
Hugo Chavez
and RCTV
– tilting
the balance
against
‘the bad guy’
DAVID EDWARDS

ColdType



ColdType
WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

www.coldtype.net

David Edwards is co-editor, with David Cromwell,
of the British media watchdog, Medialens
(www.medialens.org)

Their book, Guardians of Power: The Myth Of The Liberal

Media, was published last year by Pluto Books

© David Edwards 2007



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 3

Venezuelan president Hugo Chavez
has long been demonised by the Western media as a “leftist firebrand”
(The Independent), “Venezuela’s demagogue” (Washington Post), and

as a “militaristic strongman“ (Financial Times).
No surprise, then, that Chavez’s decision not to renew the licence of Radio Caracas

Television (RCTV) has elicited outrage across Britain and America. In an article titled,
‘”He is losing the country’s respect”,’ Catherine Philp wrote in the Times:

“The move has fuelled accusations that Mr Chavez is moving towards an
increasingly authoritarian rule and is quashing dissent against his ‘socialist revo-
lution‘.” (Philp, ‘”He is losing the country’s respect”,’ The Times, May 29, 2007)

The Washington Post described the action as an attempt to silence opponents, sup-
plying further “proof” that Chávez is a “dictator”. (FAIR, Media Advisory, ‘Coup Co-
Conspirators as Free-Speech Martyrs – Distorting the Venezuelan media story,’ May 25,
2007; http://www.fair.org/index.php?page=3107)

One might think from these comments that Chavez is indeed behaving like a stereo-
typical “strongman”. So why is he refusing to renew the licence?

According to CNN reporter TJ Holmes the motive lies in the fact that RCTV “has
been critical of his government” (Ibid). The Associated Press also stressed that RCTV
“has been critical of Chávez”. (Ibid) A Guardian headline carried the same emphasis:
“Chavez silences critical TV station – and robs the people of their soaps.” (Rory Carroll,
The Guardian, May 23, 2007) A Financial Times news report was titled: “Chavez pulls
plug on dissenting TV station.” (Benedict Mander, Financial Times, May 9, 2007)

These and similar claims have given the impression that Chavez is simply crushing



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 4

dissent. An Independent leader came closer to the truth:
“President Chavez has long detested RCTV, accusing it of helping to incite a
coup against him in 2002.“ (Leader, ‘A show of intolerance,’ The Independent,
May 30, 2007)

As this suggests, the problem with RCTV does not revolve around political differ-
ences with Chavez; it revolves around RCTV’s attempts to overthrow the democratical-
ly elected government of Venezuela.

A consistent theme of media reporting has been to ascribe this “accusation” to
Chavez personally. Thus the Independent wrote of the “station, which Mr Chavez
believes was plotting against him”. (‘Anti-Chavez protesters clash with police,’ The
Independent, May 29, 2007)

The Times reported: “President Chavez withdrew its licence, accusing the network
of ‘coup plotting‘”. (Philp, op. cit)

Likewise the Financial Times: “Chavez has repeatedly alleged that it supported the
[2002] coup...” (Richard Lapper, ‘TV channel axed in latest Chavez drama,’ Financial
Times, May 26, 2007)

And the BBC: “He [Chavez] says they were involved in a coup that nearly toppled him
five years ago.” (James Ingham, ‘Venezuelans protest over TV issue,’ BBC Online, May 27,
2007; http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/ americas/6695769.stm)

These media reports thus all distort the truth by attributing a mere “claim” to
Chavez, someone they have all previously demonised as an authoritarian “strong-
man”. This earlier demonisation acts to undermine the credibility of the charge against
RCTV in readers’ minds, so reinforcing the bias of ostensibly balanced reporting
against the Venezuelan government. Robert McChesney and Mark Weisbrot explain:

“This is a common means of distorting the news: a fact is reported as accusation,
and then attributed to a source that the press has done everything to discredit.”
(McChesney and Weisbrot, ‘Venezuela and the Media: Fact and Fiction,’
Common Dreams, June 1, 2007;
http://www.commondreams.org/archive/2007/06/01/1607/)

Consider, for example, that the BBC’s Ben Brown said of Saddam Hussein:
“He claims UN sanctions have reduced many of his citizens to near starvation –
pictures like these [of a malnourished baby and despairing mother] have been a
powerful propaganda weapon for Saddam, which he’ll now have to give up.”
(Brown, BBC News, June 20, 1996)

And ITN’s John Draper:



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 5

“The idea now is targeted or ‘smart’ sanctions to help ordinary people while at
the same time preventing the Iraqi leader from blaming the West for the hard-
ships they’re suffering.” (Draper, ITN, 22:30 News, February 20, 2001)

And the Observer:
“The Iraqi dictator says his country’s children are dying in their thousands
because of the West’s embargoes.” (John Sweeney, ‘How Saddam “staged” fake
baby funerals,’ The Observer, June 23, 2002)

Viewed from the perspective of honest reporting, the opinion of Saddam Hussein –
a thoroughly demonised and non-credible source – was irrelevant to an analysis of the
effects of sanctions. A range of very credible reports from the United Nations, aid agen-
cies and human rights groups all blamed mass death in Iraq on sanctions. These were
the views that mattered for anyone who cared about the truth.

Likewise, it is a simple fact, not a claim, that RCTV was deeply complicit in the 2002
military coup – and the views of the West’s Venezuelan bete noire should be placed
front and centre only if we are content for media demonisation to undermine this truth.

A climate of transition – overthrowing Chavez
In a rare example of media honesty, the Los Angeles Times reported at the end of May
that RCTV had initially been focused on providing entertainment:

“But after Chavez was elected president in 1998, RCTV shifted to another
endeavour: ousting a democratically elected leader from office.” (Bart Jones,
‘Hugo Chavez versus RCTV – Venezuela’s oldest private TV network played a
major role in a failed 2002 coup,’ Los Angeles Times, May 30, 2007;
http://www.latimes.com/news/opinion/commentary/la-oe-jones30may
30,1,5553603.story?ctrack=1&cset=true)

Controlled by members of the country’s ruling elite, including station chief Marcel
Granier, the channel saw Chavez’s “Bolivarian Revolution” in defence of Venezuela’s
poor as a threat to established privilege and wealth.

Thus, for two days before the April 11, 2002 coup, RCTV cancelled regular program-
ming and instead ran constant coverage of a general strike aimed at ousting Chavez. A
stream of commentators delivered fierce criticism of the president with no response
allowed from the government. RCTV also ran non-stop adverts encouraging people to
attend anApril 11 march aimed at toppling the government and broadcast blanket cov-
erage of the event. When the march ended in violence, RCTV ran manipulated video
footage falsely blaming Chavez supporters for the many deaths and injuries.



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 6

On the same day, RCTV allowed leading coup plotter Carlos Ortega to call for
demonstrators to march on the presidential palace. After the overthrow appeared to
have succeeded, another coup leader, Vice-Admiral Victor Ramírez Pérez, told a jour-
nalist: “We had a deadly weapon: the media. And now that I have the opportunity, let
me congratulate you.“Another grateful leader remarked: “I must thank Venevisión and
RCTV.” (Fair, op. cit)

RCTV news director Andres Izarra later testified at National Assembly hearings on
the coup attempt that he had received clear orders from superiors at the station:

“Zero pro-Chavez, nothing related to Chavez or his supporters... The idea was to
create a climate of transition and to start to promote the dawn of a new country.”
(Bart Jones, op. cit)

While the streets of Caracas erupted with public outrage against the coup, RCTV
turned a blind eye and showed soap operas, cartoons and old movies instead.

On April 13, 2002, RCTV’s Marcel Granier and other media moguls met in the
Miraflores palace to offer their support to the country’s new dictator, Pedro Carmona
who, at a stroke, demolished Venezuela’s democratic institutions – eliminating the
Supreme Court, the National Assembly and the Constitution.

Finally, when Chávez returned to power (April 13, 2002), the commercial stations
again refused to cover the news.

In a leader titled, ‘Chavez clampdown: Closing TV station is part of pattern of
authoritarianism,’ the Financial Times observed in May:

“The closure limits freedom of expression and reflects the arbitrary and authori-
tarian approach that has come to characterise Mr Chavez’s government. In a
region where the media have been becoming more open in recent years after the
dark period of military rule in the 1970s and 1980s, this is a backward and wor-
rying step.” (Leader, Financial Times, May 29, 2007)

The irony is bitter indeed. It was a “backward and worrying step” of exactly this
kind that RCTV attempted to impose on Venezuela by means of a military coup. As the
coup appeared to have succeeded in April 2002, the Financial Times helped create “a
climate of transition“ for British readers:

“But while the Chavez administration was hobbled by inefficiency, a lack of sup-
port across class lines and an inability to tackle the country’s economic problems
and rising crime rate, it was Mr Chavez’s overbearing and authoritarian style
that analysts said transformed the public’s resigned acceptance of an ineffectual
government into an active desire among a majority to see it removed.” (Richard
Lapper and Andy Webb-Vidal, ‘Militaristic president falls victim to military



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 7

revolt,’ Financial Times, April 13, 2002)

As for the Venezuelan media’s involvement in this “backward and worrying step”,
the Financial Times had no complaints, other than to comment:

“An example of Mr Chavez’s militaristic style has been his confrontational rela-
tionship with the local media, particularly television. On Tuesday, when the
business sector and union confederation began what was then a 24-hour strike,
the state began interrupting broadcasts that showed the success of the work
stoppage with turgid interviews with ministers and old video footage of oil
wells operating normally.” (Andy Webb-Vidal, ‘Chavez tests limits of nation’s
patience,’ Financial Times, April 12, 2002)

The liberal media – often considered great bastions of democracy and honest report-
ing – queued up to present the overthrow of Chavez as an inevitable response to his
alienating authoritarianism and multiple failures. With Chavez apparently gone for
good, Alex Bellos wrote in the Guardian of “the leftwing firebrand”:

“Mr Chavez was elected in 1998 on a wave of popular support and quickly
established a reputation as Latin America’s most charismatic leader. But his pop-
ularity plummeted as he antagonised almost every sector of society and failed to
improve the lot of the poor.”

Bellos concluded:
“Mr Chavez polarised the country by his attacks on the media and Roman
Catholic church leaders, his refusal to consult with business chiefs and his failed
attempt to assert control on the unions. The US accused his government of pro-
voking the crisis by ordering its supporters to fire on peaceful demonstrators.”
(Alex Bellos, ‘Ousted Chavez detained by army,’ The Guardian, April 13, 2002)

In fact it turned out that the US had conspired with the coup plotters to overthrow
the government. Likewise, Chavez supporters had been defending themselves against
sniper attack. The Venezuelan media had misrepresented film footage to present the
required version of events.

In similar vein, the Independent wrote of Chavez:
“His authoritarian style, his friendship with Fidel Castro and his inability to
reverse Venezuela’s 20-year slide into poverty and corruption, took their toll on
his popularity ratings... Convinced he was embarked on a ‘Bolivarian revolu-
tion‘, inspired by the ideals of his hero, independence leader Simon Bolivar, Mr
Chavez was messianic in his fervour. He alienated every organised group from
the former leftist guerrillas of Bandera Roja to the employers’ federation,
Fedecamaras.” (Phil Gunson, ‘Deposed Chavez to be exiled as anti-coup rebels



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 8

speak out,’ The Independent on Sunday, April 14, 2002)

And the Observer weighed in:
“In almost four years in office Chavez alienated most sections of Venezuelan
society and was fast becoming as much of an irritant to the US as Fidel Castro,
the Cuban leader.”

The conclusion:
“His popularity waned in recent months as he became more autocratic, pushing
through constitutional changes and alienating former supporters. He exasperat-
ed many Venezuelans by implementing economic policies by decree, and
accused the news media and Roman Catholic leaders of conspiring to overthrow
him.” (Faisal Islam, ‘Venezuelan civil war fears as ousted president leaves,’ The
Observer, April 14, 2002)

Even after days of non-stop media broadcasts had succeeded in working for the
overthrow of Chavez, for this Observer journalist talk of a media conspiracy remained
merely Chavez’s accusation.

The opinions of these ostensibly well-informed, highly-trained professional journal-
ists were instantly rubbished by the vast popular uprising that restored Chavez to
power, and in the longer term by Chavez’s eleven election wins in nine years. In truth
the coup was a class-based revolt by and for privileged elites, led by Pedro Carmona
who, as the BBC reported, was “head of Venezuela’s biggest business organisation,
Fedecamaras”. Carmona, it was, who “marshalled business and trade union opposition
to Mr. Chavez’s economic policies“. (‘Profile: Pedro Carmona,’ BBC Online, May 27,
2002; http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/1927678.stm)

Genuine attacks on free speech that go unnoticed
AMay 30 Independent leader declared:

“RCTV was the sole opposition-aligned station with a national reach. Now it has
gone. All governments need media opposition to keep them honest. But it
appears that President Chavez does not have much time for this concept.”
(Leader, ‘A show of intolerance,’ The Independent, May 30, 2007)

Refusing to renew the licence of a TV channel complicit in the demolition of democ-
racy described above is somehow “a show of intolerance” for the Independent. In fact
RCTV has not “gone” – it is being allowed to continue operating by satellite and cable.

The Venezuela Information Centre (VIC) notes:



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 9

“In Britain, TV and radio must adhere to the Broadcasting Code which embodies
objectives that Parliament set down in the Communications Act of 2003. This
states that ‘Material likely to encourage or incite the commission of crime or to
lead to disorder must not be included in television or radio services‘ and that
‘Broadcasters must use their best endeavours so as not to broadcast material that
could endanger lives.’ RCTV’s role in the coup would have clearly violated these
laws.” (‘The truth about RCTV – a VIC briefing,’
http://www.vicuk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=186&Itemid=29)

FAIR also makes the obvious point: “Were a similar event to happen in the U.S., and
TV journalists and executives were caught conspiring with coup plotters, it’s doubtful
they would stay out of jail, let alone be allowed to continue to run television stations,
as they have in Venezuela.” (FAIR, op. cit)

The BBC reported: “The decision to close RCTV has received international condem-
nation, including from the EU, press freedom groups, Chile and the US, which urged
Mr Chavez to reverse the closure.” (‘Venezuela head in new TV warning,’ BBC Online,
May 29, 2007; http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/world/americas/6702965.stm)

Almost unmentioned anywhere in the media are the statements of support made by
a number of countries and leaders, such as Rafael Correa in Ecuador, Daniel Ortega in
Nicaragua, Evo Morales in Bolivia and Luiz Inacio Lula da Silva in Brazil. The BBC
report cited RCTV’s general manager Marcel Granier who described the “closure” as
“abusive” and “arbitrary” – not a word was written of Granier’s role in the 2002 coup.

In a letter published in the Guardian (May 26, 2007), Gordon Hutchinson of VIC
noted that despite claims made by opponents of Chavez, there is no censorship in
Venezuela, where 95% of the media is fiercely opposed to the government. This
includes five privately owned TV channels controlling 90% of the market. All of the
country’s 118 newspaper companies, both regional and national, are held in private
hands, as are 706 out of 709 radio stations.

While the British and American press focus intensely on the alleged crushing of free
speech in Venezuela, little is written about comparable actions elsewhere. A report on
21 countries, including the US and in Europe, by J. David Carracedo published in the
magazine Diagonal, found that there have been at least 236 closures, revocations, and
non-renewals of radio and TV licences. (See: VIC, ‘The truth about RCTV,’ op. cit)

There is also little media interest in genuine attacks on media freedom elsewhere in
Latin America.

In Honduras, beginning May 28, 2007, President Manuel Zelaya ordered all TV and
radio stations to broadcast daily one-hour prime-time programmes for ten days to
counteract what he called “misinformation” on his administration provided by the



DAVID EDWARDS: HUGO CHAVEZ & RCTV

PAGE 10

press. (Ibid)
The BBC reported Zelaya’s actions on May 25 (Will Grant, ‘Honduras TV gets gov-

ernment order’; http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/6690217. stm) A June
11 media database search found that in the previous two weeks the US press had men-
tioned Zelaya’s actions in four articles – the highest-profile outlet being the Miami
Herald. Over the same period, the US press had mentioned the words “Chavez” and
“RCTV” in 207 articles. The British press had not mentioned Zelaya’s actions at all –
Chavez and RCTV had been mentioned in 23 articles.

In Colombia, President Álvaro Uribe was asked if he would have refused to renew
RCTV‘s licence. Uribe replied: “I would not do that to anybody.”

The Inter Press Service News Agency commented wryly:
“But the rightwing Uribe cannot shut down opposition TV stations for the sim-
ple reason that there aren’t any.” (Diana Cariboni, ‘Easy to See the Speck in the
Other’s Eye,’ May 30, 2007; http://ipsnews.net/news.asp?idnews=37957)

In October 2004, Uribe closed the public Instituto de Radio y Televisión (Inravisión).
The Colombian government argued that Inravisión was “inefficient.” But the underly-
ing problem “was the strength of the union” of Inravisión employees, according to
Milciades Vizcaíno, a sociologist who worked for nearly 27 years in educational pro-
gramming for the channel. (Ibid)

In Nicaragua in 2002, La Poderosa radio station lost its licence and had its equipment
seized without any legal proceedings by the Enrique Bolaños administration. La Pod-
erosa was an outspoken critic of the government.

These and many other attacks on free speech across the region do not make the front
pages of the British and American press. As usual, alleged concerns for democracy and
human rights mask deeper priorities: protecting governments that toe the line dictated
by Western power, and undermining those that do not.



ColdType
WRITING WORTH READING FROM AROUND THE WORLD

READ
MORE
BY DAVID
EDWARDS

Download more essays by
David Edwards, of MediaLens,
plus many more books,
booklets, essays, newspapers
and magazines – all in pdf
format – all free of charge, at
www.coldtype.net (Click on this
link to enter web site)




