
ColdType 

Jonathan Cook

Publish 
it not!
How Israel controls the 
way the international 
‘liberal’ media portray  
its illegal and vicious 
occupation of 
Palestine and why  
the media allow them  
to get away with it



2 | ColdType | March 2011

Jonathan Cook is a freelance journalist based in Nazareth, Israel. He is the 
author of Blood and Religion: The Unmasking of the Jewish and Democratic 
State (Pluto, 2006), Israel and the Clash of Civilisations: Iraq, Iran and the Plan 
to Remake the Middle East (Pluto, 2008) and Disappearing Palestine: Israel’s 
Experiments in Human Despair (Zed, 2008). © Jonathan Cook 2011

ColdType
 
Writing Worth Reading From Around the World

 
www.coldtype.net 



March 2011  |  ColdType  |   3 

❝ 
A series 
of later 
professional 
shocks as 
a freelance 
journalist 
reporting on 
Israel would 
shatter my 
assumptions 
about both 
Israel and 
courageous 
reporters

front of my consciousness: that of Israel 
as “a light unto the nations,” the plucky 
underdog facing a menacing Arab world 
ranged against it. A series of later pro-
fessional shocks as a freelance journalist 
reporting on Israel would shatter my as-
sumptions about both Israel and coura-
geous reporters. 

These disillusioning experiences came 
in the early stages of the second intifada, 
the Palestinian uprising that began in late 
2000. At the time I was often writing for 
Britain’s Guardian newspaper, first as a 
staff member based in the foreign depart-
ment at its head office in London and then 
later as a freelance journalist in Nazareth. 
The Guardian has earned an international 
reputation – including in Israel – as the 
Western newspaper most savagely critical 
of Israel’s actions. That may be true, but 
I quickly found that there were still very 
clear, and highly unusual, limitations on 
what could be written about Israel. 

During my years at the Guardian, I 

P
robably like many other 
journalists, at some point in 
my childhood I fell in love 
with the idea of the crusad-
ing, fearless reporter – un-
afraid of bullying figures of 

authority and always looking out for the 
little guy. This image was fed by the great-
est of all myth-making movies about jour-
nalism: All the President’s Men, the glam-
orous coupling of Robert Redford and 
Dustin Hoffman as the daring Washington 
Post reporters Woodward and Bernstein 
who exposed the corruption of the Nixon 
presidency Watergate. 

Life, of course, has proved to be less 
simple. Who is the bully and who the 
little guy? I, like more notable reporters 
who preceded me, would find that conun-
drum expressed most powerfully in the 
Israeli-Palestinian conflict. 

In the mid-1990s, I arrived in Jerusa-
lem for the first time – then as a tourist 

– with another potent Western myth at the 

Publish 
it not!
Jonathan Cook



Jonathan Cook

4  |  ColdType  | March 2011

❝ 
A report about 
the suspected 
use by Israel 
of a new 
experimental 
type of tear 
gas against 
schoolchildren 
near 
Bethlehem – 
and earlier in 
Gaza – was 
rejected

gas against schoolchildren near Bethle-
hem – and earlier in Gaza – was rejected. 
Eyewitness testimony I had collected from 
respected French doctors working in local 
hospitals who believed the gas was caus-
ing the children nerve damage – a suspi-
cion shared by a leading international hu-
man rights organization – was dismissed 
as “inadequate.”

The foreign editor also told me he was 
concerned that no other journalists had 
reported the story – leading me to won-
der for the first time in my career whether 
newspapers were actually interested in 
exclusives. I also remember vividly argu-
ing with the foreign desk about another 
story I offered on a new section of the 
wall Israel was starting to build in Jerusa-
lem, on the sensitive site of the Mount of 
Olives, in time for Easter 2004. 

It would block a famous procession 
that had been held for hundreds of years 
by Christian pilgrims every Palm Sunday, 
following the route Jesus took on a don-
key from the Biblical town of Bethany 
into Jerusalem. I was flabbergasted when 
an editor told me that it was of no inter-
est. 

“Readers are tired of stories about the 
wall,” she said, apparently ignoring the 
fact that the story also raised troubling 
concerns about the protection of reli-
gious freedoms and Christian tradition in 
the Holy Land. 

The most disturbing moment profes-
sionally, however, followed my investiga-
tion into the death of a United Nations 
worker, and British citizen, Iain Hook, in 
Jenin refugee camp at the hands of an 
Israeli sniper in 2002. As the only jour-
nalist to have actually gone to the UN 
compound in Jenin in the immediate af-
termath of his death, I was able to piece 
together what had happened, speak to 
Palestinian witnesses and later got access 

had regularly travelled to the Middle East 
from where I dispatched a number of re-
ports. Only when I offered articles about 
Israel itself or the Israeli-Palestinian con-
flict did I sense a reluctance, even a resis-
tance, to publishing them. The standard 
of proof required to print anything criti-
cal of Israel, it became apparent to me, 
was far higher than with other countries. 
Particularly problematic for the Guardian 

– as with other news media – was anything 
that questioned Israel’s claim to being a 
democracy or highlighted the contradic-
tions between that claim and Israel’s Jew-
ish self-definition. 

The Guardian’s most famous editor, CP 
Scott, who is still much revered at the 
paper, was an active and high-profile lob-
byist for Jewish rights in what was then 
Palestine. He was also, as I was occasion-
ally reminded by senior Guardian staff, in-
strumental in bringing about the Balfour 
Declaration – the British government’s 
commitment to the Zionist movement in 
1917 to create a “national home” for the 
Jews in Palestine. 

 Thus, I was not entirely surprised that 
an account I submitted based on my in-
vestigations of an apparent shoot-to-kill 
policy by the Israeli police against its own 
Palestinian citizens at the start of the 
second intifada was sat on for months by 
the paper. Finally, after I made repeated 
queries, the features editor informed me 
that he could not run it because it was no 
longer “fresh.” 

What surprised me more were the ob-
stacles to getting stories into print about 
the worst excesses of the occupation. Was 
it that such incidents hinted – a little too 
much, as far as my editors were concerned 

– at the racist nature of the Jewish state in 
its dealings with Palestinians generally? 

A report about the suspected use by 
Israel of a new experimental type of tear 



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   5 

❝ 
If Hook had 
thrown a 
grenade, it 
would have 
bounced right 
back at him – 
as the sniper, 
who had been 
positioned in 
the apartment 
for several 
hours, must 
have known

critical edge to the Guardian’s coverage of 
Israel – and, from what I saw, had battled 
hard for the privilege. He lobbied for the 
paper to print my article and personally 
took the project under his wing. 

Eventually, the editors relented and re-
served a page for my investigation. How-
ever, when the story was published, it was 
only half the promised length and had 
lost a map showing the improbabilities of 
Israel’s account of Hook’s killing. The for-
eign editors later claimed that they had 
been forced to accept at the very last mo-
ment a half-page ad for the page on which 
my investigation appeared. (I had worked 
on the foreign desk for many years and 
struggle to remember any instance where 
an ad change was made close to dead-
line.) 

The editors had cut the second half of 
the story, the part that contained the evi-
dence I had unearthed. They had printed 
my investigation without details of the 
investigation itself. 

I was suffering similar setbacks with 
other mainstream media. The most signif-
icant was the International Herald Tribune, 
to which I was briefly able to contribute 
opinion pieces. This opportunity came 
chiefly through happenstance. The IHT 
was then owned jointly by the New York 
Times and Washington Post. Because nei-
ther paper was in a position to take full 
control, the IHT’s staff in Paris had an un-
usual degree of independence in deciding 
what to publish in addition to syndicated 
articles from the two parent companies. 

A senior editor in the comment section 
with whom I had worked years before re-
cruited me to the opinion pages in 2002 
and I enjoyed for the first time the op-
portunity to write freely in a mainstream 
newspaper. 

However, a short time later, the Wash-
ington Post sold its share in the Tribune 

to details of a suppressed UN report into 
the killing. 

Israel claimed that the sniper who shot 
Hook in the back believed the UN official 
was really a Palestinian militant holding a 
grenade, rather than a mobile phone, and 
that he was about to throw it at Israeli 
troops. 

My investigation, however, showed 
that the sniper’s account had to be a lie. 
From his position on the top floor of a 
small apartment block overlooking the 
compound, the sniper could not have 
misidentified through his telescopic 
sights either the distinctive red-haired 
Hook or the phone. In any case, Hook 
would not have been able to throw any-
thing from out of the compound because 
it was surrounded by a high concrete wall 
and a chainmail fence right up to the 
metal awning that covered the entire site. 
If Hook had thrown a grenade, it would 
have bounced right back at him – as the 
sniper, who had been positioned in the 
apartment for several hours, must have 
known. 

When I offered the investigation to 
the Guardian’s foreign editor, he sounded 
worried. Again I was told, as if in admo-
nition, that no other media had covered 
the story. But it seemed to me that this 
time even the foreign editor realized he 
was offering excuses rather than reasons 
for not publishing. As I argued my case, 
he agreed to publish a small article look-
ing at the diplomatic fall-out from Hook’s 
killing, and the mounting pressure on the 
UN. He had bought me off. 

Shortly afterwards I recruited Chris 
McGreal, the Guardian’s recently appoint-
ed Jerusalem bureau chief, to my struggle 
to get Hook’s story told. McGreal, the 
paper’s distinguished South Africa cor-
respondent who covered the apartheid 
era, had quickly brought a much keener 



Jonathan Cook

6  |  ColdType  | March 2011

of the issues, and as I became a better 
reporter (according to everything I had 
been taught about the standards of “good 
professional journalism”), the less inter-
est the mainstream media showed in my 
work. It became more and more difficult 
to place my reports in newspapers – to the 
point where I was spending more time ar-
guing the case for a story with an editor 
(and then defending it afterwards), than I 
was researching and writing the story. 

Most freelance journalists forced into 
this position would either have learned 
to tailor their reporting to what was ex-
pected by the news desks or have headed 
off to another conflict zone. I stayed, and 
struggled on with writing, at first chiefly 
for the Arab media and then later as the 
author of three books. 

Managing the war of spin 

Despite the difficulties I experienced, it is 
probably easier to report critically about 
Israel than it ever has been – though I 
am using “easier” in a strictly relative 
sense. It is still fearsomely hard. This new 
tentative openness from the media is in 
part a result of Israel’s recent diplomatic 
and strategic failures. It should be noted 
that I submitted my commentary about 
the land-grabbing wall to the IHT several 
times before it was finally published in 
May 2003. 

The paper’s change of mind came, it 
was clear to me, because President George 
W Bush had just given a speech in which 
for the first time he criticized the wall in 
much the same terms as I was. Since the 
visible collapse of the peace process a de-
cade ago at Camp David, Israel has been 
in the increasingly uncomfortable posi-
tion of not only being but, more impor-
tantly, looking like the rejectionist party 
to the conflict. 

to the Times and a new comment editor 
was appointed. He had been Jerusalem 
bureau chief for the NYT in the late 1990s. 
Rumors suggested he had been eased out 
after Israel’s media lobby groups in the US 
took umbrage at his faintly critical reports. 
I feared he was an unlikely champion for 
my more outspoken commentaries – and 
so it proved. 

As soon as he was installed, the same 
pressure groups – the Committee for Ac-
curacy in Middle East Reporting in Amer-
ica (Camera) and Honest Reporting – be-
gan lobbying against my articles whenever 
they were printed by the IHT. After one of 
my commentaries was published in 2003 
suggesting, far from controversially, that 
the wall Israel was newly building in the 
West Bank was really a land grab from the 
Palestinians, my friend at the paper called 
in shock to say it had provoked “the larg-
est postbag in our history.” (The Anti-
Defamation League had published on its 
website a pro forma letter of complaint 
for its supporters.) 

Finally, the paper felt compelled to de-
vote a page to a selection of the letters of 
protest, all of which made the same objec-
tion to my use of the phrase “Palestinian 
homeland” to describe the territory that 
Palestinians had historically lived on. In 
addition, Camera submitted a complaint 
of several thousand words that listed 10 

“errors” in my 600-word article. 
After I argued my case at length to the 

editors, it was agreed not to publish an 
apology. However, when my next com-
mentary for the IHT was greeted in the 
same manner, my days writing for the pa-
per were over. 

My first three years as a freelance jour-
nalist based in Israel were a rapid lesson 
in the limits of the permissible in report-
ing and commenting on the conflict. As 
I began to gain a deeper understanding 

❝ 
Most 
freelance 
journalists 
forced into 
this position 
would either 
have learned 
to tailor their 
reporting 
to what was 
expected by 
the news desks 
or have headed 
off to another 
conflict zone



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   7 

in Washington were American reporters 
to offer a fuller picture of what is taking 
place and their commentators a better 
assessment of why it is occurring. Israel 
therefore makes significant efforts, as we 
shall see, to put pressure on the journal-
ists themselves. It also targets their news 
editors “back home” because they make 
appointments to the region, set the tone 
of the coverage, approve or veto story 
ideas, and edit and package the reports 
coming in from the field. 

In the more open media environment 
of the past decade, however, Israel has 
also needed to act more aggressively 
against other types of narrators to ensure 
the dominance of its own narrative. It has 
sought to control and limit the scope of 
local information sources on which West-
ern reporters rely, and delegitimize rival 
news platforms that could increase the 
pressure on the Western media to provide 
better-quality coverage. 

Those most immediately in Israel’s 
sights – and in the greatest danger – are 
Palestinian journalists because they live 
and work in the areas Israel wants to 
remain unreported. They are best posi-
tioned to supply the Western media with 
the raw material needed to show Israel’s 
aggression towards the Palestinians, in-
cluding its war crimes, and expose the 
subsequent cover-ups. Next come dissi-
dent Israeli journalists and human rights 
groups who investigate these same in-
cidents and pose the added threat that 
they have greater credibility with the in-
ternational community. And finally there 
are new problems posed by the growing 
number of freelance journalists like my-
self covering the conflict and a new breed 
of citizen journalists and bloggers created 
by the rise of the electronic media. 

Each element of this web of threats 
to Israel’s narrative has required its own 

The impression that Israel has no in-
terest in engaging in meaningful peace 
talks to create any kind of viable Palestin-
ian state – and that it may even need to 
perpetuate its own version of the “war on 
terror” against the Palestinians to main-
tain its legitimacy – has grown with the 
almost complete cessation of Palestinian 
attacks, both the suicide bombers who 
were once dispatched from the West Bank 
and the Qassam rocket attacks from Gaza. 
In order to justify continuing military as-
saults on the Palestinians in the occupied 
territories and its studious avoidance of 
real negotiations, Israel has had to in-
vest an ever larger share of its energies in 
managing and controlling the narrators 
of the conflict – chiefly the Western news 
organizations and their local sources of 
information. 

Although the “spin war” has been con-
ducted on many fronts, it has one central 
goal: to limit criticism of Israel’s conduct 
and evidence of its oppression of the Pal-
estinians in the international media and 
especially in the United States, where, as 
I had discovered, Israel’s lobbyists are at 
their most muscular. Israel needs to main-
tain its credibility in the US because that 
is the source of its strength. It depends 
on billions of dollars in aid and military 
hardware, almost blanket political sup-
port from Congress, the White House’s 
veto of critical resolutions at the United 
Nations, and Washington’s role as a dis-
honest broker in sponsoring intermittent 
talks propping up a peace process that in 
reality offers no hope of a just resolution. 
The occupation would end in short order 
without US financial, diplomatic and mil-
itary support. 

The chief target of Israel’s media war 
is the Western press corps, and especially 
the US media, which could threaten Is-
rael’s improbable narratives and its power 

❝ 
The chief 
target of 
Israel’s media 
war is the 
Western press 
corps, and 
especially the 
US media, 
which could 
threaten 
Israel’s 
improbable 
narratives and 
its power in 
Washington 



Jonathan Cook

8  |  ColdType  | March 2011

in the 1970s in learning about the essen-
tials of the conflict.

In part, Neff suggests, he struggled to 
make sense of what he was witnessing be-
cause of a dearth of reliable information 
in English on Israel’s history and even 
more so on its then less than 10-year-old 
occupation. 

Without a proper context for under-
standing the conflict, he found himself 
vulnerable to the misinformation cam-
paigns of Israeli officials, who claimed 
that the occupations of the West Bank 
and Gaza were entirely benevolent. 

Neff admits he failed to heed the re-
ports of the United Nations, the one body 
regularly investigating and publicizing 
the realities of the occupation. Like other 
foreign correspondents of the time, and 
those of today, Neff regarded the UN as a 
discredited organization, chiefly because 
of successful smear campaigns by Israel. 
Neff paints a disconcerting picture that 
few Western readers could have appreci-
ated at the time: of a press corps that, far 
from mastering the news agenda on Israel, 
largely abided by a part self-imposed, part 
Israeli-dictated news blackout. 

Neff points to a series of episodes that 
contributed to his gradual awakening: a 
solitary critical report in a reputed Brit-
ish newspaper, the Sunday Times, high-
lighting the regular use of torture against 
Palestinians; the leaking to the Hebrew 
media of the 1976 Koenig report, in which 
senior officials laid out suggestions for 
how to rid the country of some of its Pal-
estinian citizens; the role played by one 
Palestinian in Ramallah, Ramonda Tawil, 
who not only supplied him with stories 
but also paid for it with repeated arrests 
and abuse by Israel; and finally his inves-
tigation into an incident in Beit Jala, near 
Bethlehem, in which Israeli soldiers vi-
ciously and without provocation attacked 

organized response and, as will become 
clear, Israel has lost no time in develop-
ing a mixture of sophisticated and blunt 
weapons to to use against the media. That 
has been reflected in a drop in Israel’s 
ranking in recent surveys of press free-
dom. 

In a 2010 index compiled by Reporters 
Without Borders, Israel comes in at 86th 
place for its treatment of journalists in-
side its own borders. That puts it behind 
Lebanon, Albania, Nicaragua and Liberia. 
It was in 132th place – out of 178 coun-
tries – for its repression of journalists out-
side its own territory, chiefly in Palestin-
ian areas. The two Palestinian authorities 
in the West Bank and Gaza were only a 
short distance behind in 150th place. 

An early whistleblower 

The basic principles of media manage-
ment were developed early on by Israel, 
as Donald Neff, the Jerusalem bureau 
chief for Time magazine in the late 1970s, 
has described. In an article for The Link 15 
years ago, he wrote about what he called 
his “epiphany”during three years cover-
ing the Israeli-Palestinian conflict. In fact, 
rather than a single revelation, his epiph-
any came as a series of insights that cu-
mulatively undermined his belief in the 
Zionist narrative he had grown up accept-
ing. His increasingly critical reporting set 
him in opposition to other foreign corre-
spondents in Jerusalem and incurred the 
wrath of Israeli officials and lobbyists in 
the US. His Link essay is fascinating not 
least because of the continuing relevance 
of many of his experiences more than 30 
years later. 

One observation Neff makes, however, 
no longer applies to the current crop of 
foreign correspondents. He notes the dif-
ficulty he faced at the time of his posting 

❝
Few Western 
readers 
could have 
appreciated 
at the time: of 
a press corps 
that, far from 
mastering the 
news agenda 
on Israel, 
largely abided 
by a part 
self-imposed, 
part Israeli-
dictated news 
blackout



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   9 

Partisan reporters 

As Neff suggests, there were few reporters 
of his independent nature in Jerusalem at 
that time. Both he and an earlier free spir-
it – Michael Adams of the Guardian news-
paper – operated largely in a real-news 
vacuum that made their own reporting 
seem improbable to their news editors. 
Adams, who covered the region during 
and immediately after the 1967 Six-Day 
war, recounts at length in his book Pub-
lish It Not his difficulties reporting on the 
brutalities committed against Palestin-
ians in the newly occupied West Bank and 
Gaza. Already his colleagues were terming 
the occupation “the most enlightened in 
history.”

Adams was finally forced out of his job 
when in 1968 he tried to bring to atten-
tion an ethnic cleansing campaign that 
had been carried out a short time earlier, 
under cover of the 1967 war. The Israeli 
army, he learned, had expelled the inhab-
itants of three Palestinian villages near 
Jerusalem, razed their homes and then 
quietly annexed the territory to Israel. To-
day the villagers’ lands are a recreational 
area known as Canada Park, paid for by 
Canadian tax-payers, that is popular with 
ordinary Israelis and widely – and mistak-
enly – assumed to be part of Israel. Like 
Neff, Adams was not only radicalized by 
his experiences but also began to ques-
tion the motivations of other foreign 
correspondents. How could they see the 
same things and yet fail to report them? 

Adams concludes that, in large part, Is-
rael’s narrative was largely unchallenged 
in the Western media not because most 
of the foreign correspondents in Jerusa-
lem were Jews but because they chose to 
identify closely with one side of the con-
flict through their commitment to the 
ideology of Zionism. In many cases that 

Palestinian youths, part of a larger ram-
page conducted by the army across the 
West Bank. 

There was considerable fall-out from 
Neff’s increasingly informed reporting, 
and especially the Beit Jala story. His lo-
cal bureau staff, all of them Israeli Jews, 
grew indignant at his coverage and, over 
the Beit Jala report, actually staged a mu-
tiny. The Israeli media began a campaign 
of vilification against both him and Time, 
and Neff found Israelis, including sources, 
responded to him with a new hostility. 

Back in New York, resentment among 
some staff at the magazine increased, and 
Zionist lobby groups bombarded the of-
fice with complaints. Despite an unexpect-
ed investigation held at the instigation of 
the Israeli president, Ezer Weizman, that 
confirmed Neff’s account of the Beit Jala 
incident, his report was ignored by other 
foreign correspondents, including those 
at the New York Times, the US paper of 
record on which his own editors relied. 

Emotionally and professionally ex-
hausted by the experience, Neff left the 
region shortly afterwards. He concludes 
that he was “heart-broken and discour-
aged by the display of prejudice and un-
professional conduct of my colleagues 
covering the story, whom I had admired. 
Not only would they not have used the 
story if it had been up to them, but after 
Weizman’s confirmation some of them 
confided to me that they had known in 
their hearts from the beginning that the 
story was true. This amazing confession 
struck me as the worst example of bad 
journalism and ugly prejudice I could 
imagine. The experience left me highly 
skeptical about the wisdom of employing 
reporters in areas where they are parti-
sans.” 

❝ 
Adams was 
finally forced 
out of his 
job when in 
1968 he tried 
to bring to 
attention 
an ethnic 
cleansing 
campaign 
that had been 
carried out 
a short time 
earlier, under 
cover of the 
1967 war



Jonathan Cook

10  |  ColdType  | March 2011

ish reporters themselves regard this as 
problematic in a conflict where national 
and ethnic allegiances and pressures are 
so much to the fore. One American jour-
nalist speaking on condition of anonym-
ity told me recently that it was common 
at Foreign Press Association gatherings in 
Israel to hear the “senior, agenda-setting, 
elite journalists” boasting to one another 
about their “Zionist”credentials, their 
service in the Israeli army or the loyal ser-
vice of their children. (None of my sourc-
es, it should be noted, felt able to go on 
the record with such views, fearing it that 
it would be career suicide.) 

He added: “I’m Jewish, married to an 
Israeli and like almost all Western journal-
ists live in Jewish West Jerusalem. In my 
free time I hang out in cafes and bars with 
Jewish Israelis chatting in Hebrew. For the 
Jewish sabbath and Jewish holidays I of-
ten get together with a bunch of Western 
journalists. While it would be convenient 
to think otherwise, there is no question 
that this deep personal integration into 
Israeli society informs our overall under-
standing and coverage of the place in a 
way quite different from a journalist who 
lived in Ramallah or Gaza and whose per-
sonal life was more embedded in Palestin-
ian society.” 

His observations had been prompted 
by revelations earlier this year that Ethan 
Bronner, the New York Times’ bureau chief 
in Jerusalem, had a son serving in the Is-
raeli army. The disclosure, which Bronner 
himself refused to confirm or deny when 
it first broke, briefly provoked a flood of 
complaints to the NYT’s head office. 

A column at the time by the paper’s 
public editor, Clark Hoyt, argued that 
Bronner had a conflict of interest and 
should be reassigned. 

The paper’s editor, Bill Keller, vehe-
mently disagreed: “So to prevent any ap-

included taking Israeli citizenship, serv-
ing in the Israeli army as a reserve soldier, 
or sending their children into the army. In 
claiming citizenship under the Law of Re-
turn, which blatantly privileges the immi-
gration rights of Jews over those of native 
Palestinians (the overwhelming majority 
of whom had been expelled from their 
homes by Israel), these reporters were 
themselves collaborating in the process 
of ethnic cleansing. How could they not 
thereby plunge themselves into the most 
consuming conflict of interest? 

Both Neff and Adams suggest that 
the willful blindness, or self-censorship, 
of most of the press corps ensured non-
Zionist reporters could make no impact 
on the news agenda. Adams’editor at the 
Guardian, who had already been subject-
ed to intense lobbying campaigns against 
Adams by Israeli officials in the UK and 
the paper’s Jewish readers, therefore had 
every reason to find the article about the 
three ethnically cleansed villages implau-
sible. 

Adams writes: “It made it easier for the 
editor to believe that, if I had not actually 
invented the story, I must have at least 
left out of account some justifying fac-
tor; it was only some months later, when 
he sent another correspondent, who was 
not Jewish, out of England that the story 
was confirmed and at last published in 
the Guardian. By then, and as a direct 
result of the argument we had had over 
this episode, the editor had put an end to 
my connection with the Guardian by tell-
ing me that he would never again publish 
anything I wrote about the Middle East.” 

Proving their Zionist credentials 
Surprisingly, the preponderance of Jew-
ish reporters in the Jerusalem press corps 
continues to this day, especially among 
the US contingent. Even a few of the Jew-

❝
Both Neff 
and Adams 
suggest that 
the willful 
blindness, 
or self-
censorship, 
of most of 
the press 
corps ensured 
non-Zionist 
reporters 
could make no 
impact on the 
news agenda



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   11 

est. Most of the NYT’s correspondents in 
the past two decades appear to have been 
Jewish. 

That, whatever Keller argues, should 
be a matter of profound concern to the 
paper and readers who expect fair cover-
age. Even putting aside the issue of the 
likely partisanship of Jewish reporters 
who identify with a self-declared Jew-
ish state either by taking citizenship or 
by serving in the army, any paper ought 
to want to promote a diversity of back-
grounds among its staff. How would the 
NYT credibly explain the decision to al-
low only Chinese-Americans to report on 
Tibet, or to appoint only Catholic Irish-
Americans to cover Northern Ireland, or 
– for that matter – to allow only men to 
write about women’s issues? 

But, more significantly, the NYT’s par-
tisanship on Israel is not simply specula-
tion; it is demonstrated in its reporting. 
Alison Weir of If Americans Knew, a US 
institute for disseminating information 
about the Middle East, has pointed out 
the systematic distortions in the paper’s 
coverage. Some notable examples are the 
fact that international reports on Israel’s 
human right abuses are covered at a rate 
19 times lower than those documenting 
abuses by Palestinians; and Israeli chil-
dren’s deaths are seven times more likely 
to be reported than Palestinian children’s. 
The Times, like other US media, reports 
endlessly on the plight of Gilad Shalit, an 
Israeli soldier held in Gaza, while rarely 
mentioning the 7,000 or so Palestinians – 
including many women and children, and 
hundreds who have never been charged – 
held in Israel’s prisons. Keller goes on to 
comment about Bronner: 

“How those connections [to Israel] af-
fect his innermost feelings about the 
country and its conflicts, I don’t know. I 
suspect they supply a measure of sophis-

pearance of bias, would you say we should 
not send Jewish reporters to Israel? If so, 
what about assigning Jewish reporters to 
countries hostile to Israel? What about re-
porters married to Jews? Married to Israe-
lis? Married to Arabs? Married to evangel-
ical Christians? … Ethical judgments that 
start from prejudice lead pretty quickly 
to absurdity, and pandering to zealots 
means cheating readers who genuinely 
seek to be informed.” 

Keller, of course, willfully ignored 
Hoyt’s point that it was not Bronner’s 
Jewishness that was the central issue; it 
was his emotional commitment to one 
side of the conflict through his son’s army 
service. His reporting was already un-
der scrutiny even before the revelations 
about his son. Bronner had been widely 
criticized for his bias towards the Israeli 
government’s positions, including by the 
media watchdog Fairness and Accuracy in 
Reporting. 

Also, Keller was writing as though 
Bronner was an isolated example of a 
potentially compromised reporter. The 
problem for the NYT and most of the 
rest of the US media, however, is that, far 
from being exceptional, it is the norm for 
them to assign a Jewish reporter to cover 
the Israeli-Palestinian conflict. 

My contact pointed out: “I can think 
of a dozen foreign bureau chiefs, respon-
sible for covering both Israel and the Pal-
estinians, who have served in the Israeli 
army, and another dozen who like Bron-
ner have kids in the Israeli army.” 

The NYT’s other Jerusalem correspon-
dent, Isabel Kershner, is believed to be an 
Israeli citizen and is married to an Israeli. 
A recent predecessor of Bronner’s, Joel 
Greenberg, did reserve duty in the Israeli 
army while he was reporting for the paper, 
apparently a fact known by the editors 
but also not considered a conflict of inter-

❝ 
Keller, of 
course, 
willfully 
ignored Hoyt’s 
point that 
it was not 
Bronner’s 
Jewishness 
that was 
the central 
issue; it was 
his emotional 
commitment 
to one side of 
the conflict 
through his 
son’s army 
service



Jonathan Cook

12  |  ColdType  | March 2011

estate, a prime focus of the Palestinian 
boycott movement. The tour’s dubious 
purpose was to show the settlers’ guests 
how much Palestinians benefit from their 
presence in the West Bank. Was this re-
ally the best use these hectic executives 
could make of their day in the region? But 
there exist more significant reasons why 
the media might prefer Jewish reporters 
in Jerusalem. One is that Israel defines 
even mild criticism of its policies as an-
ti-Semitism, a charge to which the news 
media are still extremely sensitive. Hav-
ing a Jewish journalist, or better still one 
who has demonstrated a commitment to 
Israel through his own or his child’s army 
service, offers some immunity from such 
accusations. 

Another reason is the importance ac-
corded by all news organizations to gain-
ing access to the centers of power. In a 
self-declared Jewish state, as news editors 
understand, Jewish reporters, especially 
those conversant in the tribal language of 
Hebrew, will have a important advantage. 
This is what Keller is obliquely referring to 
when he talks of Jewish reporters cover-
ing the conflict with “sophistication” and 
being able to make “connections.” Keller, 
like other US editors, is not overly con-
cerned that such connections come at a 
very high price. US news media are choos-
ing to employ partisan reporters who are 
dependent on official Israeli sources of in-
formation for news in a system where the 
ultimate professional sin is to be accused 
of anti-Semitism. This is hardly an atmo-
sphere in which fearless independence 
and truth-seeking are likely to flourish.

Silencing Palestinians 

We will return to the pressures – self-
imposed and otherwise – on foreign cor-
respondents. But it is worth considering 

tication about Israel and its adversaries 
that someone with no connections would 
lack.” If true, why would the NYT not also 
want to make sure that it employed a Pal-
estinian or an Arab-American in one of its 
two Jerusalem posts, or even have one of 
its two reporters based in the West Bank 
city of Ramallah? Would that not ensure 
that the Palestinian perspective was re-
ported with an equal “measure of sophis-
tication?” 

There is the obvious danger that, in a 
situation where reporters self-select for 
the Jerusalem beat, it is precisely those 
who identify most closely with Israel and 
the Zionist movement’s goals who will 
be drawn there. But in practice it is the 
news organizations who ultimately make 
such selections, often after journalists put 
themselves forward. Why are they willing 
accomplices to this conflict of interest 
or, at the very least, so blind to it? One 
factor to consider is the degree to which 
the senior staff of newspapers like the 
Times suffer from a similar partisanship. 
Both the paper’s publisher, Arthur Sulz-
berger Jr., and its foreign editor, Susan 
Chira, are Jewish, with the latter believed 
to have family in Israel. This would be of 
little consequence in itself, except for the 
degree to which these senior executives’ 
behavior fuels speculation on their own 
judgments about the conflict. 

In October, for example, the Israeli 
media reported that Sulzberger, Keller 
and Chira had made a 24-hour stop in 
the region. Aside from the inevitable 
meeting with the Israeli and Palestinian 
prime ministers, they appeared to have 
dedicated the rest of their time to a “PR 
tour” organized by the settlers’ council, 
Yesha, that included a visit to a college in 
Ariel that the Israeli government had re-
cently declared the first university in the 
West Bank and to the Barkan industrial 

❝ 
In a self-
declared 
Jewish 
state, as 
news editors 
understand, 
Jewish 
reporters, 
especially 
those 
conversant 
in the tribal 
language 
of Hebrew, 
will have a 
important 
advantage



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   13 

organizations as well as denying them 
permits to enter Jerusalem, where the bu-
reaus are located. As usual, Israel used se-
curity as the pretext for its policy, arguing 
that Palestinians entering Jerusalem and 
Israel might participate in terror attacks. 

Daniel Seaman, the head of the GPO, 
urged the foreign media to recruit Israelis 
instead. 

The loss of the press cards posed both a 
professional and physical threat to Pales-
tinian journalists. They lost the privileges 
they had enjoyed moving through the 
checkpoints and around the West Bank. 
It was also considerably harder for them 
to prove that they were journalists, mak-
ing them more likely targets for soldiers 
as the Israeli army rampaged through the 
West Bank. 

According to the International Federa-
tion of Journalists, three Palestinian jour-
nalists were killed in the occupied ter-
ritories in 2001, the first full year of the 
second intifada, and dozens were injured. 
The dangers to Palestinian reporters have 
hardly diminished over the subsequent 
decade. 

In 2007, Israeli soldiers shot Palestin-
ian journalists from Agence France-Presse, 
the Al-Ayyam newspaper and Al-Aqsa TV. 
Al-Jazeera broadcast footage showing al-
Aqsa’s cameraman, Imad Ghanem, fall to 
the ground after being shot as he was run-
ning from Israeli gunfire holding his cam-
era on his shoulder. As he lay immobile, 
Israeli snipers shot him twice more in the 
legs. Both limbs were later amputated. 

A year later, Fadel Shana, a Reuters cam-
eraman, was killed in Gaza as he filmed 
an Israeli tank firing flechette shells, a 
non-conventional weapon that releases 
thousands of lethal tiny darts. One shell 
was fired at his car, even though it was 
marked “Press.” Amnesty International 
said it suspected Shana had been killed 

first how Israel has responded to the 
challenges posed by a more open media 
environment that has increased – if only 
marginally – the opportunities for Pales-
tinians, dissident Israelis and freelance 
journalists to contribute to mainstream 
news operations. Neff describes how his 
office was staffed exclusively by Israeli 
Jews in the 1970s. That was then gener-
ally the case. But the situation began to 
change during the 1990s as more Pales-
tinians were employed by news bureaus.

There were several reasons: the inter-
national media were keen to cut costs 
and Palestinian staff were cheaper; for-
eign correspondents began heading more 
regularly into the occupied territories and 
needed local fixers and translators to help; 
Israeli civilians were banned by the Israeli 
army from entering much of the occupied 
territories, making them less useful; and 
with the greater demands of television 
and the advent of rolling news, media or-
ganizations needed people on the ground, 
especially Palestinian photographers and 
cameramen, who could capture events as 
they occurred. 

The increasing reliance on Palestinian 
staff was of great concern to Israel, which 
was worried both that more damaging im-
ages of the occupation would reach West-
ern audiences and that the foreign corre-
spondents would become more friendly 
with, and dependent on, their Palestinian 
colleagues. 

Ultimately, that might lead Western re-
porters to become more informed about 
the Palestinian cause. 

Israel responded early in the second in-
tifada. In late 2001 the Government Press 
Office (GPO), a state body that effectively 
licenses journalists to report in Israel and 
the occupied territories, began refusing 
press accreditation to some 450 Palestin-
ian staff employed by international news 

❝ 
The loss of the 
press cards 
posed both a 
professional 
and physical 
threat to 
Palestinian 
journalists. 
They lost the 
privileges they 
had enjoyed 
moving 
through the 
checkpoints 
and around the 
West Bank



Jonathan Cook

14  |  ColdType  | March 2011

as much of the world’s media, making it, 
as Weir points out, “a major determinant 
in what Americans read, hear and see – 
and what they don’t.” 

The Palestinian cameraman told her 
he had recently filmed an unarmed youth, 
Ahmad, being shot in the abdomen by Is-
raeli soldiers in Balata refugee camp, near 
Nablus. He sent the film to AP’s Jerusa-
lem bureau, where it disappeared, never 
to be sent out for broadcast. Later, when 
he tried to get the footage returned, he 
learnt that the tape had been erased by 
the staff. 

Weir visited Ahmad in hospital to con-
firm his injuries. She then went to AP’s 
Jerusalem bureau to speak to its head, 
Steve Gutkin, about the missing tape. He 
told her to speak with the head office in 
New York and threatened to call the Is-
raeli police if she did not leave. Weir spent 
many months trying to get AP’s head of-
fice to explain what had happened to the 
video. Finally she was told: “The official 
response is we decline to respond.” 

The very few Palestinian journalists 
who establish an international reputation 
and manage to report on the conflict un-
mediated by the Israeli-staffed bureaus in 
Israel face different kinds of problems. 

One such reporter is Mohammed Omer, 
based in Rafah, Gaza. He has written regu-
larly for Britain’s leftwing New Statesman 
magazine and the Washington Report on 
Middle East Affairs. In 2008 he won the 
Martha Gellhorn prize for journalism and 
was invited to the awards ceremony in 
London. He was able to attend only after 
Dutch officials intervened to get him an 
exit permit from Gaza and personally es-
corted him out. 

On his return, as he crossed over into 
the West Bank from Jordan on his way 
back to Gaza, he was made to separate 
from his Dutch escort. Taken aside by Is-

deliberately. 
 In the first eight months of 2010, ac-

cording to a study by Wafa, the Palestin-
ian news agency, 101 Palestinian journal-
ists were injured by rubbercoated steel 
bullets, tear gas or sound bombs, and 
52 were arrested by the Israeli army. In 
May, Reporters Without Borders pointed 
out that many of the attacks on jour-
nalists occurred as they filmed Israeli 
soldiers’violence towards Palestinians 
at regular protests against Israel’s illegal 
wall-building on West Bank farmland. 

For example, Hamoudeh Amireh, a 
self-taught cameraman who documents 
Israeli army brutality against demonstra-
tors in his village of Nilin, was shot in the 
leg in September. 

The attacks have not been restricted to 
Palestinian journalists: Al-Jazeera English 
broadcast footage last year of a soldier fir-
ing a tear gas canister directly at one of its 
journalists, Jacky Rowland, as she report-
ed on a protest at the village of Bilin. 

The Foreign Press Association in Israel 
issued a statement in July warning that 
Palestinian journalists were being “ha-
rassed, arrested and attacked”by Israeli 
soldiers at demonstrations against the 
wall. It added that the reporters were be-
ing singled out, “before these forces turn 
their attention to the activists or demon-
strators.” 

Israel’s refusal to issue entry permits to 
Palestinian journalists has ensured that Je-
rusalem bureaus are again heavily staffed 
with Israeli Jews. One effect of this on the 
news available to the Western media has 
been noted by Alison Weir of If Ameri-
cans Knew. On a visit to the West Bank 
in 2004, she heard disturbing testimony 
from a Palestinian cameraman about his 
treatment by Associated Press, the largest 
American news agency. AP supplies news 
reports to thousands of US outlets as well 

❝
He told her to 
speak with the 
head office in 
New York and 
threatened to 
call the Israeli 
police if she 
did not leave



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   15 

face this violence daily, the images and 
our stories rarely travel beyond our bor-
ders. Israel seems intent on hiding its op-
pression of Palestinians under its rule.” 

Dissenting Israelis 

Over the past decade, since the outbreak 
of the second intifada, there has been a 
rapid increase in information about the 
occupation produced in English by Israe-
lis. The reasons include: a rapid growth 
in the number of Israeli human rights 
groups; the greater use of new technol-
ogy to provide same-day translations into 
English of much of the Hebrew press; and 
the improved opportunities for dissident 
Israeli journalists and bloggers to publish 
through the internet. The more extensive 
reporting of the brutalities of the occu-
pation by Israeli sources has fed into the 
pressures on foreign correspondents to 
provide better coverage themselves. Is-
rael has had to respond to this develop-
ment by delegitimizing dissident Israeli 
journalists and rights groups and making 
it much harder for them to operate. 

Traditionally, Israel has tried to con-
strain damaging coverage of its policies 
through the country’s military censor-
ship laws. All articles that might threaten 
Israel’s security – broadly defined – have 
to be submitted to the censor for approval. 
That way, for example, Israel has prevent-
ed its journalists from even admitting the 
existence of the country’s nuclear weap-
ons arsenal. The censor was also busy at 
work during Israel’s month-long attack 
on Lebanon in 2006, severely restricting 
coverage, including of such war crimes as 
the army’s positioning of its artillery in 
civilian areas. But censorship alone has 
not sufficed in a more pluralistic media 
environment. 

The biggest threat to Israel’s narrative is 

raeli security personnel, this is what he 
says took place next: 

“I was stripped naked at gunpoint, in-
terrogated, kicked and beaten for more 
than four hours. At one point I fainted 
and then awakened to fingernails goug-
ing at the flesh beneath my eyes. An of-
ficer crushed my neck beneath his boot 
and pressed my chest into the floor. Oth-
ers took turns kicking and pinching me, 
laughing all the while. They dragged me 
by my feet, sweeping my head through 
my own vomit. I lost consciousness. I was 
told later that they transferred me to a 
hospital only when they thought I might 
die.” 

Before he was beaten, the officers 
from the Shin Bet, Israel’s secret police, 
appeared to be only too aware of who 
Omar was. They insisted he hand over 
his “English pounds” – a reference to the 
£2,500 prize money. Israeli officials later 
explained Omer’s extensive injuries by 
claiming he had “lost his balance”during 
an interrogation over suspicions he was a 
smuggler. 

Other Palestinian reporters are regu-
larly denied permits to leave the West 
Bank and Gaza to prevent them speaking 
to outsiders about the abuses they have 
witnessed and experienced themselves. 
Khaled Amayreh, who has had a long ca-
reer reporting in English for outlets such 
as Al-Ahram and Al-Jazeera, was recent-
ly denied such a permit by Israel even 
though he had been granted an entry visa 
from Germany to attend a media confer-
ence. 

Mohammed Omer concludes: “Could it 
be that despite their tanks, fighter planes 
and nuclear arsenal, Israel is threatened 
by our cameras and computers, which 
give the world access to images and infor-
mation about their military occupation 
of Palestinians? … Although Palestinians 

❝
Other 
Palestinian 
reporters 
are regularly 
denied permits 
to leave the 
West Bank 
and Gaza to 
prevent them 
speaking to 
outsiders 
about the 
abuses 
they have 
witnessed and 
experienced 
themselves



Jonathan Cook

16  |  ColdType  | March 2011

ers, Amira Hass and Gideon Levy, both of 
whom write extensively about the occu-
pied territories, were to be axed. Under a 
barrage of criticism, Amos Shocken, the 
paper’s publisher, stated: “I understand 
there are those readers who want Haaretz 
to look like a protest [manifesto] against 
the occupation … But a newspaper is not 
a protest [manifesto]; it’s a newspaper.” 

Following the complaints, however, 
Hass and Levy continued to feature prom-
inently. Nonetheless, in a climate increas-
ingly hostile to dissent, journalists like 
Hass and Levy have become more mar-
ginalized inside Israel, even while main-
taining their readership overseas. Levy 
observed in a recent interview that the 
Israeli media was “recruiting itself to col-
laborate with the occupation project”and 

“playing a fatal role, mainly in maintain-
ing the occupation and the nationalistic 
and militaristic emotions and sentiments 
in the Israeli society.”

Such emotions are on display against 
reporters who step out of line, such as 
Chaim Levinson, another Haaretz report-
er who has broken many stories about the 
occupation. In August he was filmed be-
ing beaten by soldiers as he tried to report 
on Jewish settlers taking over a building 
in the Palestinian of Jericho. 

The failure to rid Haaretz of its most 
vocal critics of the occupation appears to 
have encouraged a change of approach by 
the authorities. In early 2010 it emerged 
that the paper’s best investigative jour-
nalist, Uri Blau, was in hiding in London 
after the Shin Bet, Israel’s secret police, 
had threatened to arrest him. Blau had 
published a series of scoops over the pre-
vious 18 months that had severely embar-
rassed the army, including by showing 
that it had committed war crimes. 

Many of his reports drew on classified 
information passed to him by a soldier, 

probably posed by Haaretz, Israel’s liberal 
newspaper of record. It has by far the best 
coverage of the occupation and is widely 
relied on by foreign correspondents when 
deciding on their own reports. In recent 
years it has become much more acces-
sible through its English edition, and an 
associated website. 

Nonetheless, the paper has tended to 
limit translations of its Hebrew coverage. 
That policy, sources at the paper tell me, 
reflects both the determination of the pa-
per’s editors to stay within the Israeli con-
sensus as the political climate shifts right-
wards (and thereby avoid accusations 
that the paper is damaging the country’s 
image); and direct pressure from the gov-
ernment. 

The English-language newspaper and 
website fail to translate many of the He-
brew stories that are most embarrassing 
to the Israeli authorities, and remove cer-
tain details from other Hebrew reports 
that present the government or army in 
a harsh light. 

Also noticeable has been the paper’s 
decision to “let go” several prominent 
journalists and columnists known for 
their hard-hitting reports. Thus, Aviv La-
vie, who unearthed a damaging story in 
2003 about Israel running a secret prison 
where torture was routine, disappeared 
from the paper shortly afterwards. The 
paper’s chief reporter, the prize-winning 
journalist Meron Rappaport, who regu-
larly dug up exclusives from the occupied 
territories, was made redundant in 2008. 
(Four years earlier he had been fired by 
the country’s biggest-selling newspaper, 
Yediot Aharonot, which like Israel’s other 
two main newspapers, the rightwing 
Maariv and Hayom, is far less tolerant of 
real journalism.) 

At that time, there were many rumors 
that Haaretz’s two most famous report-

❝
 Levy observed 
in a recent 
interview that 
the Israeli 
media was 
“recruiting 
itself to 
collaborate 
with the 
occupation 
project”and 
“playing a 
fatal role, 
mainly in 
maintaining 
the occupation 
and the 
nationalistic 
and militaristic 
emotions and 
sentiments 
in the Israeli 
society”



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   17 

killed. The first was the efforts of Break-
ing the Silence, a group of former Israeli 
soldiers, to publish the testimonies of sol-
diers who had served in Gaza during the 
attack. Many of these accounts revealed 
irregular behavior by soldiers or evidence 
of war crimes. The second threat was the 
publication of a damning UN report in 
September 2009 by the respected South 
African judge Richard Goldstone. 

Both Breaking the Silence and Gold-
stone were soon being vilified by the Is-
raeli media and government. Rightwing 
groups such as NGO Monitor and Im 
Tirtzu claimed – inaccurately – that much 
of the Goldstone report drew on infor-
mation supplied by Israeli human rights 
NGOs, concluding that these groups had 
therefore been unmasked as “subversive.”

The rightwing groups also argued that 
it was illegitimate for Israeli human rights 
NGOs to receive their funding from over-
seas, and typically from the European 
Union. The clear implication was that, 
through their dependence on European 
funding, the political agendas of the Is-
raeli NGOs had been infected with an 
anti-Semitic prejudice that many Israe-
lis presume is rife in Europe. The foreign 
ministry, for example, called on the Dutch 
embassy to end its funding of Breaking 
the Silence. 

A parallel campaign was also launched 
against the New Israel Fund, another ma-
jor financial contributor to good causes in 
Israel, including to human rights groups. 
NIF is a Zionist Jewish organization that 
aims to promote democratic values in Is-
rael. Its chairwoman in Israel, Naomi Cha-
zan, was quickly turned into a national 
hate-figure as rightwing groups employed 
anti-Semitic imagery on billboards across 
the country, showing her with a horn 
sprouting from her forehead. 

A demand rapidly grew for human 

Anat Kamm. It was her arrest that led 
the Shin Bet to Blau. He was ordered to 
return not only Kamm’s documents but 
also those of all his other sources. Blau re-
fused, presumably more than aware that 
doing so would risk exposing the identity 
of his contacts. After nearly a year in hid-
ing, he returned to Israel in October, after 
the state finally agreed that he would need 
to hand back Kamm’s documents only. By 
press time for this article, it was too early 
to know if he would be prosecuted. 

Nonetheless, whatever the outcome, 
the Shin Bet’s move had two transparent 
goals: to scare off potential whistleblow-
ers from contacting investigative journal-
ists such as Blau; and to warn other re-
porters that they faced a campaign of per-
secution should they follow in Blau’s path. 
This tallied with new policies in the army, 
reported by Haaretz in July, to monitor 
troops’phone calls and require polygraph 
tests to find the source of leaks. As well 
as relying on the Israeli media for stories, 
foreign correspondents have started to 
turn to a growing number of Israeli hu-
man rights groups. 

These organizations issue regular re-
ports on different aspects of the occupa-
tion, and often launch legal cases in the 
courts against Israeli government policy. 
The most famous, such as B’Tselem, Ada-
lah and the Association of Civil Rights, 
are treated as a source of reliable factual 
information by reporters when they com-
pile their stories. This has not gone unno-
ticed by Israeli officials. 

The Israeli government has stepped up 
a campaign against these groups, known 
formally as non-governmental organiza-
tions (NGOs), since summer 2009. That 
was when two major threats emerged to 
Israel’s defense of its savage attack on 
Gaza in winter 2008, in which 1,400 Pal-
estinians, most of them civilians, were 

❝
 The second 
threat was the 
publication 
of a damning 
UN report in 
September 
2009 by the 
respected 
South African 
judge Richard 
Goldstone



Jonathan Cook

18  |  ColdType  | March 2011

tered freelancers or underground “citizen 
journalists” reporting for the internet, to 
cover the conflict. 

The citizen or advocate journalist 
movement emerged at the start of the sec-
ond intifada as a direct result of the great-
er presence in the occupied territories of 
Palestinian solidarity groups, particularly 
the International Solidarity Movement 
(ISM). ISM volunteers who were based in 
Palestinian towns and villages in the West 
Bank and Gaza that became the main 
clashpoints with the Israeli army quickly 
realized that the war crimes they were 
witnessing and photographing were go-
ing largely unreported by the mainstream 
media. Many began filing reports directly 
to the press and the electronic media. 

Their accounts were largely ignored 
by foreign correspondents, but publica-
tion on the internet offered an impor-
tant resource for researchers as well as 
evidence that might one day be useful in 
war crimes trials. Israel responded in the 
same way as it had done to Palestinian 
eyewitnesses: by using violence. 

In a matter of a few months in 2003, 
half a dozen internationals were killed or 
seriously injured by the Israeli army, most 
notably Rachel Corrie, Tom Hurndall, Bri-
an Avery and James Miller. The latter was 
a distinguished cameraman but appears 
to have mistakenly thought he was en-
titled, like the ISM, to “embed” with the 
Palestinians. 

The effect of this spate of deaths and 
injuries was to deter many potential ISM 
volunteers from coming to the region. 
The remaining activists were sought out 
by the army in raids into the West Bank 
and then deported. Israel also increased 
its vigilance at the borders to deny ISM 
volunteers entry. 

On a smaller scale, there have been 
continuing attacks on foreigners who 

rights NGOs to be strictly regulated, with 
tight restrictions on their foreign funding. 
Legislation originally proposed in early 
2010 and supported by the government 
was designed to force the NGOs to register 
as political parties and declare their for-
eign funding whenever staff spoke public-
ly. Failure to comply with the regulations 
would have landed the NGO’s staff in jail. 

The bill resurfaced in October, having 
been watered down by a ministerial com-
mittee. It, however, still requires strict fi-
nancial reporting by human rights NGOs 
of any foreign donations made to them, at 
the pain of heavy fines for failure to do so. 
So far it is unclear whether the legislation 
will also seek to disqualify the NGOs from 
assisting in international inquiries such 
as Goldstone’s. 

One of the bill’s authors, Zeev Elkin, 
has said the legislation will “prevent a re-
currence of the Goldstone report, which is 
mostly based on material provided by Is-
raeli organizations ... financed by foreign 
states. The NGOs sometimes cooperate 
with foreign bodies that use them to infil-
trate messages or acts opposed to Israeli 
interests.” 

Sidelined freelancers 

If one figure has come to personify Israel’s 
overtly hostile attitude towards indepen-
dent reporting it has been Daniel Seaman, 
the “acting” head of the Government 
Press Office for a decade until his removal 
in October 2010. Seaman was replaced by 
Oren Helman, a former political adviser 
to the current rightwing prime minister, 
Benjamin Netanyahu, and a man ex-
pected to continue Seaman’s legacy. In 
his 10 years, Seaman firmly established 
the GPO’s ethos, developing a system of 
regulation that weakened the ability of 
independent journalists, whether regis-

❝ 
In a matter of 
a few months 
in 2003, 
half a dozen 
internationals 
were killed 
or seriously 
injured by the 
Israeli army, 
most notably 
Rachel Corrie, 
Tom Hurndall, 
Brian Avery 
and James 
Miller



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   19 

new strategy towards freelancers – to-
gether with an implicit threat to foreign 
correspondents – began to emerge clearly 
during the socalled disengagement from 
Gaza in 2005, the removal of a few thou-
sand Jewish settlers from the enclave. Is-
rael required any journalist who wanted 
to cover the disengagement to apply to 
the GPO for a place on a limited number 
of buses that the army was allowing into 
Gaza each day. Because the enclave was 
entirely sealed off by an electronic fence 
and the army, reporters were forced to 
rely completely on the GPO’s goodwill for 
one of the few places. 

At the time, I wrote an open letter 
to newspaper editors explaining why I 
would not be among the reported 3,000 
journalists seeking to get into the Gaza 
settlements: 

“I am opposed in principle to the idea 
of being shepherded around by the army 
while covering this event. How is this not 
just another form of ‘embedding’? But in 
any case I am told seats on the coaches 
will be extremely limited, maybe only a 
few dozen, and are bound to be snapped 
up by the media big-hitters. Independent 
journalists like myself, particularly ones 
who have not curried favor with the Is-
raeli authorities in the past, are almost 
certain to be left out of the running. I 
suspect, however, that a ‘pool reporter’ 
more favored by Israel will be sure to find 
a seat and doubtless will be offering copy 
to those media not represented by their 
own correspondent.” 

The GPO’s handling of the disengage-
ment was a warning to journalists that, in 
circumstances where Israel was increas-
ingly controlling entry to the occupied 
territories, those who were out of favor 
with the authorities could be denied the 
access they needed to do their job. That 
lesson would be reinforced even more 

stand alongside Palestinians at protests 
and witness the brutality they face. 

In May, Emily Henochowicz, a 21-year-
old American Jew, lost an eye at an Israeli 
checkpoint as she demonstrated against 
Israel’s killing of nine passengers aboard 
an aid flotilla to Gaza. A soldier fired a 
stun grenade into her face at close range. 
Israel’s treatment of the passengers on 
board the flotilla’s lead ship, the Mavi Mar-
mara, encapsulated many of the military’s 
standard operating procedures towards 
independent journalists. In September a 
UN inquiry revealed that two of the nine 
passengers who were killed, including an 
American citizen, Furkan Dogan, were 
shot dead as they filmed the violence of 
Israeli commandos who boarded the ship. 
Israel then confiscated all media equip-
ment from passengers, which has never 
been returned. A few edited excerpts of 
video and audio tape – including at least 
one that is known to have been doctored 

– were released by Israel to bolster its case 
that the commandos were the ones at-
tacked. 

The GPO has developed a parallel strat-
egy to limit the ability of registered free-
lance journalists to operate in the occu-
pied territories. Freelancers pose a bigger 
potential threat to Israel’s narrative than 
the established foreign press corps. They 
less often have personal ties to Israel and 
its Jewish identity; they are less depen-
dent on official – Israeli – sources of infor-
mation and are therefore more likely to 
report things from the ground; and they 
are generally younger, more idealistic and 
more desperate to make a name for them-
selves by finding stories other reporters 
have missed, including ones that involve 
risk-taking. Freelancers began arriving in 
greater numbers at the start of the second 
intifada as the Western media’s interest 
in the failed peace process grew. Israel’s 

❝ 
Freelancers 
pose a bigger 
potential 
threat to 
Israel’s 
narrative than 
the established 
foreign press 
corps



Jonathan Cook

20  |  ColdType  | March 2011

have a formal written assignment from 
an accredited news organization before-
hand. In practice, such requirements ex-
clude almost all freelancers and end one 
of their main professional roles: seeking 
out stories the staff correspondents have 
overlooked. 

Israel also denies “Israeli” journalists 
access to Gaza and areas of the West Bank, 
on the grounds that it is for their own 
protection. This rule applies to critical re-
porters like Hass and Levy. Also included 
as “Israelis” are journalists like myself, 
who are not Jewish and do not have Is-
raeli citizenship. However, my residency 
permit – issued because of my marriage 
to a Palestinian citizen of Israel – is used 
as grounds to deny me entry to restricted 
areas. 

In 2006 it became clear that most free-
lance journalists were being denied both 
press cards and work visas, thereby ef-
fectively denying them the right to con-
tinue residing in Israel. This was done by 
extending strict laws on foreign workers 
to include journalists. The Foreign Press 
Association estimates that in recent years 
more than 90 per cent of its freelance 
members have lost their cards. Explain-
ing the new policy, Seaman told Haaretz: 

“There have been many cases when jour-
nalists have been illegal residents.”In the 
first year of implementation of the rule, 
more than 60 freelance journalists were 
reported to have been denied work visas 
and lost their press cards. 

The true aim of the rule change was 
revealed in the case of Joerg Bremer, the 
Frankfurter Allgemeine Zeitung’s corre-
spondent. Like many journalists, free-
lance and staff alike, Bremer had been 
residing for many years in Israel on a 
regularly renewed work visa. He had 
probably done so, like many other corre-
spondents, because his other option – ap-

firmly after the 2006 Lebanon attack, 
when Israel believed it had received too 
much critical coverage because of its “lib-
eral” policy towards the media. It then ef-
fectively punished the whole press corps 
by sealing off Gaza to all correspondents 
for the three weeks of its attack in winter 
2008. In the end, only 15 correspondents 
selected by the Israeli army were allowed 
to enter Gaza “embedded” with troops in 
the very last days of the operation. In re-
sponse, the Foreign Press Association in 
Jerusalem issued a statement: “The un-
precedented denial of access to Gaza for 
the world’s media amounts to a severe 
violation of press freedom and puts the 
state of Israel in the company of a hand-
ful of regimes around the world which 
regularly keep journalists from doing 
their jobs.” 

Seaman took a different view: “Any 
journalist who enters Gaza becomes a fig 
leaf and front for the Hamas terror organi-
zation, and I see no reason why we should 
help that.” Seaman’s real goal, however, 
was to stop the reporting of war crimes 
being committed by Israeli troops in Gaza. 
He was largely successful. As the New York 
Times noted at the time, the hundreds of 
foreign journalists who were barred from 
entering Gaza had only “access to Israeli 
political and military commentators ea-
ger to show them around southern Israel, 
where Hamas rockets have been terroriz-
ing civilians.” 

Today it is impossible for freelance 
journalists without a GPO card to get into 
Gaza – the ban also technically applies 
to many areas of the West Bank, though 
ingenious reporters can usually find a 
way to get around the checkpoints there. 
From conversations with journalists, it ap-
pears that unwritten regulations require 
that freelance reporters wanting to enter 
Gaza not only have a GPO card but also 

❝ 
Israel also 
denies 
“Israeli” 
journalists 
access to 
Gaza and 
areas of the 
West Bank, on 
the grounds 
that it is for 
their own 
protection



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   21 

ences of Yngvil Mortensen, a Norwegian 
reporter. In 2007, when she was on con-
tract with the Dagbladet newspaper, she 
spent 11 months battling the GPO to have 
her press card renewed. In the end, the 
card was issued but only after interven-
tions by the Norwegian foreign minister, 
the Norwegian journalists’ syndicate, an 
Israeli lawyer and the Foreign Press Asso-
ciation. 

Mortensen says: “The real problem, I 
believe, is my coverage of the Palestinian-
Israeli conflict. The Israeli embassy in 
Oslo in December 2006, at the same time 
as I applied to renew my Israeli press card, 
wrote an op-ed in Dagbladet, covering a 
whole page, where they accused me of 
one-sided coverage. Their op-ed was a re-
action to a commentary I wrote two weeks 
earlier about a massacre in Beit Hanoun 
[in Gaza], where I among many things 
asked if it is accidental that so many civil-
ians generally are killed in Israeli military 
operations.” 

When she was awarded a three-month 
assignment to cover the Palestinian ter-
ritories for the daily Klassekampen news-
paper in early 2010, Mortensen again 
followed the procedure of applying for 
a GPO card. The staff told her it would 
be difficult because she was a freelancer 
rather than a staff journalist. Later she re-
ceived a letter from Seaman declining her 
application, stating that she had failed to 
meet the GPO’s criteria, though no expla-
nation of how was offered. 

She applied to the appeals committee, 
pointing out that she had in fact met all 
the written requirements. Later in the 
year, the committee rejected her appeal, 
although only on the grounds that her 
request “was no longer relevant” because 
the period for which she had requested 
the press card had expired. The commit-
tee did nothing to examine or question 

plying for Israeli residency or citizenship 
– would have made him ineligible to travel 
through much of the Arab world and also 
denied him entry to Gaza. Technically, Is-
raeli law allowed him to reside in Israel 
on a work visa for only five years. Tradi-
tionally, however, Israel had not enforced 
the law in the case of two professions: 
journalists and academics. 

 Seaman decided to change that policy. 
In 2006 Bremer, who had been in Israel 
for 15 years, discovered that for the first 
time his visa was not being renewed au-
tomatically. Instead his case would be re-
viewed by a new committee. Concerned, 
Bremer contacted Seaman, who told him: 

“Of course you’ll get it, but there are some 
we don’t want, and that’s why I like the 
committee.” 

Bremer told a Haaretz reporter that he 
considered the use of a committee in this 
manner “political.” “It’s not right for the 
permit to be a matter for a committee, a 
favor. The foreign journalists can’t have 
the same status as foreign workers.”

When Seaman was confronted with 
Bremer’s comments, he responded with a 
series of angry outbursts: “I told him not 
to make noise … I feel like screwing him 
over just because of this … He’s a piece 
of shit.” 

Bremer had understood that the pur-
pose of the committee was to weed out 
most freelance journalists, as well as 
some staff journalists considered hostile 
to Israel, by denying them work visas. The 
policy would also make other foreign cor-
respondents aware that their continuing 
presence in Israel was dependent on the 
favor of the GPO. It was, like the places on 
the Gaza buses, a very blatant attempt to 
impose a patronage system. 

Such a system is most definitely now in 
place. The GPO’s power over even estab-
lished journalists is typified by the experi-

❝ 
 She received 
a letter from 
Seaman 
declining her 
application, 
stating that 
she had failed 
to meet 
the GPO’s 
criteria, 
though no 
explanation 
of how was 
offered



Jonathan Cook

22  |  ColdType  | March 2011

Weiss at Mondoweiss and Richard Silver-
stein at Tikun Olam. Weiss has helped to 
establish and nurture an online commu-
nity of mainly Jewish writers that speaks 
with a refreshing clarity about the Israeli-
Palestinian conflict and the power of the 
Israel lobby in the US. Silverstein, mean-
while, has broken several important sto-
ries about Israel leaked to him by Israeli 
journalists who could not report the is-
sues themselves because of the increasing 
use of gag orders and censorship. 

The readership for these overseas blogs, 
including among Israelis, is steadily rising. 
The sites are also freeing Israeli bloggers 
to become more outspoken: they can re-
lay back to Israeli audiences information 
from foreign websites without the risk of 
being first to break censorship rules. Also 
making an impact is the slow rise of non-
Western media in English. The most sig-
nificant is Al-Jazeera, a Qatar-based me-
dia company that has now both a website 
and a TV channel in English. Al-Jazeera, 
both its English and Arabic channels, is 
deeply disliked by the Israeli authorities 
(as it is by the Palestinian Authority). 

Not surprisingly, the English channel 
has struggled to find cable distribution 
deals in the US. However, it is demon-
strating that a new model of critical but 
professional reporting about Israel in the 
mainstream is possible. Other TV chan-
nels that are attracting growing audiences 
are PressTV from Iran and Russia Today. 
Perhaps of greatest concern to Israel is 
that these new media platforms are feed-
ing an interest in a potentially formidable 
and unifying new campaign against Israel 
for BDS – shorthand for boycott, divest-
ment and sanctions. 

Ranged against these new upstart forc-
es are Israel’s powerful and entrenched 
lobby groups. As well as political groups 
such as AIPAC targeting the US Congress 

the grounds on which the GPO had ar-
rived at its original decision. 

Another freelance journalist, Lisa Gold-
man, submitted a complaint against Sea-
man to the Civil Service Commission in 
2006 following her visit to the GPO of-
fice to get a routine renewal of her press 
card. After an altercation in which she 
was threatened and sworn at by Seaman, 
she asked to see his boss. In her letter of 
complaint, she said he responded: “I am 
not accountable to anyone. I make all 
the rules. And just the fact that you have 
asked me this question means you will 
never receive a GPO card again.” He also 
told her he would have her investigated 
by the Shin Bet, the domestic intelligence 
service. 

Fellow correspondents warned Gold-
man against lodging a formal complaint 
against Seaman, saying he would seek to 
ruin her career in Israel. “Several of my 
colleagues reported having experienced 
or witnessed similar confrontations with 
Mr Seaman. They all said that my only 
option was to write a letter of apology 
(one friend told me I should ‘crawl’). The 
consensus opinion is that Mr Seaman is a 
civil servant who has become corrupted 
and sadistic by his power and by the fact 
that he does indeed seem to be unac-
countable.” 

The hasbara offensive 

The final battleground in Israel’s “spin 
war” is outside Israel – on internet sites 
and in overseas newsrooms, especially 
those in the US and those with a global 
reach. 

On the one side, there are many new 
media platforms for distributing informa-
tion about the occupation. Increasingly 
important are blogs – especially ones by 
dissident American Jews such as Philip 

❝ 
The final 
battleground 
in Israel’s 
“spin war” is 
outside Israel 
– on internet 
sites and in 
overseas 
newsrooms, 
especially 
those in the 
US and those 
with a global 
reach



Publish it not!

March 2011  |  ColdType  |   23 

around the world for film festivals and 
food and wine galas featuring Israeli 
products. Israel has also encouraged the 
media to focus on Israel’s innovations in 
hitech industries and stem-cell research. 
One venture is Israel21c, whose “mission 
is to focus media and public attention on 
the 21st century Israel that exists beyond 
the conflict”. 

It is reported to be working closely 
with AIPAC. Israel21c’s success in manip-
ulating coverage by the mainstream me-
dia was signaled by the recent news that 
CNN had broadcast 15 of the group’s pre-
packaged videos over the previous year – 

“reaching millions of viewers worldwide,”, 
as Israel21c boasted on its website. 

In a press release, Israel21c added: 
“Other encouraging stories chosen by CNN 
this year describe a mixed Jewish-Arab 
choir that practices its message of coexis-
tence out loud, and a group of Palestinian 
and Israeli midwives working together to 
ensure that pregnant mothers in Israel 
and the Palestinian territories have safe 
and natural births. Rather than portray-
ing Israel as a place of conflict and strife, 
these stories have highlighted Israeli ac-
complishments in science and technology, 
arts and culture, and philanthropy.” 

It is beyond the scope of this article to 
examine in detail the extent of Israel’s 
recent success in bringing into line the 
global news providers and their 24-hour 
rolling services. The chief target has been 
the BBC, the influential British-based 
public broadcaster that has a large inter-
national audience for its TV, radio and in-
ternet sites. The popular mood in Britain 
has turned rapidly against Israel over the 
past decade, and Israel appears to have 
been fearful that the BBC might reflect 
such sentiments. But after much behind-
the-scenes pressure from the Israeli for-
eign ministry and its lobbyists, the BBC 

and the White House, there are sophis-
ticated media lobbies like Camera and 
Honest Reporting. Their job is to intimi-
date reporters in Israel by targeting their 
less-knowledgeable editors overseas with 
mass letterwriting campaigns and official 
complaints. A visit to Camera’s website, 
for example, shows a long list of the most 
important foreign correspondents in Is-
rael over the past two decades. Each has 
been on the receiving end of one or two 
major complaints – enough usually to 
bring them into line. Reporters worry that 
too many such complaints to their bosses 
will start to undermine the paper’s confi-
dence in them. 

But while Camera and Honest Report-
ing have long been targeting any signs 
of critical reporting in the mainstream 
media, new pro-Israel lobbies have been 
needed to counter threats from the elec-
tronic media and the BDS movement. One 
influential Israeli think-tank, the Reut 
Institute, has termed these new global 
forces a “delegitimization challenge”to 
Israel. The problem was addressed, in 
particular, at Israel’s annual security con-
vention at Herzliya in early in 2010 at ses-
sions entitled, for example, “Winning the 
Battle of the Narrative”and “Soft Warfare 
against Israel.” The key message at these 
meetings was that the traditional Israeli 
practice of “hasbara” – a Hebrew term 
usually translated as “explanation”but 
really meaning “propaganda” – had to be 
reinvented for the new age. 

The Israeli government first identified 
the threats posed by the new media to its 
mainstream narratives back in 2005, ar-
guing that the country must “improve the 
country’s image abroad – by downplaying 
religion and avoiding any discussion of 
the conflict with the Palestinians.”

This led to a new campaign, “Brand 
Israel,” that has targeted major cities 

❝ 
One venture 
is Israel21c, 
whose 
“mission is to 
focus media 
and public 
attention 
on the 21st 
century Israel 
that exists 
beyond the 
conflict”



Jonathan Cook

24  |  ColdType  | March 2011

veteran BBC presenter, Jane Corbin. With 
a largely Israeli crew, Corbin again offered 
several “exclusives,” including being 
present during a training exercise by the 

“secretive” commando unit that stormed 
the Marmara, and interviews with the 
commandos themselves. 

The illegality of invading a ship in in-
ternational waters was not discussed, nor 
was Israel’s theft of the passengers’ media 
equipment. There was no warning that 
video footage shown in the documentary 
was selectively edited by the Israeli gov-
ernment. Audio tape of passengers tell-
ing the Israeli commandos to “Go back to 
Auschwitz” that Israel is known to have 
doctored was presented as authentic, with 
Corbin even stating that the insults were 

“a warning sign.” 
Certainly this approach looks as if it 

will be a key element in Israel’s future me-
dia strategy. As its grip on the narrative 
coming directly out the region weakens, 
it will fight harder to ensure that report-
ers of all kinds covering the conflict come 
under intensified pressure. But Israel is 
also likely to try to bypass local journal-
ists as much as possible, selling its image 
and discredited myths to those least in a 
position to question or doubt them. Edi-
tors from the overseas news organizations 
should be among those who can be more 
easily swayed. 

Israel may be struggling to keep its 
critics at bay, but its Watergate moment 
is still far off. 

has moved in precisely the opposite di-
rection – sometimes to a degree that has 
shocked the British public and even the 
British government. 

Most notable was its refusal in 2009 to 
broadcast an appeal for that year’s select-
ed charitable cause – helping the home-
less and sick in Gaza after Israel’s 2008 
winter attack. 

The BBC claimed for the first time in 
more than 20 years of running such ap-
peals – part of its public service remit – 
that doing so would compromise the 
organization’s “neutrality.” Other signs 
of the BBC’s loss of nerve are its aban-
donment of truly independent documen-
taries on Israel. Instead in recent years it 
has accepted “soft”documentaries from 
Israeli production crews. 

Israeli film-makers have had great suc-
cess offering as their chief selling-point 
to the BBC various dubious “exclusives” 

– typically “rare”interviews with senior 
military people and views inside Israel’s 
war rooms “for the first time ever.”

Israeli film-maker Noam Shalev, who 
has specialized in these kinds of produc-
tions, has made faux-documentaries like 
the 2006 “Will Israel bomb Iran?” that 
have offered little more than Israeli for-
eign ministry propaganda. 

“Death in the Med”, the BBC’s investi-
gation in August 2010 into the killing of 
nine passengers aboard the Mavi Mar-
mara followed the same compromised 
format, even though it was fronted by a 

❝ 
The illegality 
of invading 
a ship in 
international 
waters was 
not discussed, 
nor was 
Israel’s 
theft of the 
passengers’ 
media 
equipment



www.coldtype.net

Writing worth  
reading from 

around the world

ColdType


