
programmes were unduly 
slanted towards communism 
or that the companies were 
excessively open to commu-
nist penetration’.

Despite this, zealots inside 
MI5 continued to monitor the 
company for communist in-
filtration and, in 1969, in the 
wake of the student revolt in 
Western Europe, MI5 extend-
ed its remit to include the ‘far 
and wide left’.

MI5 and Special Branch of-
ficers were initially confused 
by the numerous socialist 
groups and political factions 

that sprang up. Traditionally 
they focused on the Commu-
nist Party of Great Britain 
and its ties to the Soviet Un-
ion. However, by the end of 
the decade they concluded 
that the CPGB influence had 
‘much diminished’ and that 
Trotskyists were more influ-
ential, though ‘too disunited’ 
to cause much disruption.

This did not stop the Serv-
ice from monitoring left-wing 
journalists who were seen as 
part of the alleged long march 
of the left through the insti-
tutions with particular em-

Campaign for Press and Broadcasting  Freedom (North) l  Issue 4, September 2019  l   £1

Media    North

Nick Jones on BORIS’S BREXIT MEDIA BACKERS  – Pages 4 and 5

Recently discovered files in 
the National Archives at Kew 
that were once considered 
‘ultra-sensitive’ reveal that 
during the 1960s the Security 
Service (MI5) was concerned 
by alleged ’subversion’ not 
only in the BBC but also in 
ITV A particular target was 
Granada’s award-winning in-
vestigative documentary pro-
gramme World in Action.

Interest in Granada began 
in the mid-fifties with the 
launch of commercial televi-
sion. Its founder, Sidney Bern-
stein, was smeared as a com-
munist, and right-wing Tory 
MPs aligned with commercial 
television interests tried to 
stop Bernstein’s creation of a 
Northern franchise based in 
Manchester.

A 1962 study by the Of-
ficial Committee on Commu-
nism concluded that there 
was ‘no evidence to suggest 
that Independent Television 

Files show how 
MI5 spied on  
World in Action

phasis on ‘subversives in the 
Media’.

In 1969 Whitehall had in-
structed MI5 to maintain ‘an 
attitude of relaxed vigilance’ 
on ‘this enormously influen-
tial medium’, but inside the 
Service a key hard-liner in F 
Branch dealing with subver-
sion, Charles Elwell, set up a 
special unit in 1975 to keep 
surveillance on journalists 
such as Anna Ford and Jon 
Snow. This included buggings, 
telephone tappings and the 
recruitment of Special Branch 
informants.

Elwell was an early propo-
nent of left-wing bias in the 
media, but research on jour-
nalism in that decade shows 
that the majority of journalists 
tended to be politically on the 
right. The popular and vibrant 
investigative programmes of 
the period were hated by gov-

Stephen Dorril on the fear of ‘left-wing media bias’ by spooks

l Continued on Page 2 

A
rt: Luca B

ertolli / 123.rf.com



2 | MediaNorth September 2019

‘Naked 
propaganda’

Boris Johnson reignited the 
row over who should fund 
free TV licences for the over-
75s, urging the BBC to ‘cough 
up’. Age UK played a promi-
nent role in the BBC licence 
fee campaign, delivering a pe-
tition with 634,334 signatures 
to 10 Downing Street making 
it clear that the government 
should pay, not the BBC.

MI5 spied on World in Action
l From front page 

BBC bosses loved to boast that 
they knew they were doing 
their job right because they 
were attacked by all sides.

But haven’t you noticed 
that the right wing have 
somehow gone rather quiet? 
Doesn’t that indicate that BBC 
news and current affairs have 
moved their way?

The BBC’s own statistics 
show that this year complaints 
about political programmes 
have overwhelmingly come 
from the left. In July 1,593 
people registered formal com-
plaints against the Panorama 
programme ‘Is Labour Antise-
mitic?’, presented by the vet-
eran right-winger John Ware. 
Only one item on TV got 
more, with 2,581 complaints 
about Fiona Bruce’s insulting 
behaviour towards Diane Ab-
bott on Question Time. 

The BBC has become no-
ticeably right-wing, pro-Brexit 
and pro-Tory. This is not an 
incidental drift but a matter 
of policy.

Former BBC Newsnight 
journalist Paul Mason has 
written that when Jeremy 
Corbyn took the leadership, 
the BBC ‘made no attempt to 
understand and explain what 
he was trying to do, it simply 
joined in the hounding and 
pursuit of him.’ 

The 10 July Panorama pro-
gramme was naked propa-
ganda, not just for being en-
tirely one-sided but because it 
made no attempt to substan-
tiate its case. There was no 

evidence of anybody making 
any anti-semitic statement in 
any form. It consisted largely 
of close-up interviews with 
disgruntled former Labour 
staff complaining about being 
harassed out of their jobs by 
new party chiefs appointed by 
Corbyn.

When he was elected, many 
of the staff, assembled over 
25 years of rigid right-wing 
control, were determinedly 
hostile to him and his team. 
A number of them were in the 
disciplinary department, who 
suddenly found themselves 
presented with an influx of al-
legations of anti-semitism.

Others were working to un-
dermine the Corbyn surge as 
well. The right-wing and Jew-
ish press were nosing around 

his Palestinian contacts and 
inevitably came across anti-
Israeli militants who might 
well be passed off as anti-se-
mitic. A cottage industry de-
veloped of researchers rooting 
back through Labour activists’ 
social media postings, and by 
mid-2016 the accusations 
were flooding in.  

The disputes team couldn’t 
cope, but there turned out to 
be a silver lining. As the back-
log mounted, so did the accu-
sations that the new leader-
ship was failing to deal with 
the scourge of anti-semitism 
in the party. It was too good 
to miss. All they had to do was 
little or nothing, while Corbyn 
took a battering for their inac-
tion.

The party also took the op-
portunity to tie up the proce-
dural side of things by endors-
ing the impenetrable IHRA 
definition of anti-semitism, 
which is sufficiently flexible 
to justify the expulsion or dis-
cipline of genuine anti-racists 
whose opposition to Israel 
might prove awkward.

In May this year a huge 
cache of emails from 2016-
18 was leaked to Buzzfeed, 
showing that genuine and 

serious cases of anti-semitism 
were simply left for months, 
sometimes more than a year. 
One case was that of Ken Liv-
ingstone – though his conten-
tious remarks were not actu-
ally anti-semitic – and huge 
mileage was extracted from 
it before he resigned to save 
everyone further embarrass-
ment.

When Jennie Formby took 
over as General Secretary 
in April 2018, she got rid of 
the problem staff and the 
cases were quickly dealt with. 
Among those staff were the 
people who talked to John 
Ware. Several were office-
holders in the right-wing Jew-
ish Labour Movement, which 
was refounded in 2015 with 
the support of the Israeli em-
bassy in London specifically 
to attack Corbyn.  

None of their statements 
were corroborated or chal-
lenged at all. But we got the 
message. That the Labour 
Party is institutionally anti-se-
mitic is widely accepted even 
though everyone knows it is 
not really true. 

There was no need for 
Panorama to prove it. All they 
had to do was hype its ‘disclo-
sures’ in advance, focus the 
camera close in on anguished 
faces against a sinister dark 
background, and apply the 
emotive music that blights 
so many contemporary docu-
mentaries. Watch next year’s 
BAFTAs. It’ll win a sackful of 
awards. 

Tim Gopsill on the BBC Panorama programme ‘Is Labour Antisemitic?’

The BBC has  
become noticeably 
right-wing, pro-Brexit 
and pro-Tory

ernments and were a particu-
lar target of MI5, especially 
when they touched upon the 
activities of the security and 
intelligence services, relations 
with the United States and 
The Troubles in Ireland.

In the 1970s and into the 
1980s, Granada created a dis-

tinctive northern style that 
appealed to its regional audi-
ence, but also had an impact 
nationally with its campaign-
ing journalism. This was the 
high water mark of investiga-
tive journalism on television. 
But such independence was 
seen as a threat.

Elwell would eventually go 
into the private sphere and 

produce a right-wing smear 
sheet,  British Briefing, with 
funding from Rupert Mur-
doch. It would play its part in 
the dismantling of the ITV re-
gional and independent tele-
vision network and the death 
of current affairs programmes 
like Thames TV’s  This Week, 
Yorkshire Television’s  First 
Tuesday and World in Action.

‘Cough up,’  
Boris tells BBC 



 September 2019 | MediaNorth 3

“Chelsea Manning and Julian Assange are  
as brave and principled as any who struggled 
for historic rights of freedom for all”

Julian Assange and Chelsea Manning. The media seized on As-
sange’s dishevelled beard when he was hauled out of the Ecua-
dorian embassy on 11 April. No mention that his shaving kit had 
been deliberately taken from him three months earlier.

By Barry White

A full extradition hearing 
to decide whether WikiLeaks 
founder Julian Assange should 
be sent to the USA will be 
held next February. Assange 
is accused by US authorities of 
conspiring to hack US govern-
ment computers and violating 
the 1917 Espionage Act. He is 
currently in Belmarsh prison, 
London, after being jailed for 
50 weeks for skipping bail af-
ter fleeing to the Ecuadorean 
embassy seven years ago to 
avoid extradition to Sweden 
to face further questioning in 
a sexual assault investigation.

Meanwhile Chelsea Man-
ning is now in prison for a 
second time for refusing to 
testify to a US federal grand 
jury investigating WikiLe-
aks. She continues to object 
to the ‘secrecy of the grand 
jury process’ and faces a fine 
of $1,000 for every day she 
refuses to testify. 

The then Home Secretary 
Sajid Javid (now Chancellor 
of the Exchequer) agreed to 
Assange’s extradition pro-
ceedings a few days after an 
attempt to extradite him to 
Sweden failed. The district 
court ruling prevented Swed-
ish prosecutors from immedi-
ately applying for an extradi-
tion warrant for Assange to 
face an outstanding allegation 
of rape, which he denies.

Julian was dragged out of 
the Ecuadorian embassy in 

London in early April and ar-
rested. Shortly after his arrest, 
NUJ assistant general secretary 
Seamus Dooley commented: 
“The UK should not be acting 
on behalf of the Trump ad-
ministration in this case. The 
NUJ recognises the inherent 
link between and importance 
of leaked confidential docu-
ments and journalism report-
ing in the public interest.

“It should be remembered 
that in April 2010 WikiLe-
aks released Collateral Mur-
der, a video showing a 2007 
US Apache helicopter attack 
upon individuals in Baghdad. 
More than 23 people were 
killed including two Reuters 
journalists. The manner in 
which Assange is treated will 
be of great significance to the 
practice of journalism.”

At the International Feder-
ation of Journalists Congress 
held in June the NUJ sup-
ported an emergency motion 
highlighting the severe dan-
gers to journalism posed by 
the recent indictments filed 
by the US government against 
Julian Assange. Congress cal-
led for this to be resisted by 
the governments of UK and 
Australia, highlighting how 
the decision to prosecute, 

for the receipt and publica-
tion of information clearly in 
the public interest, is at odds 
with previous decisions of the 
US Supreme Court to protect 
First Amendment rights.

More recently Julian scored 
an historic yet little publi-
cised victory when a New 
York federal judge dismissed 
a lawsuit by the Democratic 
National Committee (DNC) 
over WikiLeaks’ publication 
of DNC documents in 2016. 
The case sets an important 
precedent for freedom of the 
press.

In his ruling, the District 
Judge John Koeltl empha-
sised the ‘newsworthiness’ 
of WikiLeaks’ publishing ac-
tivities, describing them as 
“plainly of the type entitled to 
the strongest protection that 
the First Amendment offers.”

He went on, “Journalists are 
allowed to request documents 
that have been stolen and to 
publish those documents.” 
The Judge also observed that 
such journalistic collabora-

tion with sources is “common 
journalistic practice.” That 
principle is important for in-
vestigative journalists who of-
ten receive information from 
whistleblowers.

The judge drew a compari-
son to the Pentagon Papers 
case of 1971, where the U.S. 
Supreme Court upheld the 
right of the New York Times 
and Washington Post to pub-
lish secret documents on the 
Vietnam War provided by 
whistleblower Daniel Ellsberg. 
In that case the Nixon admin-
istration attempted to prevent 
the newspapers from publish-
ing and threatened them with 
criminal prosecution.

These are solid founda-
tions to strengthen the in-
ternational campaign to get 
the charges dropped against 
Julian and strike a blow for 
press freedom and the right to 
report in the public interest. 
In the meantime the plight of 
Chelsea Manning must not be 
forgotten. Let us do our best 
to make sure both of them 
are freed. As the campaign-
ing journalist and film maker 
John Pilger says: “Chelsea 
Manning and Julian Assange 
are as brave and principled as 
any who struggled for historic 
rights of freedom for all.”

Why we must 
fight to defend  
Julian Assange 
and Chelsea 
Manning



4 | MediaNorth September 2019

Throughout the po-
litical chaos of There-
sa May’s repeated fail-
ure to gain approval 

for her agreement to leave 
the European Union, Brexit-
supporting newspapers never 
wavered in their support for 
Boris Johnson’s hard-line 
approach. He was the ever-
present cheerleader, a back-
stop for the pro-Brexit press, 
waiting in the side-lines, ready 
to step into the breach to lead 
the final assault on Brussels 
to deliver the freedoms prom-
ised in the EU Referendum.

In the opinion of most 
Conservative Party members, 
Johnson is an all-powerful 
Prime Minister, safe in the 
knowledge that he and his 
closest aides were starting 
out with every chance of be-
ing able to command the 
news agenda and manipulate 
friendly media outlets.

Leaving the EU became 
a crusade for the dominant 
British press proprietors dec-
ades ago, and their achieve-
ment in helping to deliver the 

2016 vote to leave was hailed 
by the Sun, Daily Mail, Daily 
Telegraph and Daily Express as 
the ultimate victory for their 
brand of campaigning jour-
nalism.

Their determination to 
own and deliver Brexit has 
been resolute. Johnson’s two-
to-one victory in the Tory lead-
ership election and his confir-
mation as Prime Minister was 
greeted with special editions 
and headlines that echoed the 
tabloids’ celebrations for the 
Referendum result.

They have seized on every 
opportunity to promote and 
protect “Boris, the Brexit Sav-
iour”. “Johnsun” was the one-
word on the Sun’s front page 
(26.7.2019) below an image 
of Johnson’s face superim-
posed on the sun on what was 
the “hottest July day ever”. 

The Daily Mail’s banner 
front-page headline the day 
before, “All Guns Blazing” 
(25.7.2019), picked up on 
“Boris’s bloodbath” cabinet 
reshuffle.

Editorial executives, sym-

Boris’s 
Brexit 
Media 
Backers
Nick Jones tells how right wing 
mainstream media proprietors  
used new Prime Minister  
to spearhead their campaign  
to take Britain out of Europe

Captions

The Daily Mail and the Sun welcome Boris, their saviour of Brexit



 September 2019 | MediaNorth 5

come the only sure way to get 
Brexit over the line.

Johnson’s long-standing 
and most brazen mouthpiece, 
the Daily Telegraph, was only 
too ready to abuse opinion 
poll findings to deliver the 
headline, “Public backs John-
son to shut down Parliament 
for Brexit,” (Camilla Tominey, 
13.8.2019).

“Why so sad on Planet Re-
main? We’re loving it on Plan-
et Brexit” (Brendan O’Neill, 
24.8.2019) was the Sun’s ver-
dict on polling evidence that 
showed “ordinary people” 
wanted the UK to “say adios 
without a deal”.

Any reservations about 

Johnson’s tangled personal 
life have been obliterated 
amid gushing coverage for his 
girlfriend Carrie Symonds. Her 
treatment in the Daily Express 
has been akin to that of a mi-
nor royal: “Why Carrie’s the 
first lady of ethical fashion” 
(Karen Kay, 24.8.2019).

Despite the Sunday Times’ 
exclusive (18.8.2019) on the 
secret “Yellowhammer” re-
port on “Operation chaos: 
Whitehall’s secret no-deal 
plan”, the coverage remained 
relentlessly upbeat.

Johnson’s double act with 
Donald Trump at the G7 sum-
mit in Biarritz was a master 
class in news management, 

pathetic journalists and on-
message commentators kept 
faith with the original archi-
tect of the Brussels-bashing 
coverage that became the tab-
loids’ stock-in-trade.   

In a media blitz backing an 
August bonanza of spending 
pledges, the pro-Brexit press 
adopted ploys as ruthless as 
their tactics in 2016, when 
they first stoked fears over im-
migration and then neutral-
ised the Remainers’ fightback 
as Project Fear.

No trick in the media play-
book has been off limits in 
support of the fresh objective 
of convincing the public that 
a no-deal departure might be-

ending with the US President’s 
promise of a “fantastic” trade 
deal for the UK.

Dominic Cummings, the 
Prime Minister’s top media 
strategist has launched what 
in effect has become the 
equivalent of a three-month 
election campaign.

Pro-Johnson story lines 
have influenced, indeed 
dominated, much of the 
mainstream coverage with 
ease, not least because of the 
strength of the pro-Brexit 
commentariat. 

Press reviews and debates 
on television and radio have 
been over-run by pro-Leave 
commentators, from the tab-
loids, Conservative-leaning 
think tanks and like-minded 
websites. 

They have outnumbered 
and outgunned voices rep-
resenting a pro-Remain and 
Left perspective and, unlike 
the build-up to the Referen-
dum, Johnson’s first month in 
office passed by with no sign 
of a cohesive, co-ordinated 
fightback.

No wonder Cummings and 
Johnson’s other long-standing 
adviser, Lynton Crosby, have 
advised the Prime Minister 
that he has nothing to lose by 
steering clear of potentially 
hostile broadcast appear- 
ances. 

Nicholas Jones is a journalist 
and former BBC industrial and 
senior political correspondent

Daily Telegraph abuses poll results.

The Daily Mail gives royal treatment to Boris’s girlfriend.

The Sunday Times  reveals the real costs of a Brexit no-deal.



6 | MediaNorth September 2019

“Scotland will be reborn the 
day the last minister is stran-
gled with the last copy of the 
Sunday Post”.

I was reminded of Tom  
Nairn’s celebrated observa-
tion when I returned to Scot-
land after 21 years’ absence, to 
discover that The Sunday Post 
was named Scotland’s News-
paper of the Year. There is no 
quibble: this is a very differ-
ent paper from the one of my 
youth that sold almost three 
million copies each week.

The landscape of the Scot-
tish press has similarities with 
England’s, but also, consider-
able differences.  JPI Media, 
Newsquest and Reach own 
the bulk of the daily and 
weekly titles. Rounds of re-
dundancies have cut staffing 
levels to the bare minimum; 
some titles have closed; and 
some of those extant are tee-
tering precariously.

Falling sales
The Press & Journal in Aber-
deen, Scotland’s oldest news-
paper, sells around 48,000 
copies. Although this is a 
dramatic fall from the days 
when the P&J sold more 
than 100,000 copies, it is 
more than the print sales of 
The Herald and The Scotsman 
combined.

In Scotland, though, there 
is a further reason for a decline 
in circulation of the national 
titles: The Referendum Effect. 
During the 2014 Independ-
ence Referendum, many sup-
porters of the Yes campaign 
concluded that the main-
stream media were partisan 

towards the Union, and that 
scepticism has not abated.

Newsquest saw a niche, 
and in November 2014 
launched The National, the 
first daily newspaper in Scot-
land to support independ-
ence. Initially sales were 
above 40,000 but have now 
dropped below 10,000.

The BBC was also subject 
to criticism for pro-Union 
bias, and Yes supporters con-
tinue to be highly critical of its 
output. The new BBC Scotland 
channel began broadcasting 
in February 2019, with the 
creation of 80 journalists jobs. 
A major part of its remit is to 
attract younger viewers.

On the other hand, Scot-
tish Television (STV) emerged 
from 2014 with its reputation 
for impartial news enhanced. 
A new CEO has given the sta-

tion a more digital focus as it, 
also, pursues younger viewers.

Alternative media have pro-
liferated. Online magazine Bella 
Caledonia, launched in 2007 
and run as a collective, con-
centrates on political and social 
commentary. Since March 2017 
it has produced a 24-page sup-
plement that appears monthly 
in The National.

The Ferret, a non-profit 
media co-operative, was 
launched in May 2015. Its 
remit is to investigate stories 
in the public interest, and it 
is a member of IMPRESS. Its 
commitment to accuracy and 
the highest ethical standards 
has earned it awards. In April 
2017 The Ferret launched a 
fact-checking service.

News website Common-
Space was launched in Janu-
ary 2015 by the Common 
Weal think tank.

A forerunner to these pub-
lications is the West Highland 
Free Press, established in 1972 
and, since 2009, the only em-
ployee-owned newspaper in 
the United Kingdom

There are others, of vary-
ing degrees of quality and 
influence, but it would be im-
possible to list them all.

And just when it looked 
as though the death knell is 
sounding for local print me-
dia, along comes The Hawick 
Paper. Now three years old, 
the title is owned and edited 
by Jason Marshall, who took 
redundancy earlier in 2015 
from the Hawick News, then 
owned by Johnston Press. The 
first issue sold out, and the ti-
tle has not looked back. Con-
tent is provided by a team of 
freelance reporters and pho-
tographers, and circulation is 
thriving. In contrast, The Ha-
wick News was closed by JPI 
Media in June this year.

Titles up for sale
And speaking of JPI Media, 
the phoenix that emerged 
almost instantaneously from 
the ashes of Johnston Press, 
the titles are up for sale. At 
the time of writing, there 
appears to be interest from 
Reach, although it is not clear 
whether they want some or all 
of the titles. If Reach succeed, 
there are likely to be concen-
tration of ownership issues in 
several parts of the UK, but 
probably more so in Scotland. 
It would be unconscionable 
for one publisher to own the 
Daily Record, Sunday Mail, 
Scottish Daily Express, Scottish 
Star, The Scotsman, Scotland 
on Sunday and the Edinburgh 
Evening News.

John Toner is the NUJ  Scot-
tish Organiser. He worked as a 
sub-editor on the Paisley Daily 
Express and other Scottish and 
Universal Newspapers titles 
until he became an NUJ official 
in 1996.

The old  
and the new
John Toner on the challenges  
and changes facing Scottish media

Redundancies  
have cut staffing 
levels to the bare 
minimum, and 
some titles have 
closed



 September 2019 | MediaNorth 7

lies printed about Liverpool 
supporters and to prevent the 
gross intrusion into peoples’ 
grief’. It took over 30 years. 
Revelations arising from the 
Independent Panel Report in 
2012 resulted in the inquest 
verdicts in 2016.

Also in 2016 the Tory gov-
ernment floated the possibil-
ity of a limited enquiry into 
police violence at Orgreave, 
deciding against it after test-

ing media reaction. 
A regular theme through-

out the book is that “main-
stream media all follow the 
same agenda – anything 
which doesn’t fit that agenda 
becomes ‘invisible’; attempts 
to challenge or correct the bal-
ance are condemned as bias 
or baseless”. 

Elsewhere, former BBC in-
dustrial reporter Nick Jones 
underlines the “inherent 
dangers in being caught up 
in the type of agenda-setting 
that the combined forces of 
the state are only too happy to 
manipulate”.

Public order policing had 
been strengthened (corrupt-
ed) by the police in collabo-
ration and in secret with the 
Home Office in 1981 after the 
Brixton riots. Giving police 
powers to incapacitate, it ena-
bled “…peaceful demonstra-
tors …to be attacked without 
provocation by mounted and 
foot police ….”.

Documents released under 
the 30-year provision revealed 
government lies, and deni-
als of an extensive pit closure 
programme; Thatcher’s role; 
an aggressive war of attrition 
to drive the miners back to 
work; that chief constables 
adopt more “vigorous action” 

Thatcher’s role in an aggressive 
war of attrition revealed
This new edition of Shafted, 
composed almost entirely of 
new material, is a painful but 
enlightening collection of ar-
ticles about the corrosion of 
rights, the tightening of state 
and business control and ma-
nipulation of UK society as 
well as aspects of the Great 
Miners’ Dispute of 1984/5.

Linking three anniversa-
ries – the Peterloo Massacre, 
the 1984/5 miners’ strike 
and the Hillsborough tragedy 
– the 1979 scene is set with a 
Tory government determined 
to settle scores using anti-un-
ion and repressive laws and 
tougher policing supported 
by a vicious right-wing me-
dia.

The outcome is highlight-
ed in Yorkshire but mirrored 
everywhere in the former UK 
coalfields: the so-called gig 
economy, zero hours, pov-
erty pay, trade union decline; 
the likes of Amazon, ASOS, 
Sports Direct replacing pits 
and factories.

Campaigns for justice at 
Orgreave and the tragedy of 
94 deaths at Hillsborough ex-
posed the role of the police in 
both events and during indus-
trial disputes. Hillsborough 
highlighted ‘how powerless 
people felt to challenge the 

REVIEWS

by police forces against pick-
ets. Thatcher ordered a review 
of police tactics and criminal 
law enforcement, to counter 
the spread of mass picketing. 
There were so many cases, 
concern mounted as to the 
quality of the evidence. The 
95 pickets arrested at Or-
greave were all acquitted after 
evidence was shown to be fab-
ricated.

125 pits closed between 
1985 and 1992; by 1994 there 
were none left in public own-
ership, and the last deep mine 
closed at Kellingley in 2015. In 
1993 there was a huge demo 
in London and two 24-hour 
stoppages. Protest camps and 
sit-ins organised by Women 
Against Pit Closures (WAPC) 
at seven of the pits gained 
widespread support. Sheffield 
WAPC members describe the 
national civil defence organ-
ised by miners’ wives, fam-
ily members and supporters 
which gained widespread 
recognition for the key role of 
women in the 1984/5 strike 
and again in 1993.

This book conveys a pow-
erful message and delivers a 
searing condemnation of 40 
years of neo-liberalism - Tory 
and New Labour.

– Ann Field

Shafted: The Media, the 
Miners’ Strike and the 
Aftermath (new edition)
Granville Williams
CPBF (North)
cpbfnorth@outlook.com
2019

Internet warriors needed to combat the right
Full Spectrum Mendacity

Phil Hearse 
Public Reading Rooms  
www.prruk.org 
2019

Phil Hearse provides a useful 
survey of the extreme right’s 
successful engagement with 
social media to peddle lies, 
racism and hate globally. His 
concern is for what European 
and, in particular, British ‘so-
cialists and radicals’ should 
do to counter this success.

Hearse argues that the left 
is rooted in the past; preju-

diced against ‘internet war-
riors’ and believing in the su-
periority of traditional media. 
We need more internet war-

riors and a coordinated ap-
proach to media platforms to 
‘combat the right [and] pro-
mote progressive causes.’

But conservatism isn’t the 
only problem. The truth is 
that the left remains as divid-
ed as ever, despite an evident 
desire for unity. The extreme 
right has a simple technique: 
lie unashamedly and very 

publicly. It’s the technique 
favoured by Donald Trump, 
Boris Johnson and their ad-
visers: spread confusion and 
demoralise the enemy.

To resist it the left certainly 
needs more internet warriors, 
but we also need better lead-
ership and a simpler, more 
coherent message.

–  Gary Herman



8 | MediaNorth September 2019

Boycott of Sun on 
Merseyside pays off

MediaNorth – This issue went to press on 3 Sept, 2019. 
Editor: Granville Williams.  
Design and Production: Tony Sutton, www.coldtype.net
If you would like to receive future copies of the online version 

of MediaNorth contact us at cpbfnorth@outlook.com. Media-
North is quarterly, and we welcome any comments or sugges-
tions for articles. We’re also on Facebook. Become a friend at: 
Campaign for Press and Broadcasting Freedom North

The Sun has faced a boy-
cott in Merseyside ever since 
its coverage of the 1989 
Hillsborough Disaster, when 
it carried the despicable 
front page wrongly claim-
ing fans of Liverpool FC had 
behaved appallingly during 
the crush that claimed 96 
lives. Sales fell by more than 
40,000 a day and have never 
recovered.

The paper has twice 
apologised for its coverage 
under former editor Kelvin 
MacKenzie, but continues to 
face a city-wide embargo in 
Liverpool while Sun report-
ers are banned from Anfield, 

the home of Liverpool FC.
A new academic study 

by Florian Foos of the Lon-
don School of Economics 
and Daniel Bischof of Zurich 
University has revealed one 
surprising consequence of 
the Sun boycott. People in 
Merseyside have more posi-
tive attitudes towards the 
European Union, because 
they have not been exposed 
to the Sun’s incessant Euro-
phobic front pages.

Most readers switched 
from the Sun to the Daily 
Mirror, the only one of the 
popular papers to support 
Britain’s EU membership.

The report claims the 
boycott cut Euroscepticism 
in the county by more than 
ten per cent. Liverpool, The 
Wirral and Sefton in Mersey-
side all voted Remain. 

It provides further evi-
dence, if it were needed, 
that sustained year-on-year 
media campaigns on issues 
like immigration or Europe 
by the UK’s incredibly par-
tisan right-wing press can 
have profound and lasting 
effects on public opinion 
and public policy. 

We are living with the 
ugly consequences of that 
today.

Dorothy Byrne, Channel 
4’s head of news and cur-
rent affairs, didn’t pull her 
punches when she gave the 
MacTaggart lecture at the 
Edinburgh television festival, 
and one was aimed at Boris 
Johnson.

She said: “In honour of 
Scotland, I’ve brought along 
a herring to rival the kipper 
Boris Johnson produced in 
the leadership election. He 
said that Brussels bureaucrats 
had demanded that each kip-
per had to be accompanied by 
a plastic ice pillow. That was 
simply untrue.

“Going back decades, John-
son has lied about the EU.

“1991 – EU bureaucrats 

They still 
think it’s 
grim Up 
North!
Leeds will become the new 
regional headquarters for the 
broadcaster Channel 4, with 
hubs also being established in 
Glasgow and Bristol.

Around 200 - 250 jobs are 
moving directly to Leeds. In 
June MediaNorth reported that 
70 to 90 per cent of staff work-
ing in London, whose roles 
are being moved to Leeds, will 
choose to leave the company 
rather than move to the city.

To try to change that, eligi-
ble workers are now being of-
fered five days’ paid leave and 
£350 to cover travel, accom-
modation and meals while vis-
iting Leeds with their partners. 
This rises to £500 for people 
with children.

You can buy Shafted from 
CPBF(North). Send cheque 
for £11.00 (inc P&P) to 
CPBF(North), 24 Tower 
Avenue, Upton, nr Pontefract, 
West Yorks WF9 1EE

reject Italian demands for 
smaller condoms. Rubbish.

“The EU set rules on the 
shape of bananas. Nonsense

“More recently, he claimed 
he was resigning from There-
sa May’s government partly 
because the EU had prevented 
the UK from passing a law to 
save the lives of female cy-
clists.

“Here is what we all need 
to decide: what do we do 
when a known liar becomes 
our Prime Minister?

“I believe that we need to 
start calling politicians out as 
liars when they lie. If we con-
tinue to be so polite, how will 
our viewers know that politi-
cians ARE lying?

“And several of us have 
excellent online fact-check-
ing services – we need to put 
more of that information into 
our broadcast programmes to 
help viewers spot the porky 
pies”.

One result of her blunt 
comments was Channel 4 
News was frozen out of a 
planned interview at the G7 
summit. 

A team of journalists had 
flown to Biarritz after being 
invited but Downing Street 
advisers then said Dorothy 
Byrne’s criticism of the prime 
minister had resulted in ac-
cess being denied.

One of her punches seems 
to have hit the target!

Channel 4’s news boss stirs things up 
with lecture at Edinburgh Festival

New Edition  
of Shafted


