WRITING WORTH READING e ISSUE 31 e NOVEMBER 2008

The READER
EXTRA/2

KEEPING
THE MEDIA

SAFE
FORBIG 55
BUSINESSfE.

ESSAYS BY

DAVID CROMWELL =
& DAVID EDWARDS

JONATHAN COOK




The READER
EXTRA/2

KEEPING
THE MEDIA

SAFE
FOR BIG

& DAVID EDWARDS
JONATHAN COOK

THE AUTHORS

David Cromwell & David Edwards are co-editors of the London media
watchdog, Media Lens. Their book, Guardians of Power, was released in
2008, Their web site is http://www.medialens.org

Jonathan Cook is a British journalist living in Nazareth, Israel. His new book,
published this month, is Disappearing Palestine: Israel’s Experiments in
Human Despair (Zed Books). His website is http://www.jkcook.net

ColdType

WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

www.coldtype.net

2 TheREADER | EXTRA | November 2008


http://www.medialens.org
http://www.jkcook.net
www.coldtype.net

INTELLECTUAL CLEANSING / 1

KEEPING

THE MEDIA
SAFE FOR BIG

BUSINESS

DAVID CROMWELL & DAVID EDWARDS

artin Tierney is one of a tiny

number of mainstream jour-

nalists willing to review our

book, Guardians of Power. In
June 2006, he published an accurate out-
line of our argument in the Scottish daily,
the Herald, commenting: “It stands up to
scrutiny.”

He added that we “do not see conscious
conspiracy but a ‘filter system maintained
by free market forces.” After all it wouldn’t
be appropriate to show the limbs of third
world children during Thanksgiving as it
would only remind consumers who was re-
ally being stuffed.”

Exactly so. But if no conspiracy is in-
volved, how on earth does the market
manage to filter dissident views with such
consistency? As baffled Channel 4 news
reader, Jon Snow, told us:

“Well, 'm sorry to say, it either happens
or it doesn’t happen. If it does happen, it’s
a conspiracy; if it doesn’t happen, it’s not
a conspiracy.” (Interview with David Ed-
wards, January 9, 2001; http:/www.me-
dialens.org/articles/interviews/jon_snow.

php)

3

Practitioners

of alternative
journalism also
seek to redress
what they consider
an imbalance of
media power in
mainstream media,
which results in
the marginalization
(at worst, the
demonization) of
certain social and
cultural groups
and movements

In 1996, Noam Chomsky attempted to
explain to an equally bemused Andrew
Marr (then of the Independent):

Marr: “This is what I don’t get, because
it suggests — I mean, 'm a journalist — peo-
ple like me are ‘self-censoring’...”

Chomsky: “No — not self-censoring.
There’s a filtering system that starts in kin-
dergarten and goes all the way through and
— it doesn’t work a hundred percent, but
it’s pretty effective — it selects for obedience
and subordination, and especially...”

Marr: “So, stroppy people won’t make it
to positions of influence...”

Chomsky: “There’ll be ‘behaviour prob-
lems’ or... if you read applications to a
graduate school, you see that people will
tell you ‘he doesn’t get along too well with
his colleagues’ — you know how to inter-
pret those things.”

Chomsky’s key point: “I'm sure you be-
lieve everything you're saying. But what
I'm saying s, if you believed something dif-
ferent you wouldn’t be sitting where you're
sitting.”

So what happens when a professional
journalist does express “something differ-

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 3



DaviD CROMWELL & DaviD EDWARDS

ent”? Is their office seat just yanked away
from them and rolled under a more reliable
rear end?

Consider the case of our reviewer, Mar-
tin Tierney, who wrote for the Saturday
Herald for seven years. In August, Tierney
reviewed Barbara Ehrenreich’s book Go-
ing To Extremes (Granta, 2008). With his
usual uncompromising vim, he wrote: “It
is essentially a tirade against every meth-
od used against US citizens to ensure that
their wealth is systematically transferred to
government and corporate elites.

“This is done, she claims, via abuse of
the tax system, scapegoating immigrants;
denial of unions and Gestapo tactics used
by the likes of... [a large US supermarket] to
ensure this and a perennial ‘Warfare State’
where taxpayers’ money merely is used
to enrich arms dealers while bludgeoning
them into a unnecessary paranoia.”

Notice that Tierney merely reported
claims made by Ehrenreich in her book
regarding the use of “Gestapo tactics”. It
seems the Herald’s initial response to the
review was positive — the piece was excel-
lent, he was told. (Email to Media Lens,
September 25, 2008)

But someone else on the Herald’s edito-
rial staff informed Tierney that the refer-
ence to the supermarket’s “Gestapo tac-
tics” had caused great upset and anger in
the office. One senior editor in particular
was deeply unamused. This last reaction
appears to have been decisive. Indeed, as
a result, Tierney was told, he was being
asked to relinquish his column. The rea-
soning? His editor felt she could not feel
confident that he would not make similarly
extreme comments in future — comments
that might slip undetected into the paper.
(Email from Tierney to Media Lens, Octo-
ber 1, 2008)

The reference to a lack of confidence
immediately recalls the work of journalist
and physicist Jeff Schmidt who has stud-
ied the filtering of career professionals in
some depth. The professional, Schmidt ex-
plains, “is an obedient thinker, an intellec-

4 TheREADER | EXTRA | November 2008

3

The unwritten
corporate media
rule is that you
can say what you
like about the
powerless — they
can be treated
with contempt,
smeared and
slandered without
limit. But when the
powerless attempt
to challenge

the powerful,

a different rule
applies

tual property whom employers can trust to
experiment, theorise, innovate and create
safely within the confines of an assigned
ideology. The political and intellectual ti-
midity of today’s most highly educated
employees is no accident.” (Schmidt, Dis-
ciplined Minds, Rowman & Littlefield Pub-
lishers, 2000, p.16)

The question of trust is crucial — em-
ployers must be able to rely on their human
property to play by the rules. This is why
Tierney was fired.

The employer’s reference to Tierney’s
extreme comment was ironic indeed given
the extreme nature of the horrors exposed
in Ehrenreich’s book — titled, after all, Go-
ing To Extremes — and outlined in Tierney’s
review.

Tierney tells us the review was published
— with the unamusing mention of the US
supermarket, and all references to it, re-
moved — on August 16. (Email from Tierney
to Media Lens September 30, 2008)

If you've ever wondered why the press
finds it so hard to find ‘space’ for the mul-
titude of excellent, radical analyses, this
incident gives an idea of the true reasons.
The unwritten corporate media rule is that
you can say what you like about the pow-
erless — they can be treated with contempt,
smeared and slandered without limit. But
when the powerless attempt to challenge
the powerful, a different rule applies.

By contrast, in May, the mighty Eamonn
Butler, Director of the Adam Smith Insti-
tute, had no problems attacking the BBC in
a Times article titled, ‘Watch out, the Ge-
stapo are about.

Butler was not merely reporting an ac-
cusation of “Gestapo tactics”, as Tierney
did; he was himself protesting a BBC ad-
vert that sought to scare viewers into pay-
ing their licence fees. Butler commented:

“Nor are these Gestapo tactics new.
Years ago, similar advertisements showed
a family laughing at some comedy pro-
gramme on TV. Comes the voice-over: ‘If
you have a TV licence, you're laughing.’ In
the dimly-lit street, a van draws up. Black



KeepiNg THE MEeDIA SAFE For Bic BUSINESS

leather boots crunch up the path, the fam-
ily still oblivious. The voice continues: ‘If
not...” A gloved hand presses the bell. Sud-
denly, the family stops laughing, their faces
gripped by sheer dread.”

You can bet there was no great upset in
the Times’ offices.

In July 2007, Ned Temko and Nicholas
Watt of the Observer reported that the wife
of Downing Street’s former chief of staff,
Jonathan Powell, had “lifted the lid on the
private fury felt by Tony Blair’s inner circle
over the cash-for-peerages inquiry, accus-
ing the police of ‘Gestapo tactics’.” Imag-
ine the shock if Temko and Watt had been
sacked for reporting the accusation.

In September 2006, Dominic Lawson
wrote an article titled, ‘Gestapo tactics in
freedom’s name. Protesting the US-UK
use of torture in fighting “the war on ter-
ror”, Lawson wrote: “America is inevitably
tainted — and Britain by association — with
the unanswerable charge that it has used
the tactics of the Gestapo in the name of
freedom.”

Samantha’s Christmas Cards — And
Other Scandals

All around us, unseen, our media are being
continuously cleansed, pore-deep, of im-
portant rational comments for the simple,
crude reason that they threaten profits.

Last month, Nick Clayton, a columnist
at the Scotsman for 12 years and formerly
its technology editor, reported that adver-
tisers were leaving the paper in favour of
online media. He wrote: “Whether you're
looking for work or a home, the web’s the
place to go.”

Clayton was fired for writing this. He
commented on his sacking: “I really don’t
understand why I've been fired... I was
merely reporting what estate agents had
said to me about advertising in newspa-
pers.”

Freelancers aren’t fired, just waved away.
Last month, Greg Philo of the prestigious
Glasgow University Media Group sub-
mitted a powerful article, More News Less

3

All around us,
unseen, our

media are being
continuously
cleansed, pore-
deep, of important
rational comments
for the simple,
crude reason that
they threaten
profits

Views, to the Guardian‘s Comment is Free
(CiF) website. Philo wrote:

“News is a procession of the powerful.
Watch it on TV, listen to the Today pro-
gramme and marvel at the orthodoxy of
views and the lack of critical voices. When
the credit crunch hit, we were given a suc-
cession of bankers, stockbrokers and even
hedge-fund managers to explain and say
what should be done. But these were the
people who had caused the problem, think-
ing nothing of taking £20 billion a year in
city bonuses. The solution these free mar-
ket wizards agreed to, was that tax payers
should stump up £50 billion (and rising) to
fill up the black holes in the banking sys-
tem. Where were the critical voices to say it
would be a better idea to take the bonuses
back?

“Mainstream news has sometimes a
social-democratic edge. There are com-
plaints aired about fuel poverty and the
state of inner cities. But there are precious
few voices making the point that the rea-
son why there are so many poor people
is because the rich have taken the bulk of
the disposable wealth. The notion that the
people should own the nation’s resources is
close to derided on orthodox news.” [Read
the full article in the November issue of the
ColdType Reader at www.coldtype.net]

He added: “At the start of the Iraq war
we had the normal parade of generals and
military experts, but in fact, a consistent
body of opinion then and since has been
completely opposed to it. We asked our
sample [of TV viewers] whether people
such as Noam Chomsky, John Pilger, Nao-
mi Klein and Michael Moore should be
featured routinely on the news as part of
a normal range of opinion. Seventy three
per cent opted for this rather than wanting
them on just occasionally, as at present.”

Matt Seaton, the CiF editor, rejected the
article on the grounds that “it would be
read as a piece of old lefty whingeing about
bias”. (Email from Greg Philo, September
30, 2008)

This from the same website that has

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 5



DaviD CROMWELL & DaviD EDWARDS

just published Anne Perkins’s analysis of
the merits of different leaders’ wives. Sarah
Brown, wife of prime minister Gordon, and
Samantha Cameron, wife of Tory leader
David, are doing so much better than “that
awful Cherie” Blair, it seems:

“Brown is unflashy and sincere. Cameron
is cool and elegant. The joke is they could
be sisters, with pretty but unacademic Sa-
mantha and the older, not quite as pretty
but dead brainy Sarah.”

Samantha “keeps her mouth shut and
looks cool and stylish”, although there have
been gaffes: “no one mentions those packs
of Smythson’s Christmas cards (£5.70 each,
£57 for 10)”. And soon . ..

We found this within seconds of visiting
the site — there are limitless comparable
examples. At time of writing, Perkins’s ar-
ticle has garnered 15 uninspired comments,
including: “It is a very silly Daily Mail sort
of article as others say, but this is the way
the Guardian is going, alas.”

As we ourselves know, where dissidents
can’t be sacked, patronised or ignored, legal
action is always an option.

CanWest, one of Canada’s largest me-
dia companies, is the owner of newspa-
pers, radio and television stations, and
online properties. CanWest founder, Israel
(Izzy) Asper, a strong supporter of Israel’s
right-wing Likud party, reportedly told the
Jerusalem Post: “In all our newspapers, in-
cluding the National Post, we have a very
pro-Israel position... we are the strongest
supporter of Israel in Canada.”

The Guardian noted that Asper “was
highly critical of any perceived anti-Israeli
position in the media, particularly the Ca-
nadian Broadcasting Corporation’s cover-
age of the Middle East, which he suggested
had anti-Semitic overtones”.

Responding to this consistent pro-Is-
raeli stance, the Palestine Media Collective
produced a satirised version of CanWest’s
Vancouver Sun newspaper on the theme of
the 4oth anniversary of the Israeli Occupa-
tion in 2007. This included stories such as:

6 TheREADER | EXTRA | November 2008

3

The Palestine
Media Collective
produced a
satirised version
of CanWest’s
Vancouver Sun
newspaper on the
theme of the 40th
anniversary of the
Israeli Occupation
in 2007. This
included stories
such as: “Study
Shows Truth
Biased against
Israel, By CYN
SORSHEEP.”

In response,
CanWest hit the
media collective
with a SLAPP
(strategic lawsuit
against public
participation)
claiming a violation
of trademark law

“Study Shows Truth Biased against Israel,
By CYN SORSHEEP.”

In response, CanWest hit the media
collective with a SLAPP (strategic law-
suit against public participation) claiming
a violation of trademark law. Because the
writers were initially anonymous, Can-
West sued the printer and another activist,
Mordecai Briemberg, who had passed out
copies. Robert Jensen, professor of journal-
ism at the University of Texas, takes up the
story: “Such a suit is legitimate only when
the plaintiff can show there’s a reasonable
likelihood that people will confuse the fake
with the real and that some harm will re-
sult. In this case, there clearly is no confu-
sion and no harm, and hence no serious
claim. But CanWest presses on.

“Calling the [Palestine Media] Collec-
tive’s paper ‘a counterfeit version’ that
amounts to ‘identity theft, CanWest seems
to want to frame this as a kind of intellec-
tual-property terrorism: ‘This piece was
not satirical. It was not a clever spoof. It
was a deliberate act to mislead and mis-
inform thousands of people by using the
actual Vancouver Sun masthead, logo and
layout,” reads a company statement on the
case.” (Jensen, (http:/www.zcommunica-
tions.org/znet/viewArticle/18899)

Briemberg initially sought coverage of
his plight from the Canadian press without
success. He then approached the interna-
tional press, including the Guardian, with
an opinion piece. The Guardian directed
him to their Comment is Free website,
which has ignored him.

The Index on Censorship has run
an edited version of his op-ed here:
www.indexoncensorship.org/?p=560

A Seriously Free Speech Committee has
also been formed to help with honorary
members such as Naomi Klein, John Pilg-
er, Noam Chomsky and Ed Herman, and
many others:
www.seriouslyfreespeech.wordpress.com/

There has so far been no mention of this
story in any UK newspaper.



INTELLECTUAL CLEANSING /7 2

TS ALL ABOUT
THE MONLEY

JONATHAN COOK

In response to the previous essay, former Guardian and Observer journalist, Jonathan Cook, who
is now based in Nazareth, Israel, reporting on Israel-Palestine issues, emailed us: “I woke up
after four hours sleep, my head buzzing with recollections of my early years in journalism. I've
been sitting and writing ever since, trying to make sense of it all. It’s quite therapeutic and more
revealing about how the media work than I had appreciated before. Your essay really has set off
processes in my head.” He also wrote this 6,500-word piece which had the effect of “reframing my
career in a way that finally makes sense to me”

Lesson 1: It’s all about money

n many ways, my introduction to jour-
nalism was far from typical. In the mid-
1980s, after university, I was casting
around for a career and decided to “try”
journalism. I called the local free newspa-
per in the city in which I had graduated,
Southampton, and offered my services.
Free newspapers were a new and rap-
idly growing form of print media. Cheap
production had been made possible by the
new technologies about to revolutionise
the working practices of all papers, includ-
ing those in Fleet Street. I was using a small
Macintosh computer, writing stories and
designing the pages, at a time when the na-
tionals were still laboriously typesetting. At
the Southampton Advertiser, we produced a
weekly newspaper with just four editorial
staff: an editor, two reporters and a pho-

3

When they first
emerged, some of
the independently
owned ones were
not as dire as
they uniformly
are today - for
reasons we will
come to

tographer. The advertising staff was more
than twice that size.

By definition, free newspapers are ad-
vertising platforms — since they have no
other way of raising revenue. But when
they first emerged, some of the indepen-
dently owned ones were not as dire as they
uniformly are today — for reasons we will
come to. The Southampton Advertiser was
one of a small chain of free newspapers on
the south coast owned by a local business-
man. He made no effort to conceal the fact
that he saw his newspapers simply as ve-
hicles for making money.

Most ambitious journalists start out on
a daily local newspaper (I would soon end
up on one), owned by one of a handful of
large media groups. There, as I would learn,
one quickly feels all sorts of institutional
constraints on one’s reporting. As a young
journalist, if you know no better, you sim-

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 7



ply come to accept that journalism is done
in a certain kind of way, that certain sto-
ries are suitable and others unsuitable, that
arbitrary rules have to be followed. These
seem like laws of nature, unquestionable
and self-evident to your more experienced
colleagues. Being a better journalist re-
quires that these work practices become
second nature.

The Advertiser, however, offered a far
more enlightening and free-wheeling en-
vironment for a young journalist. Larger
newspapers structure their offices in such
a way as to ensure that editorial and ad-
vertising staff keep an ostentatious dis-
tance from each other, usually on separate
floors — as if underscoring to everyone that
editorial judgments are free of commercial
concerns. At the Advertiser we dispensed
with such niceties. The advertising staff
were next door and we freely mingled and
socialised.

Nonetheless, on the Advertiser the offi-
cial motto was that we were there to satisfy
the readers. I remember in my first week
being given a slide show by the advertising
manager, whose various independently au-
dited surveys revealed that the Advertiser
was better liked and more read in the city
than the paid-for local evening newspaper
— including, he added proudly, by the ABs,
professionals with money to spend on con-
sumer goods.

I doubt he was lying. Invariably when I
went out on a story, local people welcomed
me into their homes telling me how much
they admired the paper and often asking
why the evening paper could not be more
like ours. People seemed genuinely excited
at the prospect of being included in our
coverage.

It seems almost paradoxical to me now.
How could a newspaper entirely depen-
dent on advertising outperform a newspa-
per part of whose revenues came from a
reading public who had to pay for it? Surely
the evening newspaper had far more incen-
tive to come up with reports that appealed
to its readers than the free sheet? We will

8 TheREADER | EXTRA | November 2008

JoNATHAN COOK

3

Invariably when

| went out on a
story, local people
welcomed me into
their homes telling
me how much they
admired the paper
and often asking
why the evening
paper could not
be more like ours.
People seemed
genuinely excited
at the prospect of
being included in
our coverage

come to a full explanation soon, but here I
will highlight a major part of the answer.

An important concern of the Advertiser’s
owner was getting his paper better read
than the evening paper so that he could at-
tract advertising away from it and charge
more per page to the advertisers. It was a
form of genuine — and short-lived — compe-
tition between local newspapers. Indepen-
dently owned free sheets like the Adver-
tiser created a real battle for readers with
the paid-for evenings, a situation that had
been unknown for many decades in almost
all Britain’s cities.

It also meant that free sheets like the
Advertiser that were not part of a media
corporation had a real motivation to write
stories that were popular with readers and
dispense with the fusty, deferential report-
ing that had typified the monopolistic eve-
ning papers for decades. The Advertiser pre-
ferred to risk upsetting officials if it meant
gaining readers.

To this end, the Advertiser’s owner had
recruited an award-winning former investi-
gative reporter from the Daily Mirror. Our
paper was full of hard-hitting news reports
and investigations. I remember being sent
out to take on shotgun-wielding “cowboy
clampers”, conmen who at that time had
the freedom to clamp cars and then de-
mand money with menaces; we exposed
council corruption; and I was put in charge
of running a campaign to bully the city into
beginning recycling projects.

Soon council officials were refusing to
speak to me. It felt like we were in a low-
budget remake of All the President’s Men.
Our efforts were amply rewarded too. That
year we won the Free Newspaper of the
Year Award.

Incredibly, this was the most exciting
time I would ever experience in newspa-
pers. Most of the time it felt like we were
free to write anything. On the rare occa-
sions we did make a “mistake”, however, it
was clear that it was because we had up-
set an advertiser rather than the readers. It
was a lesson not lost on me.



IT’s ALL ABouT THE MONEY

Today, free newspapers are derided. And
there is good reason. The Advertiser’s rapid
fate has been shared by all the other free
sheets that tried to compete with a local
established daily paper.

The Advertiser became a genuine threat
to the commercial interests of the local
Evening Echo (as it was then known). Even
with a tiny staff, the Advertiser had far more
interesting stories than the evening paper.
Humiliatingly, the Echo was forced to run
follow-ups of our stories when our exclusive
reports raised questions in the city coun-
cil chamber. Readers started abandoning
the evening paper: why pay for your news
when you can get it better written and de-
livered through your door for free?

Shortly after I had been poached by the
Echo, the Advertiser was bought out by the
evening paper’s owners. The staff of the free
sheet were relocated to the Echo’s building
and my former paper was eviscerated.

Within a short time a new editor was
appointed and the paper’s hard-hitting re-
ports were ditched. Life-style features and
syndicated material dominated instead.
One of my former colleagues would confide
in the pub that his job was now to rewrite
press releases. The Advertiser stopped be-
ing a rival to the Echo; it became simply an
advertising supplement to it.

Lesson 2: Forget about Woodward and
Bernstein

Itis, of course, no surprise that a large news-
paper would want to devour a threatening
smaller one. That is the nature of the free
market. But, given journalists’ assumptions
about the workings of a free press, should
the Echo not have had every interest, after
destroying the Advertiser, in learning from
the latter’s success? Even given the restora-
tion of its monopoly, would it not have a
commercial interest in seeking to win back
for itself the loyalty of local readers?

At first it looked as if that was going to
happen: both I and the Advertiser’s former
editor were taken on by the Echo. But it

3

Within a short
time a new editor
was appointed
and the paper’s
hard-hitting
reports were
ditched. Life-
style features

and syndicated
material
dominated instead.
One of my former
colleagues would
confide in the pub
that his job was
now to rewrite
press releases

soon emerged that we were to be stymied
every time we tried to write the kind of sto-
ries we covered for the Advertiser.

Here is a typical experience I had early
on with the Echo. I had been approached
by a group of residents concerned that the
Church of Scientology was intending to use
a local health clinic to promote their work.
The residents felt this was a misuse of pub-
lic space and that the clinic’s reputation
might confer some legitimacy on the Sci-
entologists’ claims. When I told the news
editor about the story, he looked mortified.
“We never run stories about the Scientolo-
gists,” he said. Why, I asked. “Because they
have money and sue every time we men-
tion them in the paper.”

I am not even sure whether his excuse
was genuine. Had I written the story for
the Advertiser,1 doubt we would have been
sued. But, looking back, I think his com-
ment concealed some bigger truths about
the difference between the Echo and the
Advertiser.

Unlike most media owners, the Advertis-
er’s original proprietor was not a corporate
player; he was a local businessman who
had spotted an opening in the media mar-
ket created by new technology. This created
a conflict of interest for him that for a time
favoured the readers of his newspapers.

Against the might of the evening paper,
the Advertiser was a minnow. Because it de-
pended entirely on advertising revenues, it
had to steal readers from the Echo if it was
to push up its rates. But to make the paper
interesting to readers we needed to upset
the local centres of power like the council,
even though that could in the longer term
potentially harm the owner’s business in-
terests.

It may also be that this was a short-term
strategy by the proprietor. He knew that if
he could take away readers from the Echo,
the evening paper would be forced to buy
him out. Interestingly, the Echo set up a ri-
val free sheet to try to Kill the Advertiser
but it never made a dent in its rival’s popu-
larity.

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 9



Also, the Aduvertiser’s ability to cause
harm to powerful interests in the city was
limited. We published maybe half a dozen
high-profile news stories each week in the
paper. We easily found enough material of
community interest to fill our weekly news-
paper. We concentrated on corrupt council
officials, bad planning decisions, conmen,
and shoplifting local celebrities.

The Echo was a very different kind of op-
eration. It published a hundred or so sto-
ries each day on all aspects of local life. If it
had allowed its journalists the freedom to
use their critical faculties about stories that
were of no concern to the city’s powerful
elites, how would it have been able to stop
them using the same skills when handling
stories that did concern such elites?

And just as importantly, how would the
newspaper have been able to maintain the
pretence of demanding “balanced” and
“objective” reporting from its journalists
if it so conspicuously applied double stan-
dards, depending on whether a story con-
cerned powerful interest groups or not? It
would have been clear to even the most
blinkered editorial staff member that the
paper’s professional standards — the free-
dom to write without interference — had
been compromised.

So instead the Echo’s reporters learnt to
write in a bland and deadening style that
made most stories seem either of little or
no importance or left the reader terminally
confused with a ping-pong of he said-she
said. Official sources of information and
confirmation were always preferred because
they were more “reliable” and “trustwor-
thy”. Council officials were always ready
and glad to speak to an Echo journalist.

To many of the Echo’s staff, this had all
become second nature. Promotion meant
moving on from the lowly beat reporter,
covering community issues, to other posts:
the city or county council correspondent,
who depended on council officials and
councillors for information; the court re-
porter, who loyally regurgitated court
proceedings; the business staff, who tried

10 TheREADER | EXTRA | November 2008

JoNATHAN COOK

3

Official sources of
information and
confirmation were
always preferred
because they were
more “reliable”
and “trustworthy”.
Council officials
were always
ready and glad to
speak to an £cho
journalist

to liven up advertisers’ press releases; and
the crime correspondent, who spent all day
hanging out with policemen.

In other words, success at the newspaper
was gauged in terms of obedience to figures
of authority, and the ability not to alien-
ate powerful groups within the community.
Ambitious journalists learnt to whom they
must turn for a comment or a quote, and
where “suitable” stories could be found.
It was a skill that presumably stayed with
them for the rest of their careers.

Those who struggled to cope with these
strictures were soon found out. They either
failed their probationary periods and were
forced to move on, or stayed on in the low-
liest positions where they could do little
harm.

I followed the professional guidelines as
laid down by my bosses but found myself
deeply dissatisfied with the Echo and its
institutional constraints. My overwhelm-
ing impression was of the Echo’s failure as
a newspaper — though at that time I attrib-
uted it simplistically to cowardice on the
part of the paper’s editors.

Possibly my eyes were more open to this
failure than some of my colleagues because
I had enjoyed relative freedom to report
at the Advertiser. At the Echo, unlike the
free sheet, reporters were rarely allowed
to write reports based on readers who
phoned in with their stories — tip-offs that
had been the bread and butter of my earlier
work. Investigations too were out. Sources
for stories were always official sources.

It is interesting that investigative jour-
nalism, always a rare form of the reporter’s
craft, has all but died out — and is nowa-
days largely restricted to the internet.

Most young journalists, myself included,
were raised on the idea that we had joined
a profession that aspired to Woodward and
Bernstein-type exposes. We understood,
and our profession’s own mythologising
encouraged such an understanding, that
investigative reporting was the purest form
of the journalist’s craft. In many ways it
was the ideal.



IT’s ALL ABouT THE MONEY

It is therefore instructive to consider how
newspapers treated investigative reporting
in its heyday.

Of note is the fact that such investiga-
tions, when they occurred, were carried
out almost exclusively by a national me-
dia desperate for accolades; investigative
teams were numerically tiny in comparison
with the main editorial staff; the investiga-
tive reporters were restricted to their own
discrete teams with almost no contact with
other editorial departments; and their
choice of subjects was closely “supervised”
by senior editorial staff.

In other words, the investigative reporter
is the exception in journalism rather than
the model. He or she is the loose cannon
whose reports can bring the paper great ac-
claim but only if the reporter is kept on a
tight leash. The honour they bring the pa-
per can equally turn disastrous if the wrong
subjects are pursued or the story leads in
unpredictable directions that threaten
powerful interests. This is why investiga-
tive reporters have always been a small and
threatened breed and have always been
closely scrutinised.

Lesson 3: Professional means servile

Most journalists learn their trade by work-
ing on local media with periods of study
spent at one of dozens of journalism colleg-
es around the country. Typically, the young
journalist is taken on by a newspaper for
up to two years on probation (indentures)
at very low pay, and the study periods are
paid for by the newspaper.

During this period, when they are both
financially and professionally vulnerable,
journalists are taught the main skills: how
to structure and write news stories, master
shorthand, navigate through the system of
local government, and abide by the laws of
libel. The newcomer is offered proper em-
ployment if he or she passes the exams,
shows competency and is considered to
have absorbed satisfactorily the constraints

3

If that sounds
difficult to
believe today, my
experience living
in Nazareth - the
largest Arab city
inside Israel -
may be helpful.
Here journalists
are essentially
party political
functionaries,
working for
newspapers
established by and
closely allied to
those parties

described above.

I travelled a slightly different route. Af-
ter working at the Advertiser, I went off to
get myself trained and won a scholarship
to Cardiff University’s journalism post-
graduate course, one of only two such
programmes in the country then. Of the
50 or so idealistic trainees alongside me,
all hoped to leapfrog the local papers and
TV and arrive in a plum job in the national
media.

The course spent a lot of time reminding
us that we were following in the footsteps
of the country’s leading journalists, many
of whom had attended Cardiff. Instead of
two years of probation on a local newspa-
per, we had an intensive year-long period
of study to groom us for our probable rapid
ascent through the ranks of the media.

Cardiff therefore spent a great deal of
time persuading us that we were profes-
sionals: that is, members of a profession
with rules and ethics just like our counter-
parts in the law and medicine.

That is actually a departure from the
historic view of journalists, which was that
they belonged to a trade and that they
learnt their craft on the job through what
were effectively apprenticeships. Journalists
in the nineteenth century understood that
they were little different from cabinet-mak-
ers: you learnt the rules of the craft from
your elders and then applied them.

If that sounds difficult to believe today,
my experience living in Nazareth — the larg-
est Arab city inside Israel — may be helpful.
Here journalists are essentially party politi-
cal functionaries, working for newspapers
established by and closely allied to those
parties. Most journalists write little more
than press releases for their party and then
publish this propaganda as news reports in
the party’s newspaper. Unsurprisingly, jour-
nalists are generally held in low esteem.

Until the twentieth century that was
pretty much the situation in Britain and
the United States. A journalist worked for
a proprietor with a clear political agenda
and produced copy in keeping with that

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 11



agenda. Such journalists were sometimes
derogatively referred to as “hacks”. Ac-
cording to Wikipedia, “hack” in this con-
text derives from “hackney”, “a horse that
was easy to ride and available for hire”. The
proprietor was, of course, the rider.

The press earned its reputation as the
Fourth Estate largely because the interests
of these newspapers, representing different
elite groups, sometimes clashed. In such
circumstances a journalist was briefly able
to shine a light on corruption or intrigues
in the corridors of power. (Much the same
could be said of the judiciary, yet few would
suggest that nineteenth-century judges
represented interests any more varied than
those of the ruling classes from which they
were drawn).

A change in the media’s view of its role
began in the early stages of the twentieth
century, provoked by several parallel de-
velopments, among them: universal suf-
frage, the emergence of large corporations,
the establishment of psychology as a field
of study, and the consolidation of the PR
industry.

Media Lens have described the process
of the “professionalising” of journalism in
detail in a previous essay (www.medialens.
org/alerts/04/040728_Bias_Balanced_
Journalism.HTM) so I will not dwell on it
again. But several points should be high-
lighted.

The most urgent battleground for the
press barons, and the financial interests
that lay behind them, was the winning of
a popular mandate for the corporations to
accrete even greater power. The chief tool
for sanctioning this agenda would be the
media. As part of this concentration of
power, the proprietors waged a relentless
war against the radical and socialist press-
es, gradually starving them of advertising
until their demise was inevitable. (The free
sheets of the 1980s would pose a similar
threat and be dealt with in much the same
way by the established local newspapers.)

But there was a catch: once only a few
rich individuals exclusively owned the

12 TheREADER | EXTRA | November 2008

JoNATHAN COOK

3

Journalists

were no longer
to be seen as
tradesmen;

they were
professionals.
Their Hippocratic
oath was balance,
objectivity,
neutrality.

Unlike their
predecessors, they
would be trained
in academic
institutions and
could then be
trusted to offer
only facts in

news reports.
Opinion would be
restricted to the
comment pages to
give a newspaper
“character”

country’s media, the propagandistic na-
ture of their papers’ journalism would be
even more evident. After all, the public
understood only too well that newspapers
were there to serve the interests of their
proprietors. This impression needed to be
changed if the public was to be successful-
ly pacified in the face of the corporations’
agenda.

And so dawned the era of the “profes-
sional” media. Journalists were no longer
to be seen as tradesmen; they were profes-
sionals. Their Hippocratic oath was balance,
objectivity, neutrality. Unlike their prede-
cessors, they would be trained in academic
institutions and could then be trusted to
offer only facts in news reports. Opinion
would be restricted to the comment pages
to give a newspaper “character”. That con-
veniently explained why there was so little
differentiation in the various papers’ cover-
age or in their selection of news stories.

Be sure: the product was the same as
it had always been. But now the media
became much better at packaging itself.
While reporters on the red tops continued
to be characterised as “hacks”, journalists
on “quality papers” started to be trusted as
reliable and impartial conduits of informa-
tion.

The campaign of “professionalising” the
media was so successful that, after their
training, even the journalists believed they
were disinterested parties in reporting the
news. The selection of certain stories as
newsworthy and the further selection of
certain facts as relevant to the story had
once been understood to be dependent on
the biases of the organisation a journalist
worked for. Now reporters were made to
believe that these arbitrary criteria were
inherent in a category of information called
“news”. And that only through their train-
ing could journalists recognise these crite-
ria.

The success of this campaign can be
seen in the huge rise in the popularity of
journalism as a career among middle-class
children. The rate at which this “profes-



IT’s ALL ABouT THE MONEY

sionalisation” of the media has accelerated
can be judged by the fact that 20 years ago
when I was training there were only two
post-graduate courses in the UK. Today,
there are more than a dozen. There are
also numerous undergraduate programmes
teaching journalism.

By making journalism appear so attrac-
tive as a profession, the corporate media
have gained an additional benefit, familiar
to anyone who understands the laws of
supply and demand.

When I was at Cardiff, our teachers used
to warn us of the difficulties of finding em-
ployment as a journalist. There were just
far too many people interested in working
in the media, and not enough vacancies.
The competition today must be far fiercer
than it was then.

Journalism has always been a precari-
ous career. By having too many journal-
ists chasing too few vacancies, the media’s
owners retain the whip hand. Any indi-
vidual journalist who questions the frame-
work within which he or she works will be
sure to find someone ready to take their
place. In this way a craven workforce can
be maintained.

Lesson 4: There is no home of the brave

Like many British journalists, my ambi-
tion was to reach the national media. I had
been working for several years at the Echo,
learning my craft, proving I was a profes-
sional, slowly moving up the hierarchy in
terms of promotion but not much in terms
of responsibility. I seemed to have a hit a
glass ceiling, and I had a vague sense of
why.

A damning criticism I have often heard
in newsrooms was that someone is not a
“team player”. Nobody said this to my face
at the Echo but I had no doubt that it was a
suspicion held by the senior staff. I thought
of them as cowardly, failing in their role as
watchdogs of power. Maybe my contempt
showed a little.

3

Journalism has
always been a
precarious career.
By having too
many journalists
chasing too few
vacancies, the
media’s owners
retain the whip
hand. Any
individual journalist
who questions the
framework within
which he or she
works will be sure
to find someone
ready to take their
place

In those days, my experiences at the
Echo did nothing to shake my faith in the
profession. I assumed that these failings
were restricted to the paper and its lily-
livered editors. Were new editors to be ap-
pointed, or were I to move to another pa-
per, I would find things were different. The
national newspapers, I had no doubt, were
braver.

Working on a national is seen as the pin-
nacle of a professional journalist’s career.
Very few make it that far. The competition
is fierce, and acceptance is slow. As we have
seen, there are many stages in the early ca-
reer of journalists designed to handicap
and weed out those who do not conform or
who question the framework within which
they work. Noam Chomsky refers to this as
part of a “filtering” process. Are the nation-
als different?

It worth examining how a journalist who
works for the Guardian, Independent, BBC
or any other major media institution gets a
job. There are several stages on the way to
a secure position in the national media.

The most common requirement is to
have completed several years in the local
media. As we have noted, the turnover of
staff at the local level is high, with most
“non-team players” identified very quickly.
Those who survive tend to share the pro-
fessional values of the editors they serve.
If there is any doubt in the case of a par-
ticular individual, the national media can
always check his or her track record of pub-
lished articles.

A tiny number of privileged individuals
manage to avoid this route and come direct
from university. At the Guardian, where 1
worked for several years, it was seen as a
mild amusing idiosyncrasy that the news-
paper recruited the odd trainee direct from
Oxbridge, and more usually from Cam-
bridge. It was generally assumed that this
was a legacy of the fact that the paper’s
editors had traditionally been Cambridge
graduates. These journalists invariably
worked their way up the paper’s hierarchy
rapidly.

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 13



This preference for untested Oxbridge
graduates can probably be explained by
the filtering process too. The selected grad-
uates always came from the same predict-
able backgrounds, and were the product of
lengthy filtering processes endured in the
country’s education system. The Guardian
appeared to be more confident that such
types could be relied on without the kind
of “quality control” needed with other ap-
plicants.

For a journalist like myself who was well
trained and had spent several years in the
local media, getting a foot in the door of
the nationals was relatively easy. Keeping
my feet under the desk was far harder. Few
recruits are given a job or allowed to write
for a paper until they have completed yet
another lengthy probationary period.

On national newspapers, this usu-
ally means spending considerable time as
a sub-editor, as I did, a role in which the
journalist is slowly acclimatised to the
newspaper’s “values”. The sub sits at the
bottom of the newspaper’s editorial hier-
archy, editing and styling reports as they
come in for publication. Above him or her
are the section editors (home, foreign etc),
a chief sub-editor (usually an old hand),
and a revise sub to check their work. Subs
invariably spend years as freelancers or on
short-term contracts.

The subs’ primary task is to stop er-
rors of fact and judgment getting into the
newspaper. But their own judgment is con-
stantly under scrutiny from editors higher
up the hierarchy. If they fail to understand
the paper’s “values”, their career is likely to
stall on this bottom rung or their contract
will not be renewed.

Reporters who avoid a period of sub-
editing are in an equally insecure position.
They are usually taken on as a freelance
writer before getting a series of short con-
tracts. During this period news reporters
are mainly restricted to the night shift,
when their job is to update for the later
editions stories that have already been filed
by senior reporters during the day. Writers

14 TheREADER | EXTRA | November 2008

JoNATHAN COOK

3

Hollywood films
may perpetuate
the idea of
reporters, even
junior ones,
regularly initiating
new stories for
their papers,

but actually it is
relatively rare.

In truth, reporters
are more usually
directed by senior
editors on which
stories to cover
and how to cover
them

offering material from abroad fare little
better. The best they can usually aspire to
is being taken on as a stringer, retained by
the paper for an agreed period.

Hollywood films may perpetuate the
idea of reporters, even junior ones, regu-
larly initiating new stories for their papers,
but actually it is relatively rare. In truth, re-
porters are more usually directed by senior
editors on which stories to cover and how
to cover them. Unless they are senior writ-
ers, usually specialist correspondents, they
have little input into the way they cover
events.

If they are to survive long, writers must
quickly learn what the news desk expects
of them. Newcomers are given a small
amount of leeway to adopt angles that are
“not suitable”. But they are also expected
to learn quickly why such articles are un-
suitable and not to propose similar reports
again.

The advantage of this system is that
high-profile sackings are a great rarity. Edi-
tors hardly ever need to bare their teeth
against an established journalist because
few make it to senior positions unless they
have already learnt how to toe the line.

The media’s lengthy filtering system
means that it is many years before the
great majority of journalists get the chance
to write with any degree of freedom for a
national newspaper, and they must first
have proved their “good judgment” many
times over to a variety of senior editors.
Most have been let go long before they
would ever be in a position to influence the
paper’s coverage.

Journalists, of course, see this lengthy
process of recruitment as necessary to filter
for “quality” rather than to remove those
who fail to conform or whose reporting
threatens powerful elites. The media are
supposedly applying professional standards
to find those deserving enough to reach the
highest ranks of journalism.

But, of course, these goals — finding the
best, and weeding out the non-team play-
ers — are not contradictory. The system



IT’s ALL ABouT THE MONEY

does promote outstanding “professional”
journalists, but it ensures that they also
subscribe to orthodox views of what jour-
nalism is there to do. The effect is that the
media identify the best propagandists to
promote their corporate values.

It is notable that there is not a single
large media institution dedicated to pro-
viding a platform to those who dissent or
express non-conformist views, however
talented they are as journalists. Only at the
very margins of what are considered to be
left-wing publications such as the Guardian
and the Independent can such voices very
occasionally be heard, and even then only
in the comment pages.

Surprisingly, most national newspapers
talk a great deal about their “values” and
the special character that marks them out
from their rivals. And yet when I was seek-
ing a job on the national newspapers, it
was striking how interchangeable the staff
were. I spent periods working freelance for
the Guardian, Observer and Telegraph, and
kept meeting the same aspiring journalists
trying to get work at these apparently very
different newspapers.

As freelancers we quickly became aware
of what each newspaper expected from us
in terms of story presentation, and the dif-
ferences were not great — it was more about
nuance (that favourite term of professional
journalists). Similarly, the nationals regu-
larly poached senior staff from each other.

Journalists like to argue that this is not
surprising in a “professional” environment.
After all, the point of “professional” stan-
dards is that all newspapers should apply
the same principles of supposed neutrality
and objectivity.

Where, then, is this difference of charac-
ter to be located in our media? According
to most journalists it is to be found in the
commentary pages and in the selection of
news stories. This is where a paper reveals
its true values. (We will gloss over the prob-
lematic fact that the need for stories to be
selected — by whom and according to what
criteria? — in itself undermines the idea of

3

What | discovered,
however, was
that, when | rung
up the news desk
back in London,
the editor would
always start by
asking me where
else the story had
been published.
Paradoxically,
when | said it

was an exclusive,

| could hear his
interest wilt. Even
though he knew |
had a great deal of
experience, he did
not want to take a
chance on a story
that no one else
had reported

impartiality.)

In fact, despite their claims to having
distinctive characters, newspapers closely
follow the same news agendas, trying to
mirror each other’s story lists. One of the
jobs I once had on the foreign desk was to
scan the pages of the first editions of rival
papers to see if they had any stories we had
missed. All national papers do this compul-
sively.

Lesson 5: Success comes with the herd

The mirroring by newspapers of each oth-
er’s news agendas is often attributed to hu-
man nature, in the form of the herd instinct
or the tendency to follow the pack.In truth,
this is the way most reporters work out in
the field. They attend press conferences,
they chase after celebrities together, they
speak to the same official spokespeople.

I learnt this myself the hard way when I
moved to Israel to report on the Israeli-Pal-
estinian conflict. Naively, I assumed that, in
line with my vision of the ideal journalist
as an investigative reporter, a Woodward or
a Bernstein, that I should be trying to find
exclusives, stories no other reporter knew
about. After all, most newspapers still in-
clude as their motto some variation on the
claim to be “First with the news”.

What I discovered, however, was that,
when I rung up the news desk back in
London, the editor would always start by
asking me where else the story had been
published. Paradoxically, when I said it
was an exclusive, I could hear his interest
wilt. Even though he knew I had a great
deal of experience, he did not want to take
a chance on a story that no one else had
reported.

On run-of-the-mill stories too, the de-
mand from the news desk was the same:
could I get an official source to confirm the
story? It happened even when I had seen
something with my own eyes. And an of-
ficial source meant an Israeli source. It felt
almost as if the Israeli government and

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 15



army had to give their seal of approval be-
fore a story could be published.

In fact, more than 95 per cent of the re-
ports filed by Britain’s distinguished cor-
respondents in Jerusalem originate in sto-
ries they have seen published either by the
world’s two main news agencies, Reuters
and Associated Press, or in the local Israeli
media. Exclusives are almost unheard of.
The correspondent’s main job is to rewrite
the agency copy by adding his own “angle”
— usually a minor matter of emphasis in
the first paragraphs or an addition of a few
quotes from an official contact.

This reliance on the wires is in itself a
very effective way of filtering out news that
challenges dominant interests. The agen-
cies, dependent for survival on funding
from the large media groups, are extreme-
ly deferential to the main Western power
elites and their allies. This is for two chief
reasons: first, large media owners like the
Murdoch empire might pull out of the ar-
rangement, or even set up their own rival
agency, were Reuters or AP regularly to run
stories damaging to their business interests;
and second, the agencies, needing to pro-
vide reams of copy each day, rely primarily
on official sources for their information.

The minnow in the battle between the
agencies is AFP, the French news agency.
And much like the Advertiser in its golden
days, AFP needs to beat the Reuters-AP
cartel by finding other readers / buyers
for its wire service. It does this by trying
to provide a limited supply of alternative
news, especially of what are called “human
interest” stories.

In the context of the Israel-Palestine
conflict this sometimes translates into sym-
pathetic reports of Palestinian suffering at
the hands of the Israeli army or the Jewish
settlers, stories hard to find in Reuters or
AP. Not surprisingly, the media in countries
that do not subscribe to the Western cor-
porate view of world affairs are the main
subscribers to AFP.

The main other source of information,
the Israeli media, reinforces the coverage

16 TheREADER | EXTRA | November 2008

JoNATHAN COOK

3

This reliance

on the wires is

in itself a very
effective way of
filtering out news
that challenges
dominant
interests.

The agencies,
dependent for
survival on funding
from the large
media groups,
are extremely
deferential to the
main Western
power elites and
their allies.

trends of the big agencies. Israeli newspa-
pers are subject to all the usual institution-
al constraints we have considered in the
case of the evening paper in Southampton.
But they also reflect the dominant values
of a highly ideological and mobilised soci-
ety. The British media’s reliance on parti-
san Israeli news gatherers for information
severely undermines their own claims to
objectivity and neutrality.

Being a foreign correspondent in Israel,
it should be underlined, is no different from
being one anywhere else in the world. The
same issues apply.

The inadmissibility of many important
details of the Israeli-Palestinian conflict —
especially when they concern the weaker,
Palestinian side — is not confined to news
reports. Even the opinion pages of news-
papers are closed off to the full spectrum of
human, mainly Palestinian, experience and
relevant political context, as I have repeat-
edly discovered.

Through personal contacts and fortu-
itous circumstances, I managed in the early
stages of the second intifada to publish
several commentaries in the International
Herald Tribune. All were critical of Israel’s
behaviour in a way that is rarely seen in
any American media.

After a short time, Israel’s powerful lob-
by, realising that I had evaded the normal
safeguards, moved into action. After one of
my commentaries, the lobby organised the
largest postbag of complaints the IHT had
received in its history, as a sympathetic edi-
tor confided in me. I was forced to submit
a lengthy defence of my article to counter
the campaign of pressure from the lobby
groups, with the IHT eventually accepting
that there were no errors in my piece and
refusing to publish an apology. However,
they severed all links with me — another
triumph for the lobby.

Subsequent efforts by the main Pales-
tinian media organisation in the US to get
my commentaries published in American
papers and journals have failed dismally.
Even publications regarded as progressive



IT’s ALL ABouT THE MONEY

by American standards refuse to consider
my pieces.

The use of institutional power to silence
dissident voices is more savage and ugly in
the Israeli-Palestinian conflict than else-
where, but similar obstacles face any jour-
nalist anywhere in the world who tries to
break out of the narrow confines of main-
stream reporting, analysis and commen-
tary.

Lesson 6: It’s not really about readers

How is it then, if this thesis is right, that
there are dissenting voices like John Pilger,
Robert Fisk, George Monbiot and Seumas
Milne who write in the British media while
refusing to toe the line?

Note that the above list pretty much ex-
hausts the examples of writers who genu-
inely and consistently oppose the normal
frameworks of journalistic thinking and
refuse to join the herd. That means that in
Britain’s supposedly leftwing media we can
find one writer working for the Independent
(Fisk), one for the New Statesman (Pilger)
and two for the Guardian (Milne and Mon-
biot). Only Fisk, we should further note,
writes regular news reports. The rest are
given at best weekly columns in which to
express their opinions.

However grateful we should be to these
dissident writers, their relegation to the
margins of the commentary pages of Brit-
ain’s “leftwing” media serves a useful pur-
pose for corporate interests. It helps define
the “character” of the British media as
provocative, pluralistic and free-thinking —
when in truth they are anything but. It is
a vital component in maintaining the fic-
tion that a professional media is a diverse
media.

Also, by presenting these exceptional
writers as straining at the very limits of
the thinkable, their host newspapers sub-
tly encourage a view of them as crackpots,
armchair revolutionaries and whingers —
as they often are described in the paper’s

3

in Britain’s
supposedly
leftwing media we
can find one writer
working for the
Independent (Fisk),
one for the New
Statesman (Pilger)
and two for the
Guardian (Milne
and Monbiot).
Only Fisk, we
should further
note, writes
regular news
reports. The rest
are given at best
weekly columns in
which to express
their opinions

feedback columns.

The case of Fisk is instructive. All the ev-
idence is that the Independent might have
folded were it not for his inclusion in the
news and comment pages. Fisk appears
to be one of the main reasons people buy
the Independent. When, for example, the
editors realised that most of the hits on the
paper’s website were for Fisk’s articles, they
made his pieces accessible only by paying a
subscription fee. In response people simply
stopped visiting the site, forcing the Inde-
pendent to restore free access to his stories.

It is also probable that the other writ-
ers cited above are among the chief reasons
readers choose the publications that host
them. It is at least possible that, were more
such writers allowed on their pages, these
papers would grow in popularity. We are
never likely to see the hypothesis tested be-
cause the so-called leftwing media appear
to be in no hurry to take on more dissent-
ing voices.

Finally, it should also be noted that none
of these admirable writers — with the ex-
ception of Pilger — choose or are allowed
to write seriously about the dire state of
the mainstream media they serve. Sadly, it
seems self-evident that were they to do so
they would quickly find their employment
terminated.

We are fortunate to have their incisive
analyses of some of the most important
events of our era. Nonetheless it is vital to
acknowledge that even they cannot speak
out on an issue that is fundamental to the
health of our democracy.

How then do I dare write as I have done
here? Simply because I have little to lose.
The mainstream media spat me out some
time ago. Were it otherwise, I would prob-
ably be keeping my silence too.

November 2008 | TheREADER | EXTRA | 17



WRITING WORTH
READING FROM
AROUND THE WORLD

www.coldtype.net




