
Press contortions can’t cover up Brexit mess – Page 6

Campaign for Press and Broadcasting Freedom (North)  l   Issue 9, March 2021  l   £1

Media    North

www.medianorth.org.uk

Media policy decisions 
created a polarised media

By Granville Williams

On 28 August 2009, before 
the phone-hacking scandal 
engulfed him and his father, 
James Murdoch gave the Ed-
inburgh MacTaggart lecture. 
It was a polemic, a classic free-
market attack on any form of 
media regulation with a par-
ticular focus on the BBC.  

“No amount of governance 
in the form of committees, 
regulators, trusts or advisory 
bodies is truly sufficient as a 
guarantor of independence.…
independence is characterised 
by the absence of the appara-
tus of supervision and depend-
ency,” he said. He concluded, 
“The only reliable, durable, 
and perpetual guarantor of in-
dependence is profit.”

Fast forward to the present 
and the mounting concern in 
the US over the role Fox News, 
Sinclair Broadcasting, One 
America News Network, News-

max, and other conservative 
broadcasters play in dissemi-
nating disinformation to tens 
of millions of Americans.

In the UK we also see the 
influence and dominance of a 
bloc of right-wing newspapers 
which are able to poison politi-
cal debate and create deep divi-
sions. This at a time when UK 
public service broadcasting, 
with the requirement to be 
impartial in its news and cur-
rent affairs reporting, is under 
threat (see p4). 

Limbaugh effect
One clue to the origins of this 
disinformation and division 
is to examine how Rush Lim-
baugh, the right-wing ‘shock 
jock’ American broadcaster 
who died in February, became 

so influential, injecting parti-
san venom into the US political 
bloodstream and providing his 
millions of listeners with scape-
goats for their anger. He had an 
audience by 1994 of 20 million 
Americans tuning in on some 
650 stations.

This dire situation didn’t 
just accidentally happen in 
the US. The polarisation of the 
US media stems in large part 
from public policy decisions 
– it was not inevitable. Cover-
age of political debates and 
controversies was shaped by 
the Fairness Doctrine, a Fed-
eral Communications Com-
mission (FCC) policy which 
began in 1949. The doctrine 
was based on the notion that 
the television networks were 
‘public trustees’. Licensed by 

the federal government, they 
ought to serve the entire na-
tion, the argument went, by 
airing competing perspectives 
on controversial issues.

In the 1980s, all of this 
changed. President Ronald 
Reagan believed the market-
place, not the government, was 
the best arbiter for competing 
viewpoints in broadcasting. 
Reagan’s appointee for FCC 
commissioner, Mark Fowler, 
had long opposed the Fairness 
rule. 

Abandoning context
The abandonment of the Fair-
ness Doctrine in 1987 paved the 
way for Limbaugh and other 
opinionated broadcasters to ad-
dress audiences on matters of 
political sensitivity and public 
interest without an obligation 
to provide contrasting views or 
context, and the establishment 
of Fox News in 1996 brought 

l Continued on Page 12

It didn’t just happen!

Art: D
onkeyH

otey / via Flickr.com

Murdoch at 90  
still exerts his  
baleful influence  
over media and 
politics



2 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

The ongoing inquiry into un-
dercover policing is gradually 
revealing the activities of the 
Special Demonstration Squad 
(SDS) which was initiated in 
1968 by the Metropolitan Spe-
cial Branch and was used to 
infiltrate left-wing groups. 
Whilst this is extremely inter-
esting, something of the con-
text surrounding the events 
of 1968 and the way that led 
to the officially sanctioned 
attack on trade unions is 
being missed.

There remain to this 
day many unexplained 
events - bombings, shoot-
ings, forgeries, black 
propaganda, agent provo-
cateur actions, the use of 
the extreme right, burglaries - 
during 1968, the year when, Pe-
ter Wright alleged, MI5 decided 
to stir things up.

An interesting biography 
of Ronnie Reed, a right-wing 
senior MI5 officer, was pub-
lished in 2020 by his son. Reed 
is quoted as saying that during 
1968: “There was a lot of sub-
version in this country. There 
were an enormous number 
of organisations who were ... 
against the Vietnam War. It 
was really quite ludicrous to 
see the way these people be-
haved.... An absolute group of 
rabble rousers.”

Black propaganda
Reed boasted that MI5 “man-
aged to infiltrate” these groups. 
“I used to go to some of their 
meetings, and wave the flag 
and say ‘Up the anti-Vietnam 
Group’...This was terribly 
amusing, because the final 
demonstration to Grosvenor 
Square was led by one of the 
chief superintendents of Spe-
cial Branch, and they didn’t 
know it. So were in complete 

control of the whole thing.”
Clearly, MI5 was not in com-

plete control but it did play 
a part. Leader of one of the 
groups, Tariq Ali, did wonder 
about the black propaganda 
which the government spread 
in the weeks leading up to the 
march. The press, in particular 
the Evening Standard, was full 
of plots about the violence that 
would result from the march. 
This was later traced to delib-
erate disinformation from the 
Special Branch.

Until this point MI5 and Spe-
cial Branch compiled their files 
largely on evidence of Commu-
nist Party membership. Post 
1968, they concentrated more 

resources on what was known 
as the ‘far and wide left’. Reed 
was one of those involved in 
this process. He admitted that 
he “co-operated with someone - 
I won’t mention his name - who 
was on the National Council for 
Civil Liberties ... he was very 
helpful”. 

Reed was a close friend and 
colleague of former MI5 officer, 
Lord Rothschild. It was Roth-
schild, who was in the early 
seventies head of the govern-
ment Think Tank, who became 
the Prime Minister’s unofficial 
adviser on intelligence mat-
ters. Having got the ear of Ted 
Heath, Rothschild became the 
conduit for reporting on the al-
leged threat posed by the trade 
unions and the efforts of Spe-
cial Branch in opposing them. 

Special Branch launched 
a highly successful operation 
which led to the recruitment 
of hundreds of trade unionists. 
Some evidence of the success 
of this was revealed in the ex-
cellent True Spies programme 
by Peter Taylor in 2002.

When MI5 learnt of the op-
eration, it insisted that it be tak-
en over by the Security Service, 
and it was. Shortly after, Heath 
took little persuading in agree-
ing to allow the Service to feed 
information on trade unionists 
to major companies, employer 
groups and anti-communist, 
black-listing organisations such 
as Common Cause and IRIS, 
which previously had been kept 
largely at arms-length by Home 
Office officials. Much of this 
material would find its way to 
right-wing commentators in the 
press, who were about to play a 
key part in Mrs Thatcher’s bid 
to become Tory leader. 

A key element of this was 
the role of the Foreign Of-
fice semi-covert Information 
Research Department (IRD), 
which had been created in 1948 
by a Labour government as an 
anti-communist propaganda 
unit but by 1960 had turned to-
wards counter-subversion.

Documents released in the 
last 18 months reveal that in 
IRD assumed a Special Politi-

Spooks and  
the unions

Stephen Dorril on why the security services targeted trade unions post-1968

Why did unions 
become the prime 
target, leading to 
miscarriages of justice 
such as the Shrewsbury 
23 and later Orgreave?

Above: Tariq Ali at the #StopTrident rally at Trafalgar Square in 2016. 
He was spied on by at least 14 undercover police officers up to 2003.
Left: Cover for Stephen Dorril’s book Smear

Photo: G
arry Knight



March 2021 | MediaNorth 3www.medianorth.org.uk

 

cal Action (SPA) role and en-
gaged in activity previously 
used abroad, involving the use 
of black propaganda, forgeries 
and recruitment of journalists. 
But, in the early sixties, IRD 
was allowed to engage in such 
activities domestically. This 
was a major change, requiring 
political sanction at the high-
est level, as effectively it meant 
using psychological warfare 
against its own citizens.

But why did trade union-
ists become the prime target, 
leading to miscarriages of jus-
tice such as the Shrewsbury 
23 and later Orgreave? The 
short answer is that Tory MPs’ 
post-bags bulged with letters 
from the Middle Class angry 
that they had been left behind 
whilst the socially mobile work-
ing-class were closing the gap 
on income and benefits. 

Crushing defeat
In the shadow of the oil crisis of 
1973 British industrialists and 
directors decided the only way 
to sustain profits and personal 
rewards was by cutting costs. 
The economy has never truly 
recovered from the resultant 
short-termism. Research and 
development budgets were 
slashed but the main target 
was wages, and trade-unions 
who were seen as the main 
obstacle to doing this. This is 
self-evident in the memoirs of 
Tory MPs, businessmen and 
economic journalists, and in nu-
merous articles in the press of 
the time.

In 1975 in a meeting with 
the Permanent Secretary, Rob-
ert Armstrong, Tory MPs who 
later became the backbone of 
the first Thatcher government 
wanted to know what mecha-
nisms there were in place to 
deal with the unions. Arm-
strong told them not to worry, 
it was all in hand. Indeed it was, 
and would lead to a crushing de-
feat for the miners in 1984-85.

Stephen Dorril has written 
extensively about the UK 
security services and is the co-
author of ‘Smear! Wilson and 
the Secret State’. Steve was one 
of the speakers in our recent 
SpyCops and the Media event 
which you can watch here: 
www.medianorth.org.uk

MediaNorth readers know 
public media are under attack 
from the right. At the same 
time, the BBC’s close links to 
government over the past dec-
ade have lost it support from 
the left, and even some of its 
natural consistency in the cen-
tre have become frustrated by 
its coverage of Brexit.

Alongside attacks on the 
BBC, there are indications that 
Channel 4 might soon face pri-
vatisation, while many 
UK media institutions 
are struggling to pivot 
their business models 
with advertising moving 
online bringing them into com-
petition with US tech giants. 

It isn’t all bad news. Some 
independent media are creat-
ing new models for journalism 
and cultural production which 
take advantage of the deeper 
relationships possible with 
digital audiences. However, 
their business models are pre-
carious. 

Meanwhile, corporate so-
cial media platforms hoover 
up most of the cash and are 
flooded with clickbait and dis-
information. 

A key attack line from the 
likes of Murdoch is that the 
whole concept of public serv-
ice broadcasting is outdated 

and irrelevant, a throwback 
to 1950s’ deferential culture, 
unsuited to today’s social and 
technological conditions. 

Yet major events like the 
coronavirus pandemic and 
Brexit have shown how es-
sential public media are – in-
dependent and accountable 
media institutions run in the 
public interest, rather than in 
the interests of politicians and 
governments, billionaire own-

ers or powerful corporations. 
The BBC and Beyond: Reim-

agining Public Media is a new 
campaign from the Media Re-
form Coalition, aiming to host 
a conversation about how we 
defend and re-envision public 
media in the digital age. 

Over the coming year, we 
will be bringing together a 
broad coalition to think crea-
tively about the kind of me-
dia we need to face the huge 
challenges ahead. While there 
will be a focus on how public 
service broadcasting can be 
renewed and updated for the 
current social and technologi-
cal context, we are defining 
‘public media’ more broadly to 

include the media cooperatives 
and community media who are 
finding innovative ways to fos-
ter participation and account-
ability.

In the first half of 2021, we 
are holding public events with 
partners around the UK, ex-
ploring how public media re-
late to questions such as pro-
test, international coverage of 
the pandemic, and the climate 
crisis. These conversations 

will help us develop a 
Manifesto for a People’s 
Media to feed into the 
BBC mid-term charter 
review in 2022, as well 

as connected issues such as 
tackling concentrations of me-
dia ownership and universal 
broadband.  

On 5 May, we are partner-
ing with MediaNorth to host an 
event at the Sheffield Festival 
of Debate on public media and 
labour rights. We’ll be discuss-
ing how public service broad-
casters cover the world of work 
and relate to unions; what kind 
of public digital platforms we 
need to organise in 21st century 
workplaces, and how to defend 
worker rights within public me-
dia institutions themselves. 

We invite MediaNorth read-
ers to join us. (We’ll send de-
tails later.)

Why public media  
are still essential 
Deborah Grayson on an important new initiative  
from the Media Reform Coalition

Amazon opened a warehouse 
in Bessemer, Alabama, a year 
ago. It is now the site of a fierce-
ly contested battle to establish 
what would be the first union-
organised Amazon warehouse 
in the United States.

Darryl Richardson was one 
of the workers who got over 
30% of his 5,800 fellow workers 
to sign cards calling for a union 

Biden joins Amazon union fight

election. Richardson says he 
was motivated by the way work-
ers were treated and fired for 
falling below production quo-
tas: “You ain’t got time to look 
around. You get treated like a 

number. You don’t get treated 
like a person. They work you 
like a robot,” he said.

Amazon are playing dirty 
through relentlessly attacking 
the union drive. In a Tweet US 
President Joe Biden intervened 
to say: “There should be no 
intimidation, no coercion, no 
threats, no anti-union propa-
ganda.”

‘No to intimidation, 
coercion, threats, anti-
union propaganda’



4 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

Attacks on the BBC make 
their appearance with predict-
able regularity, typically in the 
run-up to the Royal Charter 
renewal or debates around the 
licence fee settlement. 

The BBC is pushed into a 
position of continually having 
to pre-empt or respond to de-
velopments outside its control. 
This constant campaigning di-
verts increasingly scarce re-
sources away from the BBC’s 
core objectives and disrupts 
its planning. 

It also instils short-termism 
with a focus on demonstrable 
quick wins and avoidance of 
risk-taking. When the strategy 
fails to turn the tide, services 
are curtailed, innovation suf-
fers, ambition is compromised, 
and talent goes elsewhere. 

The intense public policy ac-
tivity in recent months is a case 
in point. Ofcom delivered its 
five-year review of PSB in Feb-
ruary 2020, and last December 
it launched its Small Screen: 
Big Debate report and consul-
tation on the future of Public 
Service Media (PSM) (closing 
on 16 March).

There is a palpable sense of 
urgency in the report reflect-
ing the fast-changing media 
landscape which has made the 
framework of the 2003 Commu-
nications Act obsolete. 

Celebrating the importance 
and continuing relevance of 
PSB as a UK media ‘success 
story’, Ofcom’s report swiftly 
moves on to why acting now is 
necessary. In a nutshell, tech-
nological advances and global 
competition means that the au-
dience share of broadcast TV 
has been in decline particularly 
among younger viewers. 

Established  Subscription Vi-

A toxic environment  
for the BBC
Michael Klontzas analyses the context 
of Ofcom’s report Small Screen: Big Debate

deo On Demand (SVOD) provid-
ers, Netflix, Amazon and Now 
TV, consolidated their position 
during the COVID-19 pandemic, 
to be joined by an ever longer 
list of new entrants, such as Ap-
ple, Disney+ and Discovery, plus 
the bewildering array of online 
activities that also compete for 
our attention. 

It is not surprising that the 
audience fragmentation that 
multichannel television started 
would snowball with the ex-
pansion of reliable broadband. 
PSB’s own individual or joint 
streaming platforms may be es-
sential, but they cannot reverse 
this trend, which is bound to ac-
celerate if left unchecked, par-
ticularly as the all-important 
discoverability of content de-
pends on prominence and how 
platform operators perform as 
gatekeepers. 

Declining audience share 
also undercuts the sustainabili-
ty of commercial public service 
broadcasters that see the value 
of their advertising space drop-
ping. It also threatens to del-
egitimise the universal licence 
fee that funds the BBC. 

Ofcom recommends a frame-
work that will facilitate the 
transition to a broader, clearly 
defined but flexible public serv-
ice media arrangement that em-
braces offline and online. 

The new system is envis-
aged as securing the crucial 
prominence and availability of 
PSM on a range of platforms. 
This can increase their reach 
and how audiences appreciate 
their contribution, even when 
content is consumed on other 
platforms. That would help shift 
the common ‘I never watch the 
BBC’ perception. 

Ofcom discusses the public 
service obligations that make 
PSB commendably different, 
but conspicuously ignores the 
fact that global platforms oper-
ating in the UK market can be 
more agile as long as they don’t 
face similar requirements. 

The report flags up the chal-
lenges sustainable funding for 
PSM presents, and points to en-
trepreneurialism and efficiency 
savings, with partnerships be-
tween PSBs and other compa-
nies as one way to achieve them. 
There is, however, only so much 
you can achieve this way after 
years of underfunding, unless 
you are prepared to lose key 
public service principles, such 
as universal availability.

Contestability of public serv-
ice funding resurfaces in the 
report, and there is the wishful 

thinking that SVOD providers 
will contribute funding for the 
public service content. 

Market conditions aside, the 
future of PSB is being debated 
in a political climate that is 
hostile towards the BBC. The 
Conservative government has 
been openly ideologically com-
mitted to weakening the BBC 
and appeasing the loud #De-
fundTheBBC supporters mobi-
lised by the reactionary press. 
There are now indications that 
Boris Johnson will appoint Paul 
Dacre, the former editor of the 
Daily Mail and still editor-in-
chief of the Mail group, as chair 
of the independent, ‘evidence-
based’ Ofcom.

If this does not prove an-
other kite-flying exercise, Da-
cre, a known critic of the BBC, 
will oversee the articulation 
of Ofcom’s proposed strategy 
for the future of PSM.  Even if 
this appointment does not go 
ahead, this remains an example 
of the toxic environment within 
which the BBC has to operate. 

Michael Klontzas is an Associate 
Lecturer at Goldsmiths, the 
University of London.

Market conditions 
aside, the future  
of PSB is being 
debated in a  
political climate  
that is hostile  
towards the BBC



March 2021 | MediaNorth 5www.medianorth.org.uk

space vacated by the Labour 
Party, whose inept leadership 
has already allowed the gov-
ernment to present themselves 
as the champions of protecting 
jobs and low-paid workers, pub-
lic finances, public health and 
the NHS, raised taxes to fund 
public spending and now hu-
man rights. (No wonder they’re 
6 points up in the polls.)

Shameless lying
All the Tory poses are false. 
Freedom of speech means 
the freedom to lie. Right-wing 
journalist Peter Oborne, a rare 
and honest writer, has just 
published a book on his party 
called The Assault on Truth. 
He writes that ‘the scale and 
shamelessness of the lying by 
the Johnson government far 
exceeds anything Britain has 
experienced before’. 

Johnson won’t be bothered; 
Oborne’s book will do him no 
harm. Freedom of speech be-
comes meaningless when it 
doesn’t matter what is said. So 
there is no evident concern as 
many point to Williamson’s 
double standards when, even 
as he promotes his champion, 
he orders universities to censor 
discussion on Palestine and Is-
rael by imposing the discredited 
definition of anti-semitism from 
the International Holocaust Re-
membrance Alliance (IHRA).

This conflates Jewish people 
with the state and has become 
(unwittingly by its authors) a 
device to prevent criticism of it. 
One body employing it whole-

heartedly is, of course, the La-
bour Party, embroiled in a furi-
ous (and unreported) internal 
war as Keir Starmer’s people 
crack down on the left. The 
corporate media look the oth-
er way as the party sets about 
the slaughter of Corbynism, 
using the IHRA definition to 
legitimise the assertion that 
the party is riddled with anti-
semitism - one of the great lies 
of our time. 

But there is a free speech 
movement within the party, 
driven by members who have 
been expelled or suspended on 
false suspicion of anti-semitism 
or continuing to support Cor-
byn. In February activists from 
Labour Against the Witchhunt 
and the Labour in Exile group of 
expellees launched the Labour 
Campaign for Free Speech.

In truth it isn’t a movement 
for free speech alone, but for 
democratic rights in general. 
With the devaluation of mes-
sages, the demand for free 
speech becomes the slogan of 
a wider range of causes, some 
good but more bad. 

Deceitful publications
In the USA, the much-vaunted 
first amendment to its consti-
tution that guarantees ‘the 
freedom of speech, or of the 
press’ is now a weapon of the 
corporate right, invoked by 
employers who have bullied 
the courts into declaring that 
a corporation is a person with 
the same rights.

Back home, when in 2012 
Lord Justice Leveson came up 
with his timid reforms to press 
regulation, fierce resistance 
was mounted by the national 
press with its claim that Leve-
son was a threat to free speech, 
equated with their own deceit-
ful publications, even though 
there was no real threat. Obvi-
ously, it worked and the Tories 
were able to kill the scheme 
with ease.

A battle for free speech 
alone is futile. It will only be 
real when other battles are 
won.

FREEDOM of expression must 
be a valuable right. Even the 
Tory government believes 
that. A person whose right is 
denied, under the terms of the 
trumpeted ‘free speech’ law 
they put forward in February, 
can have money instead.

The new Higher Education 
White Paper proposes to com-
pel universities and student 
unions to prevent interference 
in free speech on campus, to 
fine those who fail to do so and 
force them to compensate in-
dividuals who find themselves 
no-platformed.

Naturally Education Sec-
retary Gavin Williamson sees 
everything in money terms, 
and free speech always benefits 
the rich and powerful whose 
voices are louder. But he also 
sees a smart way to concoct a 
plausible appeal to people un-
derstandably confused by the 
chaos in national politics.

Williamson is invoking de-
mons, capitalising on the panic 
stirred up by the media around 
the ‘cancel culture’, which im-
agines a scary alliance of anti-
racists, anti-imperialists and 
transgender women assaulting 
a bastion of British liberty.

There has been a handful of 
dubious cases when invitations 
to speakers have been strident-
ly opposed or withdrawn, but 
failing to invite someone to 
speak doesn’t seriously sup-
press their freedom. They can 
speak elsewhere; there isn’t a 
right to be listened to.

The Tories are moving into 

Tim Gopsill  
argues that freedom 
of speech becomes 
meaningless when it doesn’t 
matter what is said

The right  
to lie . . .

Oborne’s book will 
do Johnson no harm. 
Freedom of speech 
becomes meaningless 
when it doesn’t matter 
what is said

Art: 123RF.com



6 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

By Nicholas Jones 

As collateral damage from de-
ficiencies in the EU withdrawal 
agreement cause ever-increas-
ing disruption, Brexit support-
ing newspapers are grudgingly 
having to face the reality that 
they can no longer go on fool-
ing their readers about the 
sunny uplands awaiting Global 
Britain.

A ‘Truckin’ disgrace’ was 
the headline over the Sun’s 
report of a lorry driver’s ‘diary 
of despair’ about the misery 
inflicted on the road haulage 
industry by the bureaucratic 
barricade that has resulted 
from the UK’s departure from 
the EU single market.

Free-wheeling truckers have 
long been the Sun’s heroes and 
its double-page spread about 
their tale of woe (7.2.2021) 
blamed their plight on petty EU 
officials causing ‘hell for hauli-
ers’ rather than expose the pit-

falls of the deal agreed by Boris 
Johnson.

As the champion of bucolic 
country life, the Daily Mail has 
been going through similar con-
tortions and is having to accept 
that its daily reportage cannot 
ignore the crisis for the farmers 
of middle England as meat ex-
ports are hit by tough controls 
and complex red tape.

Again, the blame is laid 
at the door of the EU, but the 
depth of despair among farm-
ing folk leaps out from the text 
below the jokey headline, ‘Why 
these three little piggies aren’t 
going to market’. (8.2.2021)

There was never any doubt 
that the Brexit press would 
hold the EU accountable for 
any faults or failures in the 
UK’s new trading arrangement 
and the Mail’s everyday story 
of farming life is true to form:

‘EU intransigence, arrogant 
pen-pushers and endless red 
tape have hammered Britain’s 

pig exports. As 100,000 pigs lan-
guish in limbo, no wonder one 
in six of our farmers is threat-
ening to sell up.’

A regular tabloid tactic is 
to insert flashbacks to previ-
ous front pages. Perhaps the 
glaring absence of a reminder 
of the Mail’s euphoric cover-
age and triumphant headlines 

for Boris Johnson’s Christmas-
eve deal needed no further ex-
planation: ‘Get Ready for Blast 
off, Britain!’ and ‘Masters of our 
own destiny’. (26.12.2020)

From the start of the year 
there have been two dominant 
storylines about the catastrophic 
complications flowing from the 
small print of the EU agreement 

Press contortions can’t 
cover up Brexit mess

Brexit press blame EU for  
Britain’s faults and failures

Brexit-supporting newspapers can no longer fool their readers

Sun blames petty EU officials for truckers’ woes



March 2021 | MediaNorth 7www.medianorth.org.uk

that Johnson signed up to.
Seemingly insurmountable 

problems have blocked UK ex-
ports of shellfish, and tension 
in Northern Ireland has been 
heightened by disruption to 
supply lines for goods going 
from the UK to Northern Ire-
land, and the knock-on impact 
for cross-border trade with the 
Republic of Ireland.

Both complications were 
flagged up during the Brexit 
negotiations, but the subse-

quent disarray has attracted 
the knee-jerk response that 
is the forte of the Brexit press 
rather than an explanation as 
to why this is a direct conse-
quence of the terms the UK 
negotiated with the EU. 

Gung-ho headlines in the 
days before Johnson finally 
signed off the EU agreement 
promised that Britain would 
stand firm in defending the in-
terests of its fishing fleet: 

‘Gunships to guard our fish’ 

(Daily Express, 12.12.2020) and 
‘We’ll send in gunboats’ (Daily 
Mail, 12.12.2020)

With access to European 
markets blocked for UK shell-
fish, the Mail has retreated 
from its pre-Christmas jingo-
ism, and its post-Brexit cover-
age offers no solution to the 
despondency of once thriving 
communities:

‘Vengeful French pour-
ing poison over our poissons’ 
(21.1.2021) and ‘Human cost of 
EU’s spite’ (14.2.2021).

Continuing success in the 
UK roll out of vaccinations 
for Covid.19, coupled with the 
EU’s embarrassment over its 
short-lived imposition of the 
Northern Ireland protocol in 
its dispute over supply of the 
Oxford AstraZeneca jab, has 
provided pro-Brexit commenta-
tors with a fortuitous platform 
from which to applaud the UK’s 
EU departure.

‘The lumbering EU monster 
panicked and showed its true 
nature. A better vindication 
of Brexit could not be found,’ 
declared the Mail on Sunday’s 
comment column. (31 1 2021) 

Ecstatic Mail columnists 
were given plenty of space to 
ram home their justification for 
supporting Brexit and a chance 
to renew their belief that the 
EU is about to turn in on itself:

Sun blames petty EU officials for truckers’ woes

UK vaccine success gives pro-Brexit 
commentators plenty of ammunition

Just when they thought it was all over!

Knee-jerk responses a forte of British press

l Continued on Page 8



8 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

By Nicholas Jones 

Readers of the UK’s mass-
circulation, Brexit-supporting 
newspapers have been spared 
the grim details of the reality 
facing hundreds of thousands 
of musicians, actors and artists 
who have lost the prospect of 
employment across the Euro-
pean Union. 

A handful of paragraphs on 
an inside page – or a dismiss-
ive, jokey headline – gloss over 
the government’s catastrophic 
failure to negotiate a deal to fa-
cilitate future European tours 
by bands, orchestras, theatri-
cal groups, and the rest of the 
artistic community.

The Guardian and the Lon-
don Evening Standard are two 
newspapers campaigning on 
behalf of artists and cultural 
workers who now face layers 
of bureaucracy and visa costs.

At a hearing of the culture 
select committee, MPs accused 
the government of having aban-
doned the cultural industry to 
‘endure a no-deal Brexit’ that 
had led, for example, to a bill for 
£600 in visa-related costs for a 
British pianist due to perform 
a concert in Spain.

When challenged, the Dig-
ital, Culture, Media and Sports 
minister, Caroline Dinenage, 
admitted there are currently 
no negotiations with individual 
EU states over entry require-
ments, visas and work permits 
for artists, musicians, and tech-
nical crew. 

‘Brexit rules are thwarting 
the next generation of Brit-
ish stars’ was the heart-felt 
warning from Elton John (The 
Guardian, 8.2.2021) who urged 
the music industry to establish 
a support organisation to help 
new and emerging artists to 
tour Europe and broaden and 
build their audiences.

Almost ignored
Except for a few paragraphs 
on an inside page, the tabloids 
have ignored the artists’ plight 
and the Daily Telegraph’s con-
tribution – ‘Musicians have cre-
ated a Brexit storm in a teacup’ 
– summed up the dismissive re-
sponse of the Brexit press. 

In his Telegraph column, 
The Arts Agenda (21.1.2021), 
Neil McCormick downplayed 
the impact of bureaucratic 
hurdles and visa fees argu-
ing that the consensus among 

those who organised concerts 
was that ‘as long as European 
audiences want to see British 
musicians, promoters will find 
a way to keep the show on the 
road’.

In a letter from the perform-
ing arts union Equity, some of 
the biggest names in British 
theatre implored the govern-
ment to return to the negoti-
ating table to ensure visa-free 
work in the EU for artists, ac-

tors, and theatre workers.
Next day the National Thea-

tre announced that because of 
Brexit it had been forced to 
shelve plans to tour Europe 
– an opportunity for a snide 
headline over a seven-para-
graph snippet that at least re-
vealed a knowledge of William 
Shakespeare:

‘Luvvies’ labours lost as Eu-
ropean tours shelved’. (Daily 
Mail, 18.2.2021)    

Brexit is a catastrophe for artists 
who plan to tour Europe
Goverment accused of abandoning 
nation’s cultural industry

The Guardian campaigns on behalf of actors, artists and musicians

‘So, what are we to make of 
Brussels’ hypocritical stunt to 
distract from its vaccine fiasco? 
Thank God we’re out!’ was Ross 
Clark’s verdict (‘Hands off our 
jabs, Boris tell EU’, Daily Mail, 
27.1.2021).

Douglas Murray reheated 
his prediction of EU disinte-
gration: ‘Amid the deadly black 
comedy of the vaccine farce, the 
EU is tearing itself apart right 
before our eyes’. (Daily Mail, 

21.2.2021)
Fellow Brexiteer Tim Stan-

ley used his column in the Dai-
ly Telegraph to berate Brussels’ 
control-freakery: ‘We always 
knew the EU was a protection-
ist racket’. (8.2.2021)

Many of the potential re-
percussions from the Brexit 
deal have yet to surface and 
will continue to be masked as 
Conservative-supporting news-
papers encourage Johnson to 
press on with releasing the 

country from lockdown restric-
tions as rapidly as possible. 

Judging by the warm wel-
come from Johnson’s cheer-
leaders for the promotion to 
the cabinet of the UK’s lead 
negotiator, David Frost – now 
the ennobled Lord Frost – the 
Brexit press remains hell bent 
on confrontation.

‘Lord Frost, the man putting 
Brussels on the back foot’ was 
the headline over Patrick 
O’Flynn’s stirring words of 

praise for the ‘one negotiator 
capable of going toe to toe with 
the EU’s Michel Barnier and 
coming out ahead on points’. 
(Daily Telegraph 20.2.2021)

Perhaps O’Flynn needed 
reminding that the roles have 
been reversed and that the le-
gions of employers and employ-
ees whose jobs are on the line 
want to see the delivery of what 
was promised by the advocates 
of Brexit instead of renewed 
turmoil in UK-EU relations.   

How the newspapers covered post-Brexit impact
l From Page 7



March 2021 | MediaNorth 9www.medianorth.org.uk

Big media and tech giants battle  
it out in fight to ‘attract eyeballs’

By Gary Herman

The idea that a sovereign na-
tion should pass a law regu-
lating news published in its 
country on social media sites, 
like Facebook and Google, may 
seem at first unexceptionable. 
We all know the part social 
media plays in the transmis-
sion of lies and libels and how 
influential those media are. But 
Australia’s legal moves are not 
a matter of suppressing defa-
mation and falsehood. 

On the contrary, the very 
name of the new law, passed 
with all-party support in a rush 
last month, should clarify any 
confusion; it’s known as the 
‘News Media Bargaining Code’ 
and the bargaining is definitely 
financial, involving Australia’s 
mainstream media and social 
media giants who make a habit 
of reproducing news (stealing 
it, some might say) without 
permission or payment.

Attracting eyeballs
The problem here is simple. 
Social media make their money 
from selling advertising space 
and (particularly in Google’s 
case) providing other related 
advertising services. 

Their main concern is to 
attract ‘eyeballs’ and one of 

their chief methods is to run 
news stories on their own and 
related websites. 

They have been phenom-
enally successful at this. Ac-
cording to the Statista website, 
more than 60 percent of the 
populations of many countries 
in Asia, Africa, Latin America 
and Eastern Europe use social 
media as a news source. Even 
52 percent of Australians do 
the same.  For most of them 
Facebook is the primary source 
of news, says Russell Skelton 
of the Australian Broadcasting 

Unfriending 
Australia

Corporation, while convention-
al news media suffer. 

The result? An official in-
quiry found there was a power 
imbalance which ‘threatened 
the viability’ of mainstream 
news businesses and the inde-
pendent Australian press.  

Of course, the proper instru-
ment for dealing with this situa-
tion would have been to modify 
copyright law so that any or-
ganisation seeking to use copy-
right material would be obliged 
to pay a statutory fee. 

Unfortunately, copyright 
law is both complex and sub-
ject to global treaties. Previous 
attempts to wrestle with over-
arching issues like hyperlink-
ing and copy and paste tech-
nologies have all failed. So the 
Australian government’s pro-
posed code would have obliged 
social media companies to 

negotiate separately with indi-
vidual mainstream media from 
giants like Rupert Murdoch’s 
News Corp (which supports 
the government) to hyperlocal 
newspapers. 

This is a huge task. Face-
book, which last year agreed 
to pay mainstream UK news 
outlets to licence their articles, 
decided not to bother. It unilat-
erally blocked Australian us-
ers from sharing and viewing 
news content. Unfortunately, it 
also blocked government bod-
ies, charities and health infor-
mation services, while letting 
through misleading posts about 
Covid-19. 

Hasty Retreat
The resulting furore caused Fa-
cebook to beat a hasty retreat, 
remove the block, and sit down 
with Australian lawmakers. 
The lawmakers agreed to 
modify the original legisla-
tion to strengthen the code’s 
commitment to dedicate the 
funds it will generate to sup-
port Australia’s independent 
news media. It will now enter 
a two-month mediation period 
to allow more time to broker 
agreements and will revisit the 
code’s operation after a year. 

Everyone seems happy. For 
now.

The Daily Mail has come up 
with a new funding system for 
the BBC.

A licence fee of around £100 
a year for news and current af-
fairs, big national occasions, 
and local TV and radio. Access 
to everything else, from soaps 
to high-end dramas, would be 
by monthly subscriptions. 

Such a system would cause 
confusion among viewers, and 
more anger from those reluc-
tant to pay for news. 

Just what the BBC-hating 
paper would call a good out-
come.

Mail comes 
up with  
cunning plan

Outgoing chair warns of 
‘institutional self-harm’
Sir David Clementi’s four-
year term as chair of the BBC 
came to an end in mid-Febru-
ary. 

In his parting words to 
BBC staff he warned that any 
moves to weaken the 
broadcaster would be ‘a 
colossal act of national 
self-harm’.

Such warnings by 
outgoing BBC chairs are 
unusual.

There have been rows in 
the past. Former chairman 
Sir Michael Lyons threatened 
to resign, together with his 
then director general, Mark 

The Times, which has 
under Murdoch been call-
ing for the ‘reform’ of the 
BBC for decades, covered 
the story in a small piece 
on page four. 

The increasingly demented 
Daily Express claimed that 
‘Britons were furious’ that 
Sir David Clementi had dared 
to take a veiled swipe against 
‘Boris Johnson making any 

changes to the “world 
class” broadcaster’.

Never mind that Sir 
David did not rule out 
‘any changes’ but furi-
ous Britons turned out to 

be Express readers who 
thought Clementi was ‘having 
a laugh’ at those who wanted to 
defund the BBC by claiming the 
broadcaster was held in high-
regard.

Thompson, to block - at least for 
a period - plans to make the BBC 
pay for free-licence fees for the 
over 75s. 

However, Clementi’s warning 
got minimal press coverage.



10 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

GB News:  
Seeking 

‘disrupters  
and innovators’ 

and people  
with accents

By Charlie McCarthy

GB News promises US-style 
TV news programming built 
around presenters who have 
right-of-centre views on cur-
rent affairs. The 24 hour news 
channel will be free-to-air and 
therefore completely reliant 
upon advertising to fund its 
planned 6,500 hours of content 
per year.  Andrew Neil, chair-
man, has started a first recruit-
ment drive at the new TV and 
online news channel. GB News 
will target in Neil’s words, ‘the 
vast number of British peo-
ple who feel underserved and 
unheard by their media’. The 
broadcaster tells potential 
recruits: “We’re looking for 
brilliant journalists from all 
backgrounds to help us shake 
things up. 

“We are serious about 
changing things, so only apply 
if you genuinely want to make 
a difference and reflect the sto-
ries and issues that really mat-
ter to the people of the UK.”

GB News has a clear vision 
about the niche it wants to 
occupy, somewhere between 
Fox News and the UK broad-
casters. With at least £60m to 
spend, GB News has the abil-
ity to attract exactly the pre-
senters it thinks will deliver 
news to the ‘underserved and 
unheard’.  The Dubai-based 
Legatum Institute is one of 
the funders. Discovery, the 
American cable giant, is an-
other investor.

Strident opinions
The Evening Standard re-
ports that John McAndrew, 
GB News’s director of news 
and programmes, is on the 
case. He is currently wading 
through show reel ‘tapes’ sent 
by prospective presenters for 
the 24-hour channel that is 
due to launch in the first half 
of this year. He is seeking di-
verse characters with regional 
accents, strident opinions and 
other traits that will distinguish 
GB News from his former em-
ployers, the BBC, ITN and Sky 
News.

Curiously, the current names 
on the GB News shortlist don’t 

quite fit its revolutionary fer-
vour. Among the presenters it 
is courting are Nick Ferrari and 
Rachel Johnson (both regu-
lars on Sky News’s The Pledge, 
which McAndrew oversaw) and 
TalkRadio host  Julia Hartley-
Brewer. These are hardly the 
diverse group with regional ac-
cents that will enable GB News 
achieve a unique position in the 
UK broadcasting environment. 
This collection of curiously well-
established presenters have 
been labelled as ‘veterans of the 
Murdoch empire’ by the New 
York Times. New voices with un-
familiar accents they are not.

If GB News was truly look-
ing to ‘break the mould’ of TV 
news in the UK and wanted to 
bring unheard voices into the 
mainstream and create new au-
diences for news in this coun-

try, an alternative, legitimate 
strategy might be to look to a 
new generation of broadcast-
ers. Although the proportion 
of top journalists who were 
educated at private schools has 
fallen, the media continues to 
be one of the UK’s most elite 
professions. GB News says it 
will change the broadcasting 
landscape by employing a more 
locally embedded workforce to 
deliver its programming agen-
da. If the first advert for journal-
ists who ‘want to make a differ-
ence’ and to ‘reflect stories and 
issues that really matter to the 
people of the UK’ don’t imme-
diately throw up these voices, 
then John McAndrew should 
get out of his London bubble 
and go and look for them. 

Neil describes the current 
state of news broadcasting in 

the UK as ‘pretty much a one 
party state. They all come at 
stories from various shades of 
left’. The big question now is 
will GB News establish itself in 
the UK broadcasting landscape 
and what effect will this have 
if it does? Post-Brexit and post-
Covid, can the country cope 
with a Fox-like news channel? 

Following a campaign call-
ing for a boycott of the new 
channel, Neil lashed out at crit-
ics calling them ‘woke warri-
ors’, saying they were trying to 
destroy a new channel before it 
had aired a single programme. 
He added GB News would cov-
er news from ‘centre, perhaps 
the centre right’ – not the hard 
right of extreme of Fox. “You 
can’t take Fox News to this 
market and give it a British ac-
cent. It just doesn’t work.”

Politics of resentment
Murdoch has previous in the 
UK broadcasting ecosystem. 
In 2017 he brought Fox News 
to these shores but had to 
withdraw following two viola-
tions of impartiality standards: 
Sean Hannity’s coverage of Mr 
Trump’s ban on people from 
majority Muslim countries 
and Tucker Carson’s coverage 
of a terrorist attack in Man-
chester. 

The reason for Sky drop-
ping the channel was due to the 
small audience at the time. 

When we get over the worst 
of the pandemic, some experts 
predict that the culture wars 
that so divided Britain post 
Brexit will resurface. GB News 
may find itself well placed to 
give voice to the ‘politics of re-
sentment’ which, according to 
Rasmus Kleis Nielsen, director 
of the Reuters Institute for the 
Study of Journalism at Oxford 
University, “is often driven by 
older white men who are right 
wing. It is a market that is well 
served already in print and 
online.”

GB News is due to start in 
April. Watch this space.

Charlie McCarthy writes on 
politics, current affairs and 
climate change for Yorkshire 
Bylines

Photos: W
ikim

edia.org

Post-Brexit and post-Covid, can the UK cope with a Fox-like news channel?

  Rachel Johnson   Andrew Neil



March 2021 | MediaNorth 11www.medianorth.org.uk

Age of Static:  
How TV Explains Modern Britain  
Phil Harrison   
Melville House 2020 
£9.99
  
By Pat Holland

The Age of Static is an enter-
taining read which offers a 
range of highly original insights 
into the content, structure and 
implications of popular televi-
sion in Britain. 

What, asks Phil Harrison, 
can we deduce about the mood 
and attitudes of the British 
audience from its favourite 
programmes?  To dismiss the 
importance of TV because of 
its ‘worst offerings’ would be ‘a 
bizarrely absolutist and self-de-
feating position to take’ (p.205). 
And the tone of that sentence 
– colloquial, argumentative, ex-
pressive – reflects the tone of 
the book, as he traces the ways 
in which television illuminates 
the political history of Britain 
from the 1980s onwards. 

Harrison discusses a wide 
range of programmes – iden-
tifying subtexts, attitudes and 
moral messages across the 
output.  Television, he argues, 
is ‘a sort of cultural clearing 
house which both reflects and 
influences changes in society’ 
(p.17). ‘It isn’t always taken as 
seriously as it deserves.’  

Well, Phil Harrison certain-
ly takes it seriously. For him 
television programmes offer 
an ‘indispensable road map to 
the British psyche’, in which 
21st-century lives are like a re-
ality show. PM Boris Johnson 
behaves like a contestant, us-
ing media tactics to ‘tweak his 

Corporation – from attacks by 
the Murdoch press to legisla-
tion by successive Conserva-
tive governments.  

Basically, this is a book 
about the politics of television 
– even though ‘there’s hardly 
anything British television 
cannot reduce to the status of 
jolly japery’ (p.199).  Harrison 
concludes: ‘The medium ani-
mates and illuminates the life 
of our nation like no other art 
form.’  

A couple of afterthoughts: 
the nerds amongst us need 
more references, dates and 
background information about 
the programmes discussed; the 
title, The Age of Static, is some-
what mysterious – as there is 
no explanation of why our mod-
ern age is ‘static’; and Harrison 
does not explain why he refers 
to ‘Britain’ throughout rather 
than the ‘UK’.

Pat Holland is the author of 
‘The Angry Buzz: This Week 
and Current Affairs Television’

persona for maximum effect’ 
(p.43). Political populism and 
reality TV have ‘developed in 
parallel’.  

With neo–liberal capital-
ism as the dominant system, 
lines have become blurred like 
never before – between fiction 
and reality; truth and artifice, 
performing and being yourself.  
The Age of Static illustrates a 
range of aspects of this chang-
ing political context: increasing 
class differences; the growth of 
nationalism; the role of ‘politi-
cal correctness’ and campaigns 
against it; the situation of the 
BBC; and the concept of ‘Brit-
ishness’. 

In Chapter 2, reflecting on 
the growing gulf between the 
classes initiated in the 1980s 
by Margaret Thatcher’s move 
from a welfare–based to a mar-
ket based–society, he points to 
Relocation, Relocation (2003) 
in which a home becomes an 
‘investment opportunity’ to be 
sold or rented for a profit. At 
the same time the long–run-
ning soaps continued to show 
a working class cohesion which 
had already vanished.  

A recurring theme of the 
book is a lament for the ‘com-
munal experience’ which had 
earlier characterised the role 

Book review

Illuminating 
politics since 
the 1980s 

Public service 
broadcasting has 
come to seem 
anachronistic – 
described as the  
elite imposing  
on the masses

of television, but which is be-
coming increasingly fragment-
ed. The online environment, 
together with the growth of 
streaming and other ways of 
accessing visual entertainment 
and information is making the 
television ‘flow’ less relevant. 
Instead of drawing viewers 
together for a shared experi-
ence, the last few years have 
led to ‘mutual incomprehen-
sion’ (p.212–3).  Public service 
broadcasting has come to seem 
anachronistic – described as the 
elite imposing on the masses. 

Throughout the book, Harri-
son’s arguments are construct-
ed around detailed examples – 
based on his wide knowledge 
of the television output. Each 
chapter is headed by a list of 
relevant programmes to be 
discussed. 

In the important chapter 
How the BBC became the story, 
interwoven with a discussion of 
Newsnight, Question Time and 
other factual programmes, he 
gives a clear account of the in-
creasing problems faced by the 



12 | MediaNorth | March 2021 www.medianorth.org.uk

the same partisanship to cable 
news. 

For conservatives, the suc-
cess of talk radio proved that 
their suspicions about the Fair-
ness Doctrine had been right. 
Conservative voices had long 
been ignored in the mainstream 
media, they claimed, but now 
that the free market had been 
unchained, it was clear what 
the people wanted.

Over four decades deregu-
lation has transformed the US 
media landscape in both eco-
nomic and political terms. 

These changes also mean 
that the content produced and 
carried by powerful media enti-
ties in the US is unfettered by 
any obligations towards fair-
ness or even truth.

Murdoch at 90
Rupert Murdoch will be 90 
on 11 March this year and he 
clearly hopes to be around for 
a few more years. In March 
last year Murdoch and his 
fourth wife, Jerry Hall, pur-
chased Great Tew manor in 
the Cotswolds. It will be sev-
eral years before they can live 
in it because of the property’s 
derelict condition. At least £20 
million will be spent on refur-
bishment.

His baleful legacy so far, 
echoed by the ideas his son ex-
pressed in 2009, has been dis-
seminated globally in his print 
and broadcast media, ideas 
which have fostered anger, ha-
tred, war and division over six 
decades.

MediaNorth counterposes 
to this an affirmative view of 
the media, one which assigns 
a role for media as a powerful 
force for human enlighten-
ment, which respects media 
diversity and recognises me-
dia’s key function in sustaining 
a well-informed democracy. It’s 
a view that’s under threat (see 
p10) but it’s one that it is es-
sential to campaign and build 
wide support for in these trou-
bled times.

The print newspaper indus-
try is in a desperate state with 
a historical low of five million 
daily sales. Many newspapers 
are up for sale but there are 
few takers. Most are in a death 
spiral cutting costs to main-
tain profits or lessen losses. 
The result is a drop in quality 
journalism and continuing loss 
of sales. 

A page count of the Guard-
ian reveals a paper where foot-
ball is more important than in-
ternational news. Its attempt 
to attract younger readers has 
produced a tabloid paper that 
fails to satisfy either the millen-
nials or its older loyal readers.

l  From Page 1

North
This special issue was published online on 5 March 2021 

Editor: Granville Williams
Design and Production: Tony Sutton

If you would like to receive future copies of the online version of MediaNorth  
contact us at cpbfnorth@outlook.com.  

MediaNorth is published quarterly, and we welcome comments or suggestions for articles.  
Become a friend on Facebook at: Campaign for Press and Broadcasting Freedom North.  

Twitter: @campaign_and   n   Website: www.medianorth.org.uk

Media    

Getting better?

One newspaper has bucked 
the trend by still producing 
long form journalism - the 
Sunday Times. 

Under its female editor, 
Emma Tucker, the paper has 
been at the forefront of expos-
ing the cronyism and corrup-
tion in the Boris government. 
Its business section is, out-
side of the Financial Times, 
a place to go to understand 
what is really going on in the 
country. It has produced in-
teresting articles on climate 
change, the mess of Brexit 
and an extraordinary piece 
(‘My sad conclusion is that 
privatisation just didn’t work’, 

3 January 2021) by Ali Hus-
sain, who concluded that the 
way out of the energy mess 
was ‘nationalisation’. This in 
a paper which under Andrew 
Neil was the real author of 
Mrs Thatcher’s privatisation 
policy.

It’s still a Murdoch paper 
but appears to have become 
less ideological, less strident 
in the past few months. Anyone 
else noticed this?

It didn’t just 
happen!

In October 1984 Hugo Young, Political Editor of the 
Sunday Times from 1973-1984, wrote a devastating 
critique of the paper, ‘Rupert Murdoch and The Sunday 
Times: A Lamp Goes Out’, in The Political Quarterly.
Stephen Dorril tells us why he thinks the paper is 
getting better under a new editor

Gravy train for ‘union’  
boss at Murdoch papers
There is a ‘union’ at Mur-
doch’s News UK, the so-called 
News Union set up by Rupert 
Murdoch to give a semblance 
of workers’ rights for journal-
ists on the Sun, The Times and 
The Sunday Times.

The latest News UK ac-
counts have some interesting 
information on the organisa-
tion. The general secretary, 

Jeremy Vine, a former Times 
letters editor, represents 1,700 
staff at the London office and 
is paid £105,187.

Whilst his members had a 
pay freeze and News UK cut 
staff, he received a 5% pay rise 
last year. He has an office pro-
vided rent-free by News UK at 
its London Bridge HQ.

News UK is savvy enough 

to know that few of its journal-
ists would be willing to pay 
their subs to News Union so 
they have their membership 
paid for them. The sole income 
of News Union consisted of a 
grant of £272,000 from News 
UK.

A scandal – but you won’t 
read about it in Murdoch’s 
union-bashing newspapers.


