attacks and the
subsequent invasion of Iraq. Many of these
stories were, at best, unproven; at worst,
simply wrong. Like the ‘Iraqi connection’
story, they provided powerful ammunition
for those who believed that force should
be used against Iraq.

On 14 October, a month before his ‘Traqi
connection’ story, Rose had already used
the front page of the Observer to name
Iraq as the CIA’s prime suspect for the five
letters containing anthrax which had been
sent to targets in the US. This is a con-
tention for which no evidence has ever
been produced. Even at the height of their
attempts to prove a link between Saddam
Hussein and international terrorism, the
British and American authorities never
produced any evidence or intelligence to
link the Iraqi regime to the anthrax at-
tacks.

In the months that followed his claims
about the Iragi connection, Rose produced
a series of other stories containing claims
which do not stand up to scrutiny. Some of
them were presented in the context of lac-
erating attacks on those who opposed the
American position.

In a comment piece in December 2001,
arguing for the use of military force against
Saddam Hussein, Rose defended the Iraqi
National Congress, which was then the
vehicle for American political ambitions
in Iraq, complaining that ‘foreign policy
Arabists have briefed the media that the
INC is a disorganised, divided rabble’. He
then declared:

March 2008

| ===z v | TheREADER 5



‘In fact, it is supported by the over-
whelming majority of Iraq’s liberals and in-
tellectuals, and has become by far the best
source of information on what is actually
happening there.’” The INC’s leader,
Ahmed Chalabi, subsequently returned to
Iraq where he failed conspicuously to at-
tract support from a majority of liberals or
intellectuals or anybody else; and his INC
was exposed as the source of a steady flow
of disinformation in the build-up to the
war.

In January 2002, Rose complained about
‘inaccuracies and glib assertions’ in the
media and went on to endorse the views
of Laurie Mylroie, an American academic
who was claiming that Iraq was responsi-
ble not only for the attacks of 11 Septem-
ber 2001, but also for the first bombing of
the New York World Trade Center in 1993,
the Oklahoma City bombing in 1995, the
bombing of two US Embassies in East
Africa in 1998 and even the crash of TWA
flight 800 off the coast of Long Island in
1996. Mylroie’s theories had been adopted
and recycled by the neoconservatives in
the Bush administration. An insight into
her credibility is captured in Against All
Enemies, the memoir of Richard Clarke,
who advised four US presidents on
counter-terrorism. Clarke describes a
meeting in 2001 at which the then Deputy
Secretary of Defense, Paul Wolfowitz,
claimed that al-Qaeda must have had the
support of a foreign government in its 1993
attack on the World Trade Center. He con-
tinues: ‘I could hardly believe it, but Wol-
fowitz was spouting the Laurie Mylroie
theory that Iraq was behind the 1993 truck
bomb at the World Trade Center, a theory
that had been investigated for years and
found to be totally untrue.’

Later in 2002, Rose marked the anniver-

6 TheREADER | BE=ZZICER.A. | March 2008

FLAT EARTH NEWS

Later in 2002,
Rose marked
the anniversary
of the

11 September
attacks

by assaulting
the credibility
of Scott Ritter,
the former UN
arms inspector
who was
warning that
Saddam
Hussein's
regime
possessed

no weapons

of mass
destruction

sary of the 11 September attacks by as-
saulting the credibility of Scott Ritter, the
former UN arms inspector who was warn-
ing that Saddam Hussein’s regime pos-
sessed no weapons of mass destruction. As
evidence against Ritter, Rose cited the tes-
timony of an Iraqi defector named Adrian
Saeed al-Haideri. The reality was that al-
Haideri had failed a CIA lie detector test in
December 2001, before his claims were fed
to the world’s media via the New York
Times. After the war, when he was taken
to Iraq by American intelligence, he was
unable to find any of the weapons sites
which he had claimed to know about.
Scott Ritter’s warnings turned out to be
correct.

That same month, Rose reported as fact
that Saddam Hussein had disposed of the
husband of one of his mistresses by having
the man thrown into prison and his assets
seized. He also reported as fact that Sad-
dam’s son had raped this woman’s fifteen-
year-old daughter. He wrote: ‘The
Observer has seen evidence which corro-
borates her story, including copies of her
passport and visa stamps, and photo-
graphs of one of her daughters with Sad-
dam’s son.” Clearly, this evidence did noth-
ing to corroborate the key statements in
the story. This woman, whose allegations
were provided to the media by the Iraqi
National Congress, subsequently claimed
on US television that she had personally
seen Osama bin Laden visiting Saddam,
and that Saddam liked to drink alcohol
and smoke cigars while watching videos of
his enemies being tortured. Rose now ac-
cepts that elements of her story appear to
have been propaganda.

On 16 March 2003 — a week before the
invasion — Rose reported that an alleged
Spanish terrorist, Yusuf Galan, who had



THE BLINDED OBSERVER

been accused of helping the 11 September
conspirators, was said to have ‘links with
Iraqi officials’, specifically that he had once
been invited to a party by the Iraqi ambas-
sador in Spain. Galan was eventually con-
victed and jailed for six years as a minor
member of a terrorist organisation and not
as a party to the 11 September conspiracy.
Whatever was originally claimed by Span-
ish investigators, no evidence was ever
produced to show that he had any con-
nection of any kind with any Iraqi official,
or that he had been invited to an Iraqi
Embassy party, or that he had gone to the
party (or that attending such a party
would have been evidence of Iraqi involve-
ment in his plans for terrorism).

Why? Why would such an able and ex-
perienced reporter produce so many sto-
ries which were not only factually wrong
but which carried the flag for a policy
which appeared to contradict so many of
the principles which guided his newspa-
per?

A year after the war, in May 2004, Rose
confessed in the Evening Standard that his
enthusiasm for the invasion had been ‘mis-
placed and naive’. ‘I look back with shame
and disbelief,” he said. Three weeks later, in
the immediate aftermath of the New York
Times publishing an account of its own
failure to report the reality of the case for
war against Iraq, Rose wrote a short and
limited retraction of his work in the Ob-
server, in which he acknowledged that he
had become part of ‘a calculated set-up,
devised to foster the propaganda case for
war’.

But why? A glimpse of the answer was
captured by Rose in his Observer retrac-
tion. He had, he said, been ‘bamboozled’.

Reporters do not have to be dishonest
to be wrong. They do not have to be the

Why would such
an able and
experienced
reporter produce
S0 many stories
which were

not only
factually wrong
but which
carried the flag
for a policy
which appeared
to contradict

so many of the
principles which
guided his
newspaper?

hirelings of governments or intelligence
agencies to become the vehicles for their
disinformation. They simply need to be
vulnerable to manipulation.

In his sequence of stories, Rose relied on
two different kinds of sources of informa-
tion: defectors provided by the Iraqi Na-
tional Congress; and officials of intelligence
agencies, particularly the American CIA
and the British MI6. Both led him astray.

After the war, it became notorious that
the INC:s collection of defectors had misled
reporters, most notably some of those
working for the New York Times and the
Washington Post. Rose relied on the claims
of five of these defectors. One, who spoke
to him on condition of anonymity told the
truth, he believes. But this man did not
contribute to any of his Observer stories.
Two others — Mohammed Harith and Ad-
nan Saeed al-Haideri he now accepts,
were liars — and had been recognised as
liars by American intelligence before they
were fed to the media by the INC. He now
has doubts as to whether they were even
genuine defectors.

The other two — Sabah Khodada and a
man known as ‘Abu Zeinab’ — provided
core information for Rose’s ‘Iragi connec-
tion’ story in November 2001, claiming that
Saddam Hussein had been training Is-
lamist terrorists at a camp called Salman
Pak, and suggesting that the hijackers on
11 September had used techniques which
were taught there. Rose still believes there
is evidence that Saddam Hussein was
training Islamic militants but acknowl-
edges that there is no evidence that this
was aimed at the West. The evidence of
both men has been dismissed as unreliable
by the CIA and by the US Defense Intelli-
gence Agency and by subsequent official
inquiries into the justification for the war.

March 2008 | IE=2SZ R4 | TheREADER 7



Rose now also recognises that, in spite of
the US conducting the most far-reaching
criminal investigation in the history of hu-
mankind, there is still no evidence to sup-
port the INC’s claim that Saddam Hus-
sein’s regime was involved in the attacks of
11 September 2001.

For most of the rest of his false leads,
Rose relied on intelligence sources. His
story linking Iraq to the anthrax attacks
was put up to him by James Woolsey, a
former director of the CIA, who was one of
the first hawks to argue publicly that the
11 September attacks provided grounds to
remove Saddam Hussein. In his ‘Iraqi con-
nection’ story, Rose was steered by a sen-
ior official from the CIA who clearly did
not agree with the analysts whose doubts
were reflected by Mel Goodman. It was
this official who persuaded Rose that there
was ‘significant Iraqi assistance and some
involvement’ in the 11 September attacks;
and who provided Rose with two crucial
contentions, both of which proved to be
false.

First, this CIA source encouraged Rose
to accept the claim, which had already
been published elsewhere, that the sup-
posed leader of the 11  September terror-
ists, Mohammed Atta, had flown to
Prague in April 2001, five months before
the attack, to meet an Iraqi intelligence
officer, Colonel Mohammed al-Ani. Rose
now accepts that this was wrong. There is
fairly good evidence that Colonel al-Ani
met an unknown young Arab man in
Prague in April 2001; there is hard evidence
that Mohammed Atta had visited Prague
a year earlier, in June 2000; but there is no
evidence that Mohammed Atta ever met
Colonel al-Ani or any other Iraqi official in
Prague or any other city.

The truth, as Rose subsequently came

8 TheREADER | ME=ZSZ"IIER.A. | March 2008

FLAT EARTH NEWS

Both the CIA
and the INC
were recycling
the same
uncorroborated
information
from the same
poisoned source

to accept, is that Czech intelligence officers
had information that Colonel al-Ani had
been seen meeting a young man of Arab
appearance who was never identified.
When Mohammed Atta’s face was broad-
cast around the world after I I September,
one Czech source said that he thought
Atta could have been this young Arab.
This uncertain identification was passed
up the tree in Prague and then disclosed to
US intelligence who shared it with US
politicians who rapidly stripped it of its
uncertainty and leaked it to the media as
a stick with which to beat Iraq.

The CIA source passed this stick to
Rose. Rose trusted him. It is notable that
he went further than other journalists who
wrote about Atta’s alleged link to Colonel
al-Ani in Prague, claiming that Atta had
made not one but two trips to meet the
Iraqi intelligence colonel; and that he was
not the only suspected al-Qaeda member
who met al-Ani and other Iraqi agents in
Prague. There is simply no evidence to jus-
tify any of this, and we now know that
two months before the invasion of Iraq
internal CIA reports said analysts were
‘increasingly sceptical’ about the alleged
meetings — scepticism which was not
passed on to David Rose by his senior CIA
source.

Second, this same CIA official fed Rose
the line that two other, unnamed 11 Sep-
tember terrorists also had meetings with
Iraqi intelligence officers in the spring of
2001, in the United Arab Emirates. Rose
checked the story with the INC, who con-
firmed it and identified the two hijackers
as Marwan al-Shehri and Ziad Jarrah. The
CIA official then confirmed the names.
Rose now accepts that this too was wrong.
Both the CIA and the INC were recycling
the same uncorroborated information



THE BLINDED OBSERVER

from the same poisoned source. Months
later, when Rose complained to him, the
senior CIA official backtracked fast and
said this had been merely ‘a preliminary
conclusion’.

The contribution of British intelligence
to the ‘Iraqi connection’ story was more
confused. Two different MI6 officers gave
Rose entirely contradictory accounts of
what was happening. Rose had dealt with
MI6 before. Years earlier, in 1992 when the
existence of the agency had been finally of-
ficially acknowledged by the British gov-
ernment, its then chief, Sir Colin McColl,
had lunch with the then editor of the
Observer, Donald Trelford. McColl sug-
gested that, in its new slightly public form,
MI6 was willing to open up a formal chan-
nel to talk to the press and he asked if the
Observer might like to appoint a reporter
to liaise with the agency. Trelford sug-
gested David Rose, who was then the pa-
per’s home affairs correspondent. That af-
ternoon, Rose received a phone call
inviting him to tea at the Ritz Hotel, where
he met MI6's first ‘director of public affairs’.

Rose had stayed in touch with MI6,
enjoying an access which was denied to
reporters who had not been nominated as
official liaison points. By the time he came
to write his Iraqi connection story, he had
dealt with at least three directors of pub-
lic affairs and had come to know several
senior officers.

It was one of these operational officers
who told him that ‘there was a view in
MI6’ that Iraq was behind the 11 Septem-
ber attacks. However, when Rose went to
the director of public affairs, he was told
that that was not correct. Rose then went
back to the operational officer who said
that the official line was disinformation,
designed to distance MI6 from a US policy

The idea that
anonymous
intelligence
sources were
unaccountable
and prone to
manipulate
reporters was
hardly news

to Rose. Any
experienced
reporter knows
that

with which they did not agree. Rose’s sub-
sequent line in his story that ‘Whitehall
sources made clear that parts of British
intelligence had reached the same conclu-
sion’ was designed to reflect this division,
although it failed to capture MI6’s out-
right denial.

Looking back on all this in his short re-
traction in the Observer, Rose wrote: “To
any journalist being offered apparently
sensational disclosures, especially from an
anonymous intelligence source, I offer two
words of advice: caveat emptor.’

This does not quite deal with the issue.
The idea that anonymous intelligence
sources were unaccountable and prone to
manipulate reporters was hardly news to
Rose. Any experienced reporter knows
that. (As we have seen, in Chapter 6, intel-
ligence agencies have a history of involve-
ment in feeding propaganda to the mass
media.) Rose himself had heard an MI6 of-
ficer speaking quite openly about ‘using
the press’; and, several years earlier, one of
the MI6 directors of public affairs had tried
to feed him a story about the former
Nigerian dictator, Sani Abaja, investing
money in Cambridge University — a story
which Rose checked and found to be en-
tirely fictitious. And yet, in the build-up to
war, he recycled key claims which they
made to him and which he could not
check.

Rose now feels particularly bitter to-
wards the senior CIA official who misled
him, a man to whom he was introduced
by a former CIA agent who recommended
him as a reliable informant. Rose told me:
‘I have never come across a source who I
assumed instinctively was the gold stan-
dard, because of his position, who I've felt
so badly let down by. I thought this was an
impeccable source, so I was predisposed to

March 2008 | BE=252"E®.45. | TheREADER 9



FLAT EARTH NEWS

believe him. If it hadn’t been for him, I
would never have been so inclined to be-
lieve the INC.

The truth that scarcely dares to raise its
head here is that most reporters routinely
accept unchecked statements from official
sources. This is the easiest method for PR
and propaganda to enter the news. Some
reporters sometimes, if they have the time,
will try to check. In the early days of the
campaign for war, the Observer’s foreign
affairs specialist, Peter Beaumont, ran a
long analysis of the intelligence on Iraqi
weapons, which was a model of sceptical
reporting, laying out the claims and expos-
ing their weaknesses as well as their
strengths. But most reporters most of the
time will reproduce what they are told by
official sources, because they are ‘predis-
posed to believe’ them. Usually, this turns
out to be a safe bet: even if the official
story is wrong, it will look right because
everybody else is running it; and usually it
won’t be proved wrong, because those
who attack it will lack the instant credibil-
ity of the official sources who are backing
it.

Rose’s position with his pre-war sto-
ries, however, was particularly weak. Al-
though he was following the consensus
line on the threat from Saddam Hussein,
he was more or less out on his own with
much of the detail of what he was writing.
His official sources were divided among
themselves, and when he needed their
support, they ran for cover. But most of all,
he was wrong.

In part, perhaps, this goes back to the
nature of the man, that he has all the self-
confidence of great reporters but less of
the judgement. His stories did not simply
explore the evidence of Saddam Hussein’s
guilt. They persistently overstated the case

10 TheREADER | MBE=SZ-ICIER.A. | March 2008

Being duped
isa
professional
hazard but the
cruel reality,
as John Pilger
putitinan
interview
about the
reporting

of the build-up
to the Iraqi war,
is that:

'‘Our job is not
to be duped’

and then hunted down and battered some
of those who opposed it. In retrospect,
Rose admits that he signed up to a cause
in which he believed and became too
‘gung-ho’.

But the core point here is that ulti-
mately the only secure defence for a re-
porter is to be right and provably so. If the
reporter is obstructed — by personal weak-
ness or by the nature of the organisation
for which he works — he may suffer. Being
duped is a professional hazard but the
cruel reality, as John Pilger put it in an in-
terview about the reporting of the build-
up to the Iraqi war, is that: ‘Our job is not
to be duped.’

Rose misled his readers. He also misled
his editor. However, in this of manipula-
tion, Rose was not the only target, nor the
only victim.

ROGER ALTON has never claimed to be a
political animal. His style is too intense,
bordering on manic, at best full of charm,
at worst eyewateringly clumsy. His pas-
sions are far from government, much closer
to sport and women, both of which he
pursues with obsessive energy. In newspa-
per terms, he is a desk man, a brilliant
subeditor who can project stories on a
page, a good commissioner of interesting
tales. But not political.

This was reflected in a story that went
round the Observer newsroom after he
was appointed editor in July 1998 and
found himself being invited to go round to
Downing Street for a quiet chat with the
Prime Minister. ‘Fuck,’ said Alton, who
swears when he breathes. T can’t meet the
Prime Minister. I'm just a fucking sub.’

In his anxiety, so the story goes, he
turned to the Observer’s then political ed-



THE BLINDED OBSERVER

itor, Patrick Wintour, and persuaded him
to come with him to help him handle the
conversation. So it was that a few days
later, Alton turned up in Downing Street
with Wintour by his side, and waited
nervously outside the Prime Minister’s
study. David Miliband, then running the
Prime Minister’s policy unit, walked by
and said hello to Wintour, who introduced
him to his new editor.

‘So, what sort of changes do you plan to
make to the paper?’ asked Miliband, who
was evidently looking for some kind of
political insight.

Totally bereft of an answer, Alton re-
verted to type, stammering: ‘Bit more sex
on the front page. More sport. That kind of
thing.’

Alton’s relative innocence in politics
might not have become so important if
Patrick Wintour had stayed at the Ob-
server and continued to offer guidance. As
it was, some eighteen months later, Win-
tour left to become political editor at the
Guardian. Even then, things might have
run smoothly if, as everybody expected,
the job had passed to Wintour’s deputy,
Andy McSmith, an able and experienced
political correspondent.

McSmith, however, was shocked a few
weeks later to be phoned at home by Al-
ton who told him that the job had gone to
a journalist with no significant track record
in political reporting, Kamal Ahmed, the
Guardian’s media editor. McSmith was so
furious that he could barely speak and
slammed the phone down on Alton. The
next day he went to see him — insulted at
losing the job; baffled that it had gone to
a man who had no real experience at all of
Westminster; aghast at the idea that he
would have to take orders from somebody
whom he was simultaneously teaching.

During Ahmed's
first month

in the
Westminster
snakepit,

the Observer
ran a sequence
of stories which
turned out

to be misleading
as various
political
back-stabbers
passed the
new political
editor material
without too
much scruple
about whether
it was true

or false

He asked his editor why he should accept
this. ‘Well, you'll be a better human being,”
replied Alton in what may have been in-
tended as a joke. McSmith resigned.

Now, the editor who lacked political
experience had lost both his political edi-
tor and his political correspondent. And
the new man, Kamal Ahmed, had even
less experience of government than he did.

Alton was not worried: it would be a
good thing, he argued, to open up the
claustrophobic Westminster village by put-
ting in a political editor who was not
trapped in a web of loyalties. Ahmed was
not worried: he had been a journalist for
nine years and he was sure he could cope.
But the difficulties were soon clear.

As soon as he started the new job, in
April 2000, Ahmed struggled. He had no
network of backbench contacts. He did
not even know the basic routine in the
House of Commons. One backbench
Labour MP who had previously been a
Cabinet minister was surprised to find that
Ahmed was trying to set up a meeting for
Wednesday at noon without realising that
this clashed with Prime Minister’s Ques-
tions, the most important slot in the
weekly parliamentary diary. Some of the
other political correspondents, possibly
out of solidarity with the jilted Andy Mc-
Smith, made little effort to help him —
even when they heard that Whitehall PR
specialists were privately competing with
each other to see who could slip Ahmed
the biggest fib.

During Ahmed’s first month in the
Westminster snakepit, the Observer ran a
sequence of stories which turned out to be
misleading as various political back-stab-
bers passed the new political editor mate-
rial without too much scruple about
whether it was true or false.

March 2008 | BE=2Z"ER.A. | TheREADER 1



FLAT EARTH NEWS

Sources in Ireland told him that the
Northern Ireland Secretary, Peter Mandel-
son, was being brought back to London
during the coming summer. That ended up
on the front page with a feature inside. It
never happened: Mandelson stayed in
Belfast until the following January when
scandal forced him to resign.

A senior source in the Labour Party told
him that Ken Livingstone, who was then
running to become Mayor of London
against the official Labour candidate, faced
a special investigation for breaking spend-
ing rules in his campaign. That ended up
on an inside news page. It never hap-
pened: the Labour Party produced no ev-
idence of Livingstone breaking the rules,
and there never was an investigation.

A source close to Gordon Brown told
him there was to be ‘a multi-billion-pound
package of measures to tackle Britain’s
crippling transport crisis’. Some of this did
happen. There really were two new tram
schemes and some extra cash for the west
coast mainline rail route. But the rest —all
the other tram schemes, the double-decker
trains, the super-interchanges where mo-
torway traffic would switch to public
transport, the motorway lanes reserved
for buses — none of that happened at all.
To add a little personal insult to editorial
injury, according to a veteran political cor-
respondent, Brown dispatched a civil ser-
vant to warn a senior journalist at the Ob-
server that he was less than impressed by
the new man’s grasp of politics.

Soon, Ahmed was so depressed that he
went to the executive editor, Andy Mal-
one, and told him he wanted to resign.
Malone persuaded him to stick with it a
little longer. Ahmed did, and, since he is
hardworking and ambitious, he came up
with a solution to his problems. He made

12 TheREADER | BE=SZ"ICIER.A. | March 2008

'He was just
like Alastair's
jug,’ according
to a ministerial

adviser who
deals with

the press.
‘Alastair poured
stuff into him,
and he poured
it out into

the Observer

friends with Downing Street and, in partic-
ular, with the Prime Minister’s press secre-
tary, Alastair Campbell.

This relationship was to become the
source of great controversy. Some other
political correspondents and some of
Ahmed’s colleagues at the Observer be-
came alarmed that he was being used as a
conduit for government announcements.
‘He was just like Alastair’s jug,’ according
to a ministerial adviser who deals with
the press. ‘Alastair poured stuff into him,
and he poured it out into the Observer.
Ahmed, however, did not see it that way at
all. He believed that it was part of his job
to ‘reflect government thinking’ and that
by getting close to Downing Street, he was
picking up good stories for the paper.

Looking back at Kamal’s coverage, you
can see that certainly there were a lot of
stories which simply announced govern-
ment plans. Downing Street was under
pressure over Europe, and it was Ahmed
who announced the new European en-
forcer with ‘sweeping powers’ to control
European policy across all departments.
The government was in trouble over rising
figures for violent crime, and it was Ahmed
who announced ‘sweeping new powers’
for police to close down bad pubs. So, too,
when the government was in trouble be-
cause GM seeds from Canada had con-
taminated crops in Britain; or when the
government was in trouble because Ox-
ford University had rejected a state school
student even though she had six A levels:
Ahmed was there to pass on the Downing
Street line.

Ahmed’s copy began to betray a striking
enthusiasm for Tony Blair. When Campbell
told him that the Prime Minister might
take part in televised debates with other
party leaders during the next election,



THE BLINDED OBSERVER

Ahmed opened his story with the words:
‘He is the telegenic Prime Minister, the
man who can be trusted to say the right
thing in front of the cameras. Now it looks
as though he could put his talents to good
use.” When Campbell gave him advance
notice of a controversial speech about the
National Health Service, Ahmed said
nothing about the intense opposition to
government plans, only that ‘Blair will
spearhead a campaign to modernise the
National Health Service. He believes the
traditional establishment running it needs
shaking up.’

In the Observer office Ahmed was soon
a much more confident figure, brandishing
his link to Alastair Campbell, perhaps
merely as a joke, perhaps as a badge of
power. Colleagues recall him blandly de-
claring at news conferences that he could-
n’t tell them what he would be writing for
that week’s paper until he had spoken to
Alastair. ‘In this job, you really only need
one contact,’ was a regular quip, they say.
One journalist reported finding him lurk-
ing behind his shoulder as he was writing
a story and Ahmed explaining, ‘Alastair
likes to know what we're all doing.’
Ahmed insists he never said any of these
things, although he does remember com-
menting on anti-government stories at
conference, saying, ‘Better get clearance
for that.’

It is not that Ahmed was a government
patsy. He did run some stories which em-
barrassed the government. But by choos-
ing to see it as his job to ‘reflect govern-
ment thinking’ inevitably he opened the
door to a government which was highly
adept at manipulating reporters and par-
ticularly keen to insert its message into
the columns of the Observer, a paper
which is read widely by Labour Party

By choosing

to see it as his
job to 'reflect
government
thinking'
inevitably

he opened the
doortoa
government
which was
highly adept

at manipulating
reporters

and particularly
keen to insert
its message
into the columns
of the Observer,
a paper which
is read widely
by Labour Party
members and
backbench MPs

members and backbench MPs. Beyond
that: on key issues, Ahmed personally and
loudly supported the government; he was
clearly excited by his contact with the
Prime Minister, inclined to let slip that the
PM had shared a beer with him or asked
his opinion on something; and with
Downing Street’s help, he had survived
his uncomfortable arrival in Westminster.
The result was that some of Ahmed’s col-
leagues warned the Observer news desk
that the political editor seemed to be in
danger of crossing the line from independ-
ent reporter to Downing Street’s ally. One
senior executive recalls the news desk re-
jecting some of his stories as ‘government
puffs’ and urging him to include more ma-
terial to challenge what he was being told
by his official sources. It is clear he was not
always checking the truth of what he was
being given. In July 2000, he used the front
page of the Observer to report that the
government was about to give schools in
England and Wales ‘their biggest cash in-
jection ever’ — an extra £5.5 billion over
three years. A simple check would have
told him that that could not be true, since
£5.5 billion was substantially less than the
extra £9.7 billion which had been given to
education for the previous three years.
Early in the following year, he ran a front-
page story about a speech which the Prime
Minister was due to give to a party confer-
ence in Glasgow, predicting seven different
points which he would make. If he had
asked for an advance text of the speech, he
would have discovered that six of these
points were wrong. Alastair Campbell’s
deputy, Lance Price, later confessed that he
had had only the vaguest idea what points
the Prime Minister planned to make in his
speech, so Td made some up’.

But Ahmed stuck to his work, con-

March 2008 | E=2SZ R4 | TheREADER 13



FLAT EARTH NEWS

vinced that he was right to stay close to
the heart of government, reassured that he
was landing good stories for the paper,
and strongly defended by his editor, Roger
Alton, who soon adopted Ahmed as a
friend and as a political guide, to whom he
turned for guidance and support.

And then the campaign for war began.

It was fascinating, but not surprising,
when many months after the invasion, a
leaked memo disclosed the thinking in-
side Downing Street. The memo was writ-
ten to the Prime Minister by his foreign
policy adviser, Sir David Manning, on 14
March 2002, summarising a conversation
with the then US national security ad-
viser, Condoleezza Rice: T said that you
would not budge in your support for
regime change, but you had to manage a
press, a Parliament and a public opinion
that was very different than anything in
the States.’

As a single, particularly clear example of
what this meant, we now know that, on
the day after that memo was written, the
Joint Intelligence Committee circulated a
secret summary of its best information on
Saddam Hussein’s weaponry. This sum-
mary warned repeatedly that intelligence
on this subject was ‘poor’, ‘very little’ and
‘sporadic and patchy’. It went on to pitch
the estimated threat at a conspicuously
low level, reporting its judgement that Iraq
had retained some biological agents, that
‘it may retain some stocks of chemical
agents’, although the sources for this view
were said by defence intelligence to be
‘dubious’, and that Iraq’s earlier attempts
to procure nuclear weapons had been
frozen by sanctions. A parallel advice to
ministers concluded that ‘Saddam has not
succeeded in seriously threatening his
neighbours’.

14 TheREADER | BEEIZICER.AA. | March 2008

Campbell stayed
in regular
contact with
Roger Alton.
There were
times when
Alton submitted
copy to be
included in
leader
comments
which, other
journalists
believed, had
come straight
from Alastair
Campbell's
email

messages

However, in the following two or three
weeks, the need to ‘manage public opinion’
saw the Prime Minister give an interview
to Australian television in which he deliv-
ered an unqualified warning, shorn of his
intelligence agencies’ doubts, that ‘we
know that he [Saddam] has stockpiles of
major amounts of chemical and biological
weapons’. He also told the House of Com-
mons without equivocation that Saddam
was ‘developing weapons of mass destruc-
tion ... He is a threat to his own people and
to the region.” And, on a visit to the United
States, he boldly declared to reporters: ‘We
know he has been developing these
weapons. We know that those weapons
constitute a threat.” That last story ran on
the front page of the Observer, under Ka-
mal Ahmed’s byline.

This was a dangerous time for the pa-
pet. It was one thing for the government to
‘manage’ right-wing newspapers, but the
respected left-wing Observer — the news-
paper that was read by the very Labour
Party members and backbench MPs who
were most likely to give the government a
headache over the war — that really would
be a prize. Senior journalists at the Ob-
server say Alastair Campbell was dogged
in his efforts to turn the paper around.
Ahmed was a prime target. So, too, was his
editor.

Campbell stayed in regular contact with
Roger Alton. There were times when Alton
submitted copy to be included in leader
comments which, other journalists be-
lieved, had come straight from Alastair
Campbell’s email messages. The press sec-
retary also arranged further informal chats
for Alton with the Prime Minister himself,
including an intimate lunch in the early
autumn of 2000 from which, according to
colleagues, Alton returned full of deter-



THE BLINDED OBSERVER

mined support for the campaign against
Saddam. The previously nervous editor
became so relaxed about his contact with
the Prime Minister that he took to imitat-
ing Tony Blair at news conferences. When
the Iraqi threat was discussed, he liked to
put on his Tony voice and describe how he
had seen things that made the hair stand
up on the back of his neck. He also became
more open about his own right-wing gut
instincts, knocking back ideas which
struck him as left-wing with a dig at one
of north London’s most notoriously san-
dal-wearing neighbourhoods: ‘It’s a bit
Crouch End, isn’t it?’

A more experienced or more cynical po-
litical editor might have steered Alton
away from the government’s line. As it
was, Kamal Ahmed also became an open
advocate in the office of the government’s
argument on Iraq. Both men accepted as
true statements from Downing Street
which were clearly calculated to mislead.
Over the following months, as the mo-
mentum towards war gathered weight the
Observer provided its readers with a
steady dribble of falsehood and distortion,
leaked into its columns from Downing
Street.

At the next US summit, in September,
the Observer reported a series of extrava-
gant claims from the ‘resolute’ Prime Min-
ister that Saddam had ‘stocks of biological
and chemical weapons that had not been
accounted for’; that his weapons of mass
destruction would be targeted at British
interests; and that ‘on the nuclear sites,
there has been a lot of activity going on’.
All this ran into the paper without quali-
fication or criticism.

Blair was allowed to corroborate his
claims by declaring: ‘We only need to look
at the report from the International

If the Observer
had checked

to make sure
that the Prime
Minister was
telling the truth
about this IAEA
report, they
would have
found out that
there was

no such report.
There was not
even a report
that the Prime
Minister had
misconstrued.
There just

was no IAEA
report at all

Atomic Energy Agency this morning
showing what has been going on at the
former nuclear weapons site to realise
that.” If the Observer had checked to make
sure that the Prime Minister was telling
the truth about this IAEA report, they
would have found out that there was no
such report. There was not even a report
that the Prime Minister had misconstrued.
There just was no IAEA report at all. There
was a story in the New York Times, pub-
lished the day before the Prime Minister
made these remarks, and it did claim that
‘a United Nations official said today that
international weapons inspectors had
identified several nuclear-related sites in
Iraq where new construction or other un-
explained changes had occurred since their
last visit neatly four years ago’. In the clas-
sic churnalist pattern, that story had been
picked up by Reuters and spread around
the world. However, even as that was hap-
pening, the IAEA was denying it. From
their headquarters in Vienna, they issued
a statement which could not have been
clearer: ‘With reference to an article pub-
lished today in the New York Times, the In-
ternational Atomic Energy Agency would
like to state that it has no new information
on Iraq’s nuclear programme since Decem-
ber 1998 when its inspectors left Iraq.” And
yet, twenty-four hours later, in spite of
that clear denial, the Prime Minister, with
assistance from the front page of the Ob-
server, was adding falsehood to falsehood.

In that same story, the paper recycled its
briefing from Downing Street, that ‘the
Prime Minister believes public opinion
over Iraq will harden with the publication
tomorrow of a report by the International
Institute for Strategic Studies in London’.
Citing ‘officials at Number 10, it faithfully
reported that the ISS report would ‘con-

March 2008 | BE=2SZ R4 | TheREADER 15



FLAT EARTH NEWS

centrate on whether Iraq is supporting ter-
rorist organisations around the world with
weapons or finance’. If the Observer had
checked to make sure that Downing Street
was telling the truth about this report,
they would have found out that, in fact,
the ISS report had nothing at all to say on
the subject of Iraq’s supposed support for
terrorist organisations. The Observer also
claimed that the report would ‘give de-
tails of Saddam’s attempt to rebuild his
nuclear capabilities since the ending of UN
weapons inspections in 1998’. It didn’t do
that either. The ISS report did say that
Saddam had had the opportunity to re-
build his nuclear capability and took it for
granted that he would want to, but it of-
fered no information at all on any attempts
which he might have made to do so.

The same day saw the paper carry an
admiring account of the Blair-Bush rela-
tionship which was ‘so crucial to peace’,
confiding that, according to ‘one No 10 of-
ficial’, even on his holiday the previous
month, ‘Tony read new evidence about
Iraq pretty much every day’. Later that
month, the Observer was one of a handful
of papers who were given a Downing
Street briefing which hyped the contents
of a dossier on Iraqi weapons due to be
published that week which, in turn, hyped
the contents of intelligence reports which,
in turn, were entirely wrong on crucial
points. This ran on the front page, without
qualification or criticism.

The paper went on to run an attack on
the leading parliamentary opponent of the
war, Robin Cook; a long interview with the
Prime Minister, allowing him to switch the
focus to domestic issues before his party
conference; a declaration that ‘post-Sad-
dam Iraq’ had been ‘mapped out by the al-
lies’; an announcement that the Prime

16 TheREADER | IE=SZ"IIER.A. | March 2008

If journalism

is also required
to tell the truth,
it makes no
sense at all

to carry this
material
without
qualification

or criticism

or attempt

to check its
truth. But that
is what happens

Minister was sending Lord Guthrie to
Turkey as ‘a safe pair of hands’ to ensure
their support; and an attack on the views
of the then Foreign Secretary, Jack Straw,
who had fallen out of step with Downing
Street; as well as regular repeats of the
government’s certainty that ‘we know he
has WMD'.

All of these stories were substantially
the work of the government, engineering
coverage to ‘manage public opinion’. All of
them carried Kamal Ahmed’s byline. Some
of them contained significant falsehood or
distortion.

However, it needs to be said that this is
not just about Ahmed. Other Observer re-
porters contributed to these stories. Ob-
server executives, particularly the editor,
chose to publish them. Beyond that, al-
though Ahmed may have developed a spe-
cial enthusiasm for Downing Street, media
outlets all over the world were also run-
ning false and distorted stories.

It is squarely within the conventions of
modern journalism to report the speeches
and comments of political leaders and to
reproduce material selected and provided
by their PR staff. It is clear that if journal-
ism is required to focus its attention on the
behaviour of the state, then that makes
sense. But if journalism is also required to
tell the truth, it makes no sense at all to
carry this material without qualification or
criticism or attempt to check its truth. But
that is what happens.

Taken together with David Rose’s
flawed reporting, Downing Street’s work
with Kamal Ahmed and Roger Alton
meant that Observer readers were slowly
soaked in disinformation. But, just as
important, the newspaper’s own internal
thinking was stained, too. Senior journal-
ists at the paper say there was a perception



THE BLINDED OBSERVER

that some reporters were ‘on message’
while others were not. ‘A barrier prevented
some stories getting prominence,’ accord-
ing to one. ‘There was definitely a circle of
resistance that I felt was wrong.’

It was against this background that the
paper repeatedly rejected Ed Vulliamy’s
stories about Mel Goodman and his dis-
covery of the truth about what CIA ana-
lysts were saying about the supposed
threat from Saddam Hussein. Looking
back now, it is clear that there was a hor-
rible continuum here: the process of distor-
tion which Mel Goodman was trying to
expose was precisely the same process
which had infiltrated the Observer’s re-
porting and thinking and which led to
Goodman’s own expose being rejected.
And, as we will see, there were further,
equally worrying incidents in the weeks
immediately before the invasion.

It should be said that this was not some
kind of Stalinist censorship. The Observer
did run anti-war columns on its comment
pages. Some anti-war stories did make it
onto the news pages; some of them were
important. But the reality is that, as a re-
sult of sustained and often subtle manip-
ulation, the paper was being steered in a
direction which it would not otherwise
have taken. This finally became unavoid-
ably clear on Sunday morning, 19 January
2003, when the Observer formally came
out in favour of war.

A long leader, which considered the ar-
guments on both sides, concluded: ‘We
find ourselves supporting the current com-
mitment to a possible use of force.” No-
tably, this leader accepted the American
contention that Saddam possessed wea-
ponry which posed a threat to the wider
world; and furthermore it supported the
Americans in their willingness to use force

Readers
reacted with

a torrent

of letters.
Some supported
the leader,

but many were
angry, a mood
captured by
one who wrote:
'l couldn’t
believe my eyes
when | read
your weaselly,
disgraceful,
morally and
intellectually
dishonest
editorial,

in which you
support Blair's
Iraq policy’

even if they lacked the backing of the UN
Security Council.

Readers reacted with a torrent of let-
ters. Some supported the leader, but many
were angry, a mood captured by one who
wrote: ‘1 couldn’t believe my eyes when I
read your weaselly, disgraceful, morally
and intellectually dishonest editorial, in
which you support Blair’s Iraq policy’.
Some in the newsroom felt equally
strongly. They acknowledged that there
was a reasonable and honourable argu-
ment for removing the Iraqi dictator to
end his repressive rule, but they worried
that this particular leader comment was
taking a line which betrayed the newspa-
per’s historic principles, as though some-
body had crept in and stolen their moral
anchor. Journalists on the Observer’s daily
sister paper, the Guardian, were angry, and
some of them raised it at a subsequent
staft meeting with Liz Forgan, the chair of
the Scott Trust which owns the Guardian
and the Observer.

There are some at the Observer who
believe that this leader was the product of
some subtle manoeuvring in the office.
During the week before it appeared, at the
regular Wednesday conference, Roger Al-
ton had made his own pro-war view clear.
A day later, he had taken aside a senior
journalist who would be involved in decid-
ing the final leader line and asked him:
‘Would it be controversial if we took this
line?

The journalist wasn’t sure what he
meant. ‘You mean an anti-war line?” ‘No,
no, said Alton. ‘We've got to stand shoul-
der to shoulder with the Americans.’

Having thus advertised his own posi-
tion, Alton then took the unusual step of
failing to turn up to the main leader con-
ference on Friday, at which the paper’s

March 2008 | BE=ZSZ R4 | TheREADER 17



FLAT EARTH NEWS

final line would be decided. He said it was
just bad luck; he had something else he
had to do. There are some who believe he
was being much cleverer than that — that
he had made it clear what he wanted and
that, by staying away from his own leader
conference, he made it impossible for op-
ponents to challenge him. And they noted
that the first draft of the leader was writ-
ten not by one of the regular leader writ-
ers, but by David Rose, who worked di-
rectly for Alton, not for the news desk.

Six senior Observer journalists gathered
that Friday to make the decision. Only
one of them — the political columnist An-
drew Rawnsley — spoke in favour of the
American plan, and, since Rawnsley habit-
ually saved his best shots for his own col-
umn, his impact was limited. One other,
Ben Summerskill, remained neutral, be-
cause it was his job to write the leader that
emerged. The other four — the former ed-
itor and economics columnist Will Hutton,
the acting comment editor Barbara Gun-
nell, the regular columnist Mary Riddell
and the deputy editor Paul Webster —
were all more or less opposed. And yet
they sanctioned the leader along the lines
which the absent editor wanted.

It may be that this was a victory for sub-
tle manoeuvring. But the real difficulty for
the six journalists at that meeting was that,
with the best will in the world, like so many
other journalists, they didn’t really know
what they were talking about. How could
they? The Observer had not only failed to
discover the truth for itself about the Iraqi
threat but, working on a particularly diffi-
cult and well-obscured subject, it had been
manipulated into believing significant false-
hoods. The reality is that, like so many
journalists, they did not know what was
true; they merely thought they did.

18 TheREADER | ME=Z"IIER.AA. | March 2008

Ridley was
approached

by a woman
who claimed

to be working at
the Government
Communications
Headquarters

in Cheltenham.
Since GCHQ

is a highly
secret spying
organisation,
which
specialises

in intercepting
all forms of
communication,
Ridley was
suspicious,
fearing this
might be some
kind of trap.

ANOTHER funny thing happened a few
weeks after that leader was written, al-
though the chain of events had begun un-
noticed several months earlier, in Novem-
ber 2002, at an anti-war meeting in Bristol.

One of the speakers at that meeting
was Yvonne Ridley, a former Sunday Ex-
press journalist who had become the sub-
ject of a world news story in September
2001, when she was reported to have been
taken hostage by the Taliban as US forces
prepared to invade Afghanistan. Subse-
quently, she had converted to Islam and
become an outspoken peace campaigner
and political activist.

As the meeting in Bristol ended, Ridley
was approached by a woman who clai-
med to be working at the Government
Communications Headquarters in Chel-
tenham. Since GCHQ is a highly secret
spying organisation, which specialises in
intercepting all forms of communication,
Ridley was suspicious, fearing this might
be some kind of trap. She told the woman
she would leave her business card for her
on a shelf in the room and, if ever she
wanted to talk, she could phone and intro-
duce herself as ‘Isabelle’.

Three months later, in early February
2003, Isabelle called. Ridley arranged to
meet her, in Patisserie Valerie in Soho.
They made small talk for a while, and then
Isabelle handed over a piece of paper. Ri-
dley read it. ‘Bloody hell,’ she said.

The document was an email which ap-
peared to have come from the National
Security Agency, the US equivalent of
GCHQ, an organisation so secret that it
has been nicknamed the No Such Agency.
It suggested that, a few days earlier, the
NSA had started spying on six key mem-
bers of the Security Council of the United
Nations. These were the six countries



THE BLINDED OBSERVER

whose support the United States needed
if it was to pass its famous ‘second resolu-
tion’ endorsing military action against Iraq.
The document recorded an NSA instruc-
tion that, in breach of international law
and in spite of all diplomatic protocol, the
six delegations were to have all phone calls
from their homes and offices recorded and
their email traffic intercepted and copied.

Realising that police would try to trace
the source of the document, Isabelle had
cut off the header at the top of the email,
but she allowed Yvonne Ridley to scribble
out some details from the header on to the
back of the piece of paper.

Ridley saw that this was an enormously
important story. Conceivably, it could even
change the outcome of the UN Security
Council’s vote on the second resolution.
Her first move was to take it to Chris
Hughes, a senior journalist at the Daily
Mirror. Hughes, however, was unable to
confirm that the document was genuine
and so, three days later, he couriered it
back to her, and she took it to Martin
Bright, the home affairs editor at the Ob-
server, with whom she had dealt in the
past. This caused several problems.

The first problem with the story was
simply to confirm that it was true. Bright
worked with the foreign affairs specialist,
Peter Beaumont, and the US correspon-
dent, Ed Vulliamy, trying to find intelli-
gence sources who would confirm that
this spying operation was taking place or,
failing that, at least to find confirmation
that the man who was said to have sent
the email from the NSA, Frank Koza, did
indeed exist and was indeed in a position
to be organising such an operation.

The second problem was the ‘circle of
resistance’ to anti-war stories. As soon as
the three reporters started work on the

Kamal Ahmed
was particularly
sceptical.
According to one
source: '‘He was
running around
the office going,
“"Hitler diaries,
Hitler diaries,""
reviving the
memory of the
humiliation of
the Sunday
Times in 1983
when they
published a
forgery claiming
to be the diary
of Adolf Hitler.
He may or may
not have

been joking

NSA document, some senior executives
started airing their doubts about it. They
said Yvonne Ridley was an unreliable
source. They drew attention to the fact
that the header had been cut off. Kamal
Ahmed was particularly sceptical. Accord-
ing to one source: ‘He was running around
the office going, “Hitler diaries, Hitler di-
aries,”’ reviving the memory of the hu-
miliation of the Sunday Times in 1983
when they published a forgery claiming to
be the diary of Adolf Hitler. He may or
may not have been joking.

By now, there was some ill feeling in
the office between Ahmed and reporters
who opposed the war. A few weeks earlier,
at the end of January, there had been a
controversial incident on the Prime Minis-
ter’s plane as he flew to Washington DC.
A group of political reporters were flying
with him at the back of the plane, and
several noticed that Alastair Campbell
emerged from the front section, where he
was sitting with the Prime Minister, and
called Ahmed forward to join them. No-
body would have known what passed be-
tween them if Ahmed had not returned to
the office in London in the following week,
claiming that Campbell had shown him a
new summary of alleged intelligence on
Iraqi weaponry and consulted him on how
best to use it as a media story. This sum-
mary was what came to be known as the
‘dodgy dossier’.

The dossier in itself was immediately a
source of trouble for Ahmed. He, along
with other political reporters in the Prime
Minister’s party, found it slipped under
their hotel doors in Washington in time for
them to file stories for their papers on Sun-
day 2 February In his story that day,
Ahmed described it as ‘new intelligence
documents released by Downing Street’

March 2008 | E=2S2 R4 | TheREADER 19



and went on to say that it was ‘based on
information from MI5, MI6 and the Secu-
rity Services’. In fact, it was nothing of the
kind. It was a collection of a few scraps of
raw intelligence with a hearty mix of pub-
licly available material which had been
downloaded from the Internet and hyped
by Downing Street press officers. We now
know that intelligence agencies com-
plained bitterly that their names were be-
ing used to give credibility to assessments
which they had never seen. The foreign
secretary, Jack Straw, was particularly
alarmed that he knew nothing of the
dossier until he read about it in the papers.

In filing a false story, Ahmed was in the
same trouble as other reporters that week-
end who once again had been misled by
Downing Street. However, in allowing
himself to be consulted about the dossier
by the Prime Minister’s press secretary,
Ahmed was on his own. As word of
Ahmed’s involvement spread through the
Observer office, some of his colleagues
started asking hostile questions. Was it
right for an independent reporter to get
into that kind of relationship with the gov-
ernment? And if the Prime Ministet’s press
secretary had to have some feedback from
a reporter, why did he choose Kamal
Ahmed?

When the sheer dodginess of the
dossier eventually became clear, the news
desk asked Ahmed to write a story about
it, focusing, among other things, on the
fact that he had been asked his opinion
about it while not even the intelligence
agencies who were supposed to have writ-
ten it or the Foreign Secretary himself had
been consulted. Ahmed then denied em-
phatically that he had given Campbell any
advice on the dossier and refused to write
about it.

FLAT EARTH NEWS

At the sixth
attempt, on the
same day that
Ahmed ran his
misleading story
about the dodgy
dossier, Ed
Vulliamy had
finally managed
to slip a small
fraction of his
story from the
CIA veteran Mel
Goodman into
the paper

- as the final
two paragraphs
of a1,200-word
story on

page 16

20 TheREADER | BE=ZZICER.AA. | March 2008

This incident encouraged the percep-
tion that Ahmed had crossed the line from
independent reporter to Downing Street
aide. This was reinforced when word
spread through the office that, as the pa-
per was being prepared on Saturdays,
Ahmed was regularly phoning Alastair
Campbell to read out extracts from the
news list with the result that the govern-
ment would be aware of any controversial
stories which the paper was planning to
run the next day. This was in no way nor-
mal behaviour for a journalist. Ahmed in-
sists that this never happened. But I have
spoken to one of his colleagues who has
no doubt at all that he personally and re-
peatedly witnessed Ahmed doing precisely
this.

It was against this background that
Martin Bright, Peter Beaumont and Ed
Vulliamy were trying to confirm that the
NSA had been intercepting phone calls
from the six key members of the Security
Council. Observer staff say they have a
clear memory of Kamal Ahmed making it
very clear that he thought that the story
should not appear, ‘dropping poisonous
stink bombs’ as one journalist put it. This
was clearly spooking Roger Alton, who
was worried about the story, not so much
because it was anti-war in its implications
but because he felt it was unsafe: this was
not an anodyne story from an official
source but an explosive allegation which
might blow up in his face.

Beyond that, several senior sources felt
that the paper’s strong line in favour of
the war was now infecting editorial judge-
ments. At the sixth attempt, on the same
day that Ahmed ran his misleading story
about the dodgy dossier, Ed Vulliamy had
finally managed to slip a small fraction of
his story from the CIA veteran Mel Good-



THE BLINDED OBSERVER

man into the paper — as the final two para-
graphs of a 1,200-word story on page 16.
And these senior figures noted that while
pro-war stories had been allowed to float
into the paper without being properly
checked, the NSA story was being sub-
jected to an intense grilling.

Two weeks passed. The three reporters
on the NSA story had reached the point
where, after speaking to intelligence ex-
perts, they believed the document was
genuine, but still they could not get their
story into the paper. Then Vulliamy talked
his way through the NSA switchboard
and, to his delight, found himself speaking
to the office of Frank Koza. He managed to
confirm that Koza was the NSA’s Defense
Chief of Staff, responsible for regional tar-
gets, and was indeed in a position to write
an instruction like this.

Even now, the story was stalled. Late on
Saturday afternoon, 1 March, Roger Alton
was still fretting about whether or not to
run it, until Peter Beaumont took him out
into the stairwell of the office and made it
very clear that the story was checked and
solid and had to run. Alton agreed.

The story finally appeared the following
day, 2 March. The front-page headline de-
clared: ‘SECRET DOCUMENT DETAILS
AMERICAN PLAN TO BUG PHONES
AND EMAILS OF KEY SECURITY
COUNCIL MEMBERS'.

It named Angola, Cameroon, Chile,
Mexico, Guinea and Pakistan as targets
of the spying.

Some who were involved felt frustrated
by the delay in finally getting the story
into print: ‘If we had gone with it two or
three weeks earlier, it might have made a
difference. There was an ideological resist-
ance to it. It could have stopped the war.
And that’s why the document was leaked

Some who were
involved felt
[frustrated

by the delay in
finally getting
the story into
print: 'If we
had gone with
it two or three
weeks earlier,
it might have
made a
difference.
There was an
ideological
resistance to it.
It could have
stopped the war.
And that's why
the document
was leaked
tous'

to us.” (That week, police arrested Kather-
ine Gunn, a twenty-eight-year-old worker
at GCHQ, who had provided the docu-
ment which ‘Isabelle’ took to Yvonne Rid-
ley.)

But the problems in the Observer oftice
were not yet over.

In New York, Vulliamy started talking
to senior delegates from some of the six
nations who were being spied on. He
turned the conversation round to their
plans for voting on the second resolution.
This was a supremely important vote.
Without it, the United States and its allies
would lack the legal and political cover
which they had sought for their invasion.
Just as important in the British context,
without that resolution, the Prime Minis-
ter risked losing his own vote which was
due in the House of Commons. His sup-
port within the Labour Party was crum-
bling. Four Cabinet ministers and six par-
liamentary aides were on the point of
resigning their posts. Backbench MPs were
in rebellious mood. Downing Street
needed that resolution. Or, at the very
least, they needed the party to continue
believing that the resolution would be
passed.

Five of the fifteen nations on the Secu-
rity Council had already declared they
would vote against the resolution. If three
others joined them, the US and UK could
not get the majority they needed. Talking
to the delegates of the six key nations,
Vulliamy discovered that Chile, Mexico
and one other who spoke on condition of
anonymity had already decided to vote
against. The resolution would fail. He filed
his story from New York, for the paper of
Sunday 9 March.

In the London office, however, Ahmed
spoke to Alastair Campbell in Downing

March 2008 | JE=2SZ"I3ER.4. | TheREADER 21



Street. Ahmed had already written a story
several weeks earlier helpfully reporting
about the resolution that ‘Britain is certain
it will be passed, not unanimously, but
probably 13-2, with Syria and Germany
against’. This was part of a concerted me-
dia campaign on both sides of the Atlantic
to pretend that all was well at the UN.
Now Campbell told Ahmed that, contrary
to what Vulliamy was filing, they still ex-
pected the UN resolution to go through
and they were still working on the six key
nations. Then Tony Blair phoned Roger
Alton.

Ahmed and the deputy editor, Paul
Webster, were called into Alton’s office to
join the conversation on the speaker-
phone. Blair reassured them that there
was no problem with the second resolu-
tion. It was a ‘keep your peckers up con-
versation’, according to one source. The
three executives emerged from Alton’s of-
fice, laughing that Blair had said ‘Hey,
guys’ so many times that it might have
been Rory Bremner on the other end of the
line, impersonating the Prime Minister.

The next day, 9 March, the Observer
carried a front-page story about the
progress of the UN resolution, written by
Kamal Ahmed. It made absolutely no ref-
erence at all to Vulliamy’s first-hand find-
ings from the key nations. Instead, it told

FLAT EARTH NEWS

The next day,

9 March, the
Observer carried
a front-page
story about the
progress of the
UN resolution,
written by
Kamal Ahmed.
It made
absolutely no
reference at all
to Vulliamy's
first-hand
findings from
the key nations

22 TheREADER | IE=2SZ"ICER.AA | March 2008

Observer readers: ‘Downing Street was
bullish last night about the chances of get-
ting the required nine votes to pass the
resolution. Sources close to Blair said that
all the diplomatic effort would be aimed at
persuading the key “middle six” countries
— Pakistan, Angola, Cameroon, Guinea,
Mexico and Chile — to support the resolu-
tion.’

A longer story by Ahmed inside the pa-
per also was written as though all six of
the key nations remained undecided. ‘The
British Government is confident it can per-
suade enough [to come] on board,’ it said,
before adding one single line which re-
flected what Vulliamy had filed. ‘Noises
from the UN are less certain,’ it said.

Events proved that Vulliamy’s unpub-
lished story was right. The Prime Minister
and his press secretary were wrong (and,
courtesy of intercepting phone calls at the
UN, had every reason to know they were
wrong). And the Observer’s story was also
wrong.

On that same weekend, Vulliamy filed
for the seventh and final time his story
about Mel Goodman and the CIA, quoted
at the beginning of this chapter. That, too,
failed to make it into the paper.

Eleven days later, in the early hours of
Thursday 20 March, London time, the first
air-raid siren wailed over Baghdad.  GT



5 1Y
The Author

Nick Davies writes investigative stories for London's Guardian newspaper and
has been named Journalist of the Year, Reporter of the Year and Feature Writer
of the Year in British press awards. Apart from his work on newspapers, he also
makes television documentaries and he has written four books, including White
Lies, which uncovered a racist miscarriage of justice in Texas; Murder on Ward
Four, which examined the collapse of the NHS through the murder of children by
Nurse Beverly Allitt; and Dark Heart, a journey through the wasteland of British
poverty. He has three children and lives in Sussex.

Advance praise

"For too long the missing piece in the jigsaw of great power has been the part
played by Western journalism in promoting the Big Lie, such as the lie that led to
the bloodbath in Iraq. This brilliant book by Nick Davies, unrelenting in its
research, ruthless in its honesty, is a landmark expose by a courageous insider.
All those interested in truth — outsiders and insiders — should read it.” — John
Pilger, author and media critic

"A must-read for anyone worried about journalism — which, on this analysis,
should be everyone.” — lan Hislop, editor, Private Eye

"By turns riveting and rollicking, a truly shocking book that had to be written and
must be read.” — Nlike Jempson, director of the Mediawise Trust for victims of
media foul play



WRITING WORTH
READING FROM
AROUND THE WORLD

coldtype



www.coldtype.net



